KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Mensen in beweging
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
ANDERS beter of BETER dan anderen Arjen van Huijm / Store Support Paul Zuijdgeest / InCompany.
Wat een feest! Paul Zuijdgeest.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Training algemeen.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Vitale en weerbare medewerkers
Klantgerichte ICT organisatie
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Slagkracht met kwaliteit
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Producten & Werkprocessen
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Presentatie projectplan werkgroepen
Evenwicht in sturing.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Benchmarken in het Geo werkveld
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Groei dossiers/ lokale opleg
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten Roland Smorenberg, onderzoeker Interwerk

Onderwerpen Roland Smorenberg Onderzoek Lean management en Sociale Diensten Verkiezing Beste Sociale Dienst van Nederland Uw vragen

Roland Smorenberg

Lean en Sociale Dienst Aanleiding: Opzet: Validatie Presentatie Lean Management Afstudeeropdracht in kader van 4e jaar MER aan Avans Hoge School Biedt Lean management handvat voor ontwikkelingen binnen Sociale Diensten? Opzet: Deskresearch Kwalitatief onderzoek  7 interview Kwantitatief onderzoek  internetenquête Validatie 29 reacties: 7 interviews + 22 respondenten geeft een globaal beeld vanwege de overeenkomsten in de antwoorden

Onderzoek meer met minder ! Ontwikkelingen: decentralisatie van wet- en regelgeving; wijziging van de financiële verhouding tussen het Rijk en de gemeente beperking van de middelen (verwachte efficiencyslag + bezuiniging). (mondige) burger centraal meer met minder !

Uitkomst Alle geïnterviewden onderschreven de ontwikkeling Uitdaging: uitgaven binnen budget houden 100% gemeentebrede bezuinigingen 80% tekort op het I-deel 55% tekort op het W-deel Gekozen oplossing: Gemeentebreed: kaasschaaf of collecte Sociale Dienst: doelgroepen beperken, kosten snijden, additionele financiering Van binnen naar buiten: benchmark grotere invloed dan de klant Hap-snap-aanpak of brainstormen  beperkte innovatie 73% zag mogelijkheden om effectiviteit te verhogen 64% legt prioriteit bij verkrijgen van kwaliteitssysteem

Uitkomst Bekend Gebruik 30% PDCA 82% 21% ISO 71% 4% INK 77% 29%   Bekend Gebruik 30% PDCA 82% 21% ISO 71% 4% INK 77% 29% Balanced score card 59% Lean management 25%

Conclusie Huidige uitdagingen leiden tot schaarste van middelen Schaarste leidt tot armoede en waardevermeerdering Waardevermeerdering leidt tot creativiteit Creativiteit leidt tot innovatie Lean management biedt een handvat

Verkiezing “Beste Sociale Dienst” Organisatie 2008 initiatief: Interwerk BV Vanaf 2010 in samenwerking met DIVOSA Jury: Jack de Boer (voorzitter), Ray Geerling, Rene Paas, Eddy Karrenbelt (winnaar 2008 en 2009) Doel: Sociale Diensten te stimuleren, juist in tijden van bezuinigingen, te blijven investeren in kwaliteitsverbetering en innovatie van dienstverlening en bedrijfsvoering. Onderzoeksaspecten: klantgerichtheid, doelmatigheid, bedrijfsvoering, rechtmatigheid, duurzaamheid en innovatie

Verkiezing “Beste Sociale Dienst” Proces: Eerste beoordeling op basis van vragenlijst (49 vragen) Presentatie nr 1 t/m 3 a.d.h.v. thema (verhogen effectiviteiten en efficiëntie bedrijfsvoering) Bekendmaking winnaar Najaarscongres DIVOSA Individuele terugkoppeling per deelnemer Evaluatie en aanpassing Voordelen Goed om inzicht te krijgen in eigen organisatie Deelname aan verkiezing geeft groepsgevoel Benchmark met andere gemeenten Individuele terugkoppeling

Opvallende zaken Grote schroom bij Sociale Diensten om mee te doen Bedrijfsmatige beheersing gaat vooruit 42% kent geen klanttevredenheidsonderzoek 37% geen SMART-geformuleerde doelstellingen Bijzondere bijstandsaanvraag: 5% langer dan 8 weken, 58% 4-8 weken. 32% heeft geen financieel planningssysteem

Winnaar 2010: Gemeente Zoetermeer Zaken uit het juryrapport: Goede beheersing van de interne processen en geldstromen Burgers én medewerkers zijn aanspreekbaar op eigen verantwoordelijkheid Samenwerking zoeken vanuit een brede scope en doorpakken Continue focus op verbeteren van kwaliteit, kostenbeperking en efficiëntieverhoging Verbeteren door te innoveren

Vragen ? “Ik heb misschien geen oplossing, maar ik bewonder het probleem.” Anthelme Brillat Savarin