Introductie door: Antoinette van der Woude

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Workshop ‘De eerste indruk’
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Mijn gegevens op het web!?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Alzheimer Een haperend geheugen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
THEMA VOOR VANAVOND: GESTOLEN GOED GELD & GOED HEMELS GOED
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
User Centred Development
Wet inburgering Heleen Veringa
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
EMEG lijst: opdracht 10.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Syncope hulpverlening.
Dieren. De vos en de raaf Meneer Ibert, ik wil u graag iets kwijt, Hier zit ik naar uw notenbrij te staren Ik zou dit spelen, maar heb nu.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
23 oktober 2014 Bodegraven 1. 2 terugblik... 1Korinthe 15:1-11: Christus' opstanding als historisch feit & essentie van het Evangelie Christus' opstanding.
Gespreksvaardigheden
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Communicatie en dementie
Wiki Interculturele communicatie
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
voor familie en vrienden van
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom op onze ouderochtend
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Welkom op onze thema-avond
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Connectief Connectief.
Contact maken en contact houden
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Transcript van de presentatie:

Introductie door: Antoinette van der Woude Korte introductie interculturele communicatie met Japan Utrecht, 15 september 2014 19.30 – 20.00 uur Introductie door: Antoinette van der Woude 26 jaar Japan ervaring

Geografische isolatie van Japan in de wereld vormde altijd een belemmering tot de komst van Internet

Voorzichtige, soms vage communicatie heeft te maken met het feit dat Japan een eiland is, dat zit in de cultuur. Men voelt zich met elkaar verbonden. Historisch: men kon slechts 1 x per jaar rijst oogsten, daar was intensieve samenwerking voor nodig www.wikipedia.org/wiki/Japan Amsterdam, The Netherlands www.kit.nl Amsterdam, The Netherlands www.kit.nl

Wat is communicatie? Alles is communicatie Toon waarop iets gezegd wordt Stilte Spreken Kijken Gebaren Lezen en schrijven Hoe communiceert Japan bij voorkeur?

Wat is Japans voor ja? Hoe zegt men nee? Welke gebaren? *****Hai is ook 1) nee of 2) misschien X gebaar is nee Sociaal geaccepteerde codes om NEE te zeggen op de volgende slide> nummer 6 In Japan is NEE zeggen gezichtsverlies. Men weigert voorzichtig met de volgende uitdrukkingen >>>>>>>>>>>

Japans Letterlijk Betekenis Zenshou shimasu Will do my best No way! Mae muki ni kento Will try to make this Do almost nothing shimasu happen Kakyuteki sumiyaka With greatest expedition Very slowly Kangae sasete kudasai Let me think about it No Chotto muzukashii It is a little difficult Impossible Mata tsugi no kikai ni We`ll talk about it later No thanks

Non verbale communicatie is net zo belangrijk als verbale communicatie! Lichaamslengte, geur, beharing, kleding, houding bepaalt intimidatie/gezag/macht

To bow or not to bow www.youtube.com

Wat moet er op het visitekaartje staan? Google Images: Japanese meishi www.JapaneseTranslator.co.uk/business-card/ Wat moet er op het visitekaartje staan? Google Images: Japanese meishi www.JapaneseTranslator.co.uk Amsterdam, The Netherlands www.kit.nl Amsterdam, The Netherlands www.kit.nl 9

www.realkana.com

Communicatie tips Besef dat verbale communicatie vaag is (15%) Neem meer notitie van lichaamstaal (80%) Vraag niet: begrijpt u mij? (ja of nee antwoord) Openlijk toegeven van onbegrip is voor Nederlanders makkelijker. Japanners doen soms alsof ze iets snappen om geen gezichtsverlies te lijden. Dat belemmert communicatie. Open vragen stellen als we meer uitleg (context) nodig hebben schept duidelijkheid. Het is niet onbeleefd om te vragen naar Japanse gebruiken, men vertelt graag meer over de Japanse cultuur en etiquette, men is trots op Japans eten. Sommige context of onderwerpen zijn taboe (politiek, geloof, kernenergie, oorlog, verstandhouding met China etc. etc.) Waarschuw dat Nederlanders erg direct zijn in hun communicatie. Geef meer complimenten, minder kritiek. Gebruik geen moeilijk Engels: please bear with me of with all due respect bijvb.

Bedankt voor uw komst Arigatou gozaimashita Contact: ikimon@ planet.nl Feedback is een belangrijk onderdeel van communicatie. Heeft u vragen? Neem dan contact op met Antoinette Graag tot volgende week  Antoinette van der Woude Spreekt vloeiend Japans en is Interculturele Communicatie Specialist