Core Course Operations Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Implementatie van de UNCO-MOB
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Workshop creatief brainstormen
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Projectmatig werken...en dan?
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Welkom bij de presentatie van het
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
ICTB/NB Projectmanagement.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Proces en Product.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Workshop De ingenieur als projectmanager 11 maart 2008.
BSN nederland De Action Learning MBA
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
© de vries business consultancy, 2008
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Een theoretische verkenning
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Beleidsinformatie Jeugd
Project Proceshuis Road show
Module Communicatie 3de dag
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Programma Wat is projectmatig werken? Projectstart Projectfasering
6 stappen in Risico management
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Insights & Essentials Willem van Putten
 A-94 A-94.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
H2 Achtergrond.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Realisatie en implementatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Is testen een project op zich?
Stap drie bij projecten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Core Course Operations Management MBA-OM NL 50-C Core Course Operations Management WELKOM

Core Course Operations Management Blok II Instrumenten

Verwachtingen Instrumenten Rondje over wat jullie idee/verwachting is van deze dag

Inleiding op deze dag Doel van Instrumenten  Herhaling blok 1, beklijven...  Gebruik van instrumenten & inzicht in procesgang werkwijze ontwikkelen  Vinden van een knelpunt voor OM  Aanzet tot eigen ALP obv format Taalgebruik Opbouwen van een gemeenschappelijk taalgebruik Routines ontwikkelen en werkafspraken maken. Routines worden gerepeteerd  moet dus efficient Routines  verbeteren  verankeren  100K uitgevoerd: Daarom ondubbelzinnig taalgebruik belangrijk  efficient ALP Omdraaien Integratie en instrumenten: delen in blok 2 gebruikt die in blok 3 pas worden uitgelegd. Samenstelling van de groep bespreken

Agenda lesstof Samenvatting blok 1 Theorie ALP werkwijze & instrumenten Algemeen Probleemoplossend Model voor de ALP Organisatie bij het schrijven van een ALP ALP Onderwerpkeuze: Methodologie, zelf doen Zelf oefenen met instrumenten Vaststellen welk knelpunt je op gaat lossen (scan) ALP format tbv plan van aanpak Subsetvragen/discussie Einde ALP voorstel opstellen adhv onderwerpkeuze Inclusief instrumenten

Nog één keer de definitie van OM OM is het vakgebied dat zich bezighoudt met (het ontwikkelen) van werkwijzen ofwel de wijze waarop mensen werken. (= geconditioneerd gedrag gericht op in stand houden van bedrijven). Daarom noodzakelijk om te weten wat werk is en waarom mensen werken. Ontwikkelen is auditeren, (her)ontwerpen en borgen van gewenste output en processen, zodanig dat de gestelde doelen worden bereikt en het zelflerend vermogen van de organisatie wordt versterkt Modelmatig  benadering van de werkelijkheid; veel modellen  keuze 1 model. Gebaseerd op hypes zie verderop Output Werkwijze (procedure)

Samenvatting Blok I Visie Bedrijven en instellingen (5) Processen als bouwstenen voor bedrijven en instellingen Directieve en operationele processen Auditeren, ontwikkelenen borgen plus rapport (verantwoording) Operationele Push & Pull Samenhang tussen processen (11, 16) Activiteiten als bouwstenen voor processen Activiteiten van een proces Samenhang en karakter tussen en van activiteiten (17) Organen in bedrijven en instellingen Operations Management PDCA (conditioneren van gedrag) (22) Processtappen van W, A, B & R B2P

Operations Management Het belang van operations management De operations bepalen de sterkten én zwakten van bedrijven en daarmee De uitgangspositie om te kunnen adapteren Het vermogen om te kunnen adapteren Daarom voor elke manager / medewerker van belang Flexibiliteit = mate waarin bedrijf kan veranderen wanneer de klant of omgeving dit verlangt zonder aanpassing in S,B,W maar ook Efficient, snel én tegen gewenste kwaliteit én uniek Efficient  en efficient en vanuit klant geredeneerd (=Q) Snel  time to market Strategie  zo laat mogelijk beginnen met vernieuwingen (wachten en dan meteen uitvoeren  time to market) DNA  obv SWOT ODV-doelen (3xS is innoverenvermogen) Strategie door unieke DNA! O/D/VW Doelen

Operations Management Samenhang tussen de courses We maken onderscheid tussen directieven en disciplines van waaruit een bijdrage wordt geleverd aan die directieven OM (W) en SM (S,B) Outputbenadering  hierdoor ontstaat conditionering HRM, FM, IM, MM Themabenadering  rekening houden met de conditionering In de ALP-en integreren de disciplines in de strategie, beleid en de werkwijzen Efficient  en efficient en vanuit klant geredeneerd (=Q) Snel  time to market Strategie  zo laat mogelijk beginnen met vernieuwingen (wachten en dan meteen uitvoeren  time to market) DNA  obv SWOT ODV-doelen (3xS is innoverenvermogen)

Nu verder met Instrumenten Werkwijze ALP Format Organisatie van de ALP Valkuilen bij de uitvoering Instrumenten

Werkwijze ALP + Format “ontwikkelen werkwijze” Volgens Algemeen Probleem Oplossend Model Volgens de visie op een proces Bevat alle elementen van een proces

Algemeen Probleem Oplossend Model Dit model biedt een werkkader waarlangs nieuwe werkwijzen kunnen worden ontwikkeld

Algemeen Probleem Oplossend Model Wat zijn de ingrediënten/bouwstenen van een werkwijze/procedure: Organisatie en procesgang (“die” stap door “die” functionaris) Volgordelijkheid Verwijzing naar gebruik van instrumenten ALP Procesgang Plan van aanpak Gegevens verzamalen (LO/VO) Analyse Conclusies + aanbevelingen GONOGO Rapport Bij GO Detailontwerp Bouwen/testen Vrijgaverapport Overdracht

De organisatie van een ALP Stuurgroep Opdrachtgever PROJECTMANAGER Projectonder steuning Projectleden (gebruikers) Uitbesteden Aanemen

Organisatie ALP (II) ALP in alle waarschijnlijkheid in een team PL PM KBG Uitbesteden Aannemen ALP in alle waarschijnlijkheid in een team Mogelijke organisatieproblemen: Verzoek vindt waarschijnlijk niet plaats Hoe bouw je het projectteam op? Hoe definieer je het besturingscentrum? Oplossing Stel een klankbordgroep op Projectleider is projectmedewerker

Organisatie ALP (III) Antwoorden aan het afnemend proces PL PM KBG Uitbesteden Aannemen Antwoorden aan het afnemend proces Plan van aanpak GONOGO rapport (Vrijgave)

Samenvatting ALP proces Output van ALP is een werkwijze We maken gebruik van de werkwijze “ontwikkel een werkwijze” Volgordelijke procesgang, (project)organisatie en instrumenten ALP eindigt met GONOGO rapport inclusief plan voor implementatie Twee beantwoorde vragen aan het afnemend proces (PVA en GONOG)

Valkuilen bij de uitvoering Solo uitvoering Plan niet schrijven voor de overigen fasen maar direct gaan implementeren Géén projectstructuur in plan “hoe verder” Ingewikkelde en uitgebreide interviews (complex, tijdrovend, etc) Te groot of te algemeen onderwerp

Instrumenten Brainstormen (algemene techniek) Trefwoordendatabase (Literatuuronderzoek) Trefwoorden memo’s, daarna clusteren Huidige werkwijze (Veldonderzoek) Procesgang in kaart brengen Organisatie ervan Instrumentenlijst

Huidige werkwijze in kaart brengen

Instrumenten Relatiediagram (analyse) Programma van eisen (analyse) Brainstorm over knelpunten Trek pijlen naar oorzaak en gevolg Programma van eisen (analyse) Brainstorm over de eisen en voorwaarden Zet eisen af tegen de voorwaarden Keuze van PVE Morfologie (concepten) Gebruik bij ingrediënten waarbij je deeloplossingen zoekt Biedt mogelijke varianten Oefening Morfologie

Instrumenten L-matrix / Gegevensmatrix (keuze) Wegen van alternatieve (deel)oplossingen Eventueel weging toekennen aan programma van eisen Scoren van de alternatieven Keuze

Samenvatting Instrumenten Analyse LO VO O/G PVE Alternatieven/Concepten Keuze Brainstorm x Trefwoorden database Overeenkomsten diagram Flow chart Organogram Instrumenten- lijst (Inter)Relatie diagram Morfologie L-Matrix Huidige Werkwijze

Instrumenten & Tools Fase Tool Brainstorm Mindmapping Brown Paper Trefwoorden database Overeenkomsten diagram Post-it Flow chart Visio iGrafx Brown Paper Proces Organogram PPT Instrumenten- lijst (Inter)Relatie diagram Excell Morfologie Word Icm Mindmapping L-Matrix

Praktijkvoorbeelden van instrumenten

Methodologie, zelf doen…! Knelpunten opsporen tbv ALP OM en nog te verifiëren voor resterende ALP-en dmv oefeningen Opdrachten om mee te oefenen

Opdracht 1 Referentiekader en oefening I Er van uitgaande dat wij als gemeenschappelijke ervaring hebben dat wij een MBA volgen aan de BSN Nederland definieren wij “onze” positie in het porter / transformatiemodel en benoemen we de output (hoogste nivo)

Oefening II: Belangrijkste processen (hulpmiddel HGdKdhB) Definieer naar output de belangrijkste pull-processen Definieer naar output de belangrijkste push-processen Gebruik minimaal 1 divergerende en 1 convergerende technieken Brainstormen adhv mindmapping Overeenkomstendiagram en of stickeren We sluiten af met een “rondje” van de resultaten Bepaal welk knelpunt je gaat oplossen Gebruik minimaal twee divergerende en twee convergerende technieken. Sluit af met een presentatie van de resultaten en een actieplan.

Oefening III: Knelpuntopsporing met behulp van diverse instrumenten Bepaal welk knelpunt je gaat oplossen (in Output, Pull en Push) Inventariseer (uit het hoofd) knelpunten in de output van pull en ga na door welke knelpunten in de werkwijze binnen het pull proces of de input ervan (leverancier of voorraad) dit veroorzaakt wordt. Gebruik minimaal een divergerende en een convergerende techniek Brainstormen adhv mindmapping Overeenkomstendiagram Sluit af met een presentatie van de resultaten (3x), wie wil presenteren?? Bepaal welk knelpunt je gaat oplossen Gebruik minimaal twee divergerende en twee convergerende technieken. Sluit af met een presentatie van de resultaten en een actieplan.

Oefening IV&V: Knelpunten beoordelen&Benoemen Knelpunten beoordelen voor alle processen Ga per proces, per knelpunt na of dit knelpunt óók veroorzaakt wordt doordat de (geborgde) werkwijze niet voldoet (=geschikt voor alle courses), danwel doordat het geborgde beleid (=niet OM) of zelfs doordat de geborgde strategie niet voldoet (=niet OM). Oefening V: Knelpunten benoemen Daarna kunnen per proces de knelpunten verdeeld worden over de courses en ontstaat een (nog te verifiëren) inzicht in de ALP onderwerpen per course. Sluit af met een presentatie van de resultaten (3x), wie wil presenteren?? Bepaal welk knelpunt je gaat oplossen Gebruik minimaal twee divergerende en twee convergerende technieken. Sluit af met een presentatie van de resultaten en een actieplan.

Waar staan we, check

ALP Voorstel INHOUD Handleiding ALP voorstel

Hebben we alle vragen gehad? Subset vragen Hebben we alle vragen gehad?

Ervaring oefening Terugblik op vandaag Wrap up Ervaring oefening Terugblik op vandaag HTZD of IZGWD