Les htv2 hfdst 38 APV Blz. 417- 425.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Advertisements

Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Drank- en Horecaverordening Gemeente Vlagtwedde 2014.
Integrale handhaving en Wabo!
Bestuursrecht Klas MED1 LES
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Huisvredebreuk en ambtelijke huisvredebreuk
Beheer fietsparkeren bij stations
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Symposium Baggernet 30 januari 2008
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Normstelling bestuursrecht
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 20/
Hfdst. 19 Aanhouden Blz
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Wet milieubeheer (Wm). Wm algemeen Aanbouwwet Bevat algemene regels Algemene integrale wet Samengesteld uit ondermeer de Hinderwet en delen van andere.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Persoonsgegevens en de Wbp
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Huisvredebreuk en ambtelijke huisvredebreuk
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Drank- en Horecawet (DHW)
Les 12 De regelscontroleren
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Privacy en Leerplicht/RMC
Project Handvatten Omgevingsplan
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Milieu wet en regelgeving
Privacy en Leerplicht/RMC
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Transcript van de presentatie:

Les htv2 hfdst 38 APV Blz. 417- 425

De APV De gemeente heeft in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid gekregen om verordeningen te maken om de huishouding in de gemeente te regelen. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid gekregen verordeningen te maken op grond van art. 147 van de Gemeentewet. Door de gemeenteraad of bij wet kan ook de burgemeester of de burgemeester en wethouders de bevoegdheid worden gegeven een verordening te maken. De gemeente kan in de APV regels stellen die iets toestaan of het verbieden. Behalve in de APV kunnen zaken ook geregeld worden in aparte verordeningen bijv. de afvalstoffenverordening of de parkeerverordening.

Vervolg APV De gemeentelijke verordening mag niet regelen wat al in de provinciale of landelijke wetgeving is geregeld. De APV mag wel aanvullende regels geven over zo’n onderwerp. Om de APV te kunnen handhaven moet de gemeente ook de naleving daarvan kunnen afdwingen. De wet geeft de gemeente hiervoor een aantal mogelijkheden. APV-delicten zijn overtredingen en geen zware delicten. Op grond van art. 154 lid 1 Gemeentewet kan voor de overtreding van de APV de volgende maximumstraf worden afgelegd: Hechtenis van ten hoogste 3 maanden Geldboete van de 2e categorie Openbaar maken van rechtelijke uitspraak

Vervolg APV Voorbeelden van boetes van de APV kun je terugvinden in het feitenboekje of op www.om.nl. De overtredingen zijn alleen strafbaar als ze in de gemeente waar de APV is bepaald verboden zijn.

Opsporing en toezicht Optreden bij een overtreding van de APV kan op 2 manieren: Bestuursrechtelijk (o.a. door bestuursdwang en dwangsom) Strafrechtelijk Voor de handhaving zijn personen met toezichthoudende en/of opsporingsbevoegdheden aangewezen. Voor de aanwijzing van toezichthouders is een bepaling opgenomen in de model APV. De o.a. worden genoemd in art. 141 en 142 Sv. Onderscheid: bij toezicht op naleving van wettelijke voorschriften hoeft er geen sprake te zijn van een vermoeden van een overtreding.

Betreden van plaatsen Art. 5:15 Algemene wet bestuursrecht (AWB): Een toezichthouder is bevoegd elke plaats te betreden m.u.v. woningen zonder toestemming van de bewoner. Plaats: o.a. erven, (bedrijfs)terreinen, (bedrijfs)gebouwen Art. 149a Gemeentewet: Aan de toezichthouder kan de bevoegdheid tot binnentreden zonder toestemming van de bewoner worden toegekend, als het gaat om het toezicht op de naleving van bij verordening gegeven voorschriften die strekken tot de handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of de gezondheid van personen. De toezichthouder mag wel binnentreden, maar niet doorzoeken. Hier moet toestemming voor zijn van de bijzondere wetgever.

Bevoegdheden toezichthouders Art. 5:16 AWB geeft de toezichthouder de bevoegdheid om inlichtingen te vorderen. Art. 5:20 AWB geeft iedereen de verplichting deze inlichtingen te verstrekken. Art. 5:17 t/m 5:19 AWB geeft toezichthouders de bevoegdheid om inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden en om zaken en vervoermiddelen te onderzoeken. In bijzondere wetten kunnen via een aanwijzing toezichthouders bepaalde bevoegdheden geven. Bijv. art. 100 Woningwet geeft toezichthouders de bevoegdheid om een woning binnen te treden zonder toestemming van de bewoners.

Diversen Beslistermijn (art. 1:2 ): De gemeente dient binnen 8 weken te beslissen of een vergunning of ontheffing wordt toegekend. Bij ingewikkelde aanvragen kan deze termijn met nog 8 weken worden verlengd. Ook kan de gemeente hier een andere termijn voor vaststellen, mits die redelijk is. Indiening aanvraag (art. 1:3): Als je een vergunning of ontheffing aanvraagt, moet er tussen de aanvraag en het moment dat deze nodig is minimaal 3 weken zitten. Deze termijn kan tot max. 8 weken worden verlengd, als de gemeente niet kan voldoen aan behandeling in 3 weken.

Vervolg diversen Voorschriften en beperkingen (art. 1:4): De gemeente mag voorschriften ter bescherming van de belangen waarvoor de vergunning is verleend vastleggen. Het niet nakomen van de voorschriften kan intrekking van de vergunning of bestuursdwang (administratieve sancties) tot gevolg hebben. Bestuursdwang kan alleen als voorschriften worden overtreden die verband houden met de bescherming van het belang waarvoor de vergunning is vereist. Volgens art. 6:1 staat er ook straf op het overtreden van aan een vergunning of ontheffing verbonden voorschriften. Persoonlijke vergunning: is niet overdraagbaar. Is gebonden aan de kwaliteiten van de aanvragen (iemand moet bijv. in het bezit zijn van bepaalde diploma’s.

Intrekking of wijziging vergunning of ontheffing (art. 1:6): Als een gemeente een vergunning of ontheffing wil intrekken, dan moet de belanghebbende in de gelegenheid gesteld worden om zijn bedenkingen te uiten. Termijnen (art. 1:7): Verleende vergunningen of ontheffingen gelden in principe voor onbepaalde tijd, tenzij: De vergunning automatisch wordt verleng of afhankelijk is van de voortdurende vervulling van de voorwaarden Het aantal beschikbare vergunningen beperkt is en door een dwingende reden van algemeen belang (= rule of reason) Een beperkte duur gerechtvaardigd is om een dringende reden van algemeen belang (bijv. vanwege volksgezondheid, milieu, openbare veiligheid)

weigeringsgronden De vergunning kan geweigerd worden in het belang van: Openbare orde Openbare veiligheid Volksgezondheid Bescherming milieu

Opdracht Werk in studiegroepjes (3 personen) Noteer alle artikelen genoemd op blz. 15 t/m 124. Geef bij ieder artikel aan wat de belangrijke bestanddelen zijn. Geef een toelichting op het artikel indien nodig (bijv. als er wordt verwezen naar een ander artikel dan zoek je het op en noteer je het). Als je in het artikel iets tegenkomt wat je niet snapt, zoek je het op of vraag je het na bij je medestudenten. Noteer wat je hebt gevonden. Je mag de artikelen verdelen, maar zorg ervoor dat iedereen van het studiegroepje alle artikelen heeft uiteindelijk. Neem de volgende les deze gemaakte opdracht mee.