Passend Onderwijs voor uw kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Passend Onderwijs: Aan de start
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorgplicht
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
De kern van het arrangeren
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
informatiebijeenkomst
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Passend Onderwijs voor uw kind SPPOH, presentatie voor ouders (voorjaar 2014)

Wat is passend onderwijs? Voor de meeste leerlingen is het regulier onderwijs prima, Voor sommige leerlingen is extra ondersteuning nodig. En voor sommige leerlingen is een lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk. Zo is het nu, en zo blijft het, en toch verandert er heel veel. Verdeling van het aantal leerlingen in het primair onderwijs in de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk

Passend onderwijs Alle vormen van ondersteuning beginnen op de school van het kind, dat in nauwe samenwerking met de ouders, voor ieder kind, een helder omschreven pakket aan basisondersteuning biedt.

Passend onderwijs gaat toch over onderwijs? De school werkt met inzet van pedagogische en didactische instrumenten aan de ontwikkeling van de kinderen. Ondersteuning De op een individueel kind gerichte inzet van specifieke pedagogische en/of didactische instrumenten, om het kind te helpen de eigen mogelijkheden volop te benutten. Zorg Hulpverlening aan het kind en/of personen in de omgeving van het kind. Passend Onderwijs gaat vooral over ondersteuning, maar altijd in relatie tot het onderwijs en vaak ook zorg.

Handelingsgericht ondersteunen Het gaat altijd om: Hoeveel tijd en aandacht heeft de leerling nodig? Is er aangepast of extra leermateriaal nodig? Moet iets in het gebouw of lokaal aangepast of ingericht worden? Is de inzet van bepaalde deskundigheid nodig? Is samenwerking met een externe partner nodig? Er wordt altijd uitgegaan van de doelen, die voor de ontwikkeling van de leerling worden gesteld.

Ondersteuning op drie niveau’s Iedere school biedt basisondersteuning. De meeste ondersteuningsvragen kunnen binnen de basisondersteuning worden opgevangen. Voor sommige leerlingen is extra ondersteuning nodig. Soms heeft een school die zelf in huis, soms moet extra ondersteuning de school in gehaald worden. En voor sommige leerlingen is een lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk.

Wat zit er in de basisondersteuning? De school voldoet aan de kwaliteitseisen van de onderwijsinspectie; De school voldoet aan de standaarden voor handelingsgericht werken; De school heeft een goede interne zorgstructuur; De school kan haar leerlingen verschillende preventieve of licht curatieve interventies bieden;

Wat zit er in de basisondersteuning? Vroegtijdige signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen; Een aanbod voor leerlingen met dyslexie en dyscalculie; Een aanbod voor hoogbegaafde kinderen; Toegankelijk schoolgebouw met aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen; Aanpak gericht op sociale veiligheid en voorkomen van gedragsproblemen en een protocol voor medische handelingen, alsmede de zorg voor een veilig schoolklimaat;

Hoe is passend onderwijs in de regio Haaglanden georganiseerd?

Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) 28 schoolbesturen werken daarom samen binnen het samenwerkingsverband SPPOH. SPPOH werkt voor bijna 200 scholen binnen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Op www.sppoh.nl kun je alle deelnemende scholen en schoolbesturen bekijken. Het aantal leerlingen Binnen SPPOH op 1 oktober 2013:

Ondersteuningsplan-raad Bestuur: 28 Dagelijks bestuur: 7 Algemeen bestuur: 21 Ondersteuningsplan-raad Directeur Bureau SPPOH Coördinatoren Expertiseteam Adviseurs Bureau Expertiseteam

Wat doet SPPOH? Samen met de schoolbesturen en de scholen werkt SPPOH aan een dekkend aanbod van ondersteuning, zodat ieder kind goed geholpen kan worden. SPPOH betrekt hierbij de gemeenten en de zorginstellingen, zodat een samenwerkend geheel van onderwijs, ondersteuning en zorg ontstaat. SPPOH steunt de één kind, één gezin, één plan’-aanpak.

Wat doet SPPOH? De adviseurs passend onderwijs van SPPOH ondersteunen scholen en ouders in situaties waar waarschijnlijk extra ondersteuning nodig is of dringende problemen (dreigen te) ontstaan. SPPOH kan op aanvraag van een schooldirecteur een budget voor een arrangement verstrekken of een toelaatbaarheidsverklaring tot speciaal (basis)onderwijs.

Passend Onderwijs: In de praktijk

Carien blijft achter met lezen De leerkracht bespreekt dit met de ouders en met de intern begeleider. Afgesproken wordt dat ze in de klas en thuis extra oefent en dat de remedial teacher van de school iedere week een uurtje met haar gaat zitten. En ze gaat naar de oogarts (voor de zekerheid).

Als basisondersteuning niet voldoende blijkt Het gesprek gaat dan verder, maar vaak is dan meer expertise nodig. de schoolmaatschappelijk werker en de adviseur passend onderwijs zijn beschikbaar. Onder regie van de intern begeleider wordt bekeken wat nodig is. Ook andere expertise kan betrokken worden bijv. de schoolarts.

Carien gaat niet vooruit en is ook erg onzeker Carien is halverwege het schooljaar in groep 4. De schoolprestaties gaan eigenlijk niet meer vooruit en ze is ook wel erg onzeker en stil. In het gesprek met ouders, de leerkracht, de schoolarts en de schoolondersteuningscommissie blijkt dat de ouders echtscheiding overwegen. Besloten wordt het extra oefenen met lezen en rekenen wel door te zetten, maar zonder te veel van Carien te vragen. De ouders gaan met Carien praten over de scheiding en zorgen dat ze in elk geval naar haar dansclubje blijft gaan. Onderzocht gaat worden of Carien geholpen zou zijn met een individueel arrangement. De resultaten van het overleg worden vastgelegd in het groeidocument.

Het groeidocument Het groeidocument wordt gebruikt voor aanvragen bij SPPOH. Het laat de voorgeschiedenis zien, wat de stimulerende en de belemmerende factoren voor het kind zijn en wat het ontwikkelingsperspectief van het kind is. Op basis daarvan wordt het ondersteuningsplan gemaakt.

Een plan voor Carien Bij het overleg zijn twee deskundigen betrokken. Een GZ-psycholoog, die inmiddels met Carien heeft gesproken, en een ambulant begeleider van de Buitenschool (school voor kinderen met een internaliserende problematiek).

Aanvraag voor extra ondersteuning Bij SPPOH wordt een aanvraag voor een individueel arrangement ingediend Voorgesteld wordt: Een ambulant begeleider van de Buitenschool begeleidt Carien en vooral ook de leerkracht bij de eigen leerroute van Carien. Daarbij wordt vooral gelet op het zelfvertrouwen van Carien, omdat ze snel onzeker of zelfs angstig wordt. De leerkracht stimuleert dat Carien in de groep ook sociaal blijft meedoen. De remedial teacher van de school helpt Carien bij lezen en rekenen. Voor Carien wordt specifiek leermateriaal aangeschaft.

Klein stukje bureaucratie Het Expertiseteam beoordeelt de aanvraag en brengt advies uit aan de directeur van SPPOH. Binnen 6 weken (in spoedsituaties liefst sneller) wordt het besluit genomen.

Aanvraag voor extra ondersteuning Niet bekostigd uit het arrangement, maar wel essentieel in het plan: De ouders hebben inmiddels een mediator in de arm genomen en met de ouders wordt afgesproken dat zij Carien naar dansen blijven brengen. Omdat op school de laatste tijd meerdere echtscheidingssituaties speelden geeft een KIES-coach het team een training.

Het expertiseteam neemt een besluit Het expertiseteam bestaat uit: Voorzitter/coördinator SPPOH Secretaris/orthopedagoog Jeugdarts Maatschappelijk werkende Het expertiseteam beoordeelt of gezien de mogelijkheden en de ondersteuningsbehoefte van de leerling het best mogelijke plan wordt voorgesteld. Het besluit is bindend, maar het is mogelijk een second opinion aan te vragen of bezwaar aan te tekenen.

Een nieuwe school Dit heet in jargon een BAO/BAO-plaatsing en kan met of zonder arrangement plaatsvinden. Voor plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs moet de schooldirecteur in overleg met de ouders bij SPPOH een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Die kan voor kortere of langere duur worden afgegeven. Iedere vorm van besluit een eigen scheet.

De eigen school Met een individueel arrangement kan een kind gewoon op de eigen school blijven, maar zowel zijn leerkracht als hij of zij zelf worden daarbij extra ondersteund. In de komende jaren is het de bedoeling dat binnen de scholengroepen op stadsdeelniveau groepsarrangementen ontwikkeld worden. Denk bijvoorbeeld aan een basisschool die zich specialiseert op taal-spraakvragen, waar leerlingen van andere basisscholen een aantal dagdelen meedraaien in een trainingsgroep. Iedere vorm van besluit een eigen scheet.

Meer weten? Ga naar www.sppoh.nl. Daar vindt u al deze informatie en nog veel meer. Bijvoorbeeld een kaart van de regio.

Bedankt!