Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Beleids- en Beheerscyclus
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Doel informatievergadering
Logical Framework Approach
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Wat is een communicatieplan?
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
2014 EVALUATIES N+1.
Het nut van Business Planning
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”

Functiefamilies Vlaamse overheid
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Certificering van assetmanagement
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Samenwerking Wave 0.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
OMGAAN MET KLACHTEN EN CORRECTIEVE/ PREVENTIEVE ACTIES
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Transcript van de presentatie:

Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.

Cursus man review medische laboratoria 2004

KB van 3 december 1999 Art 14 §1; De directeur van het laboratorium heft als taken:.. 8° Jaarlijks het kwaliteitssysteem van het laboratorium te evalueren.

Cursus man review medische laboratoria 2004 Inhoudstabel Definities Verantwoordelijkheden Het proces van de management review Hoe opstarten en uitvoeren?

Cursus man review medische laboratoria 2004 Definitie Een formele evaluatie door het "Senior Management" van de status en de doeltreffendheid van het kwaliteitssysteem (QS) i.f.v. de kwaliteitsdoelstellngen en - objectieven

Cursus man review medische laboratoria 2004 Objectieven Periodieke review van het QS door het senior management: –om de kwaliteitsvisie en de –doelstellingen te confirmeren of aan te passen –om de continue gepastheid en doeltreffendheid van het systeem te garanderen –om de nodige veranderingen en/of verbeteringen te plannen en te implementeren –om de conformiteit met het kwaliteitssysteem (norm) te garanderen

Cursus man review medische laboratoria 2004 Objectieven (2) Nood aan verandering t.g.v. bevindingen van audits (int en ext.), interlab vergelijkingen en klantenklachten Herziening van de kwaliteitsdoelstellingen en – objectieven Opstellng van een actieplan uit het voorgaande

Cursus man review medische laboratoria 2004 Verantwoordelijkheden Leiding van de review: senior management aanwezigheid van verantwoordelijken voor de implementatie van het QS en de technische verantwoordelijke(n) noodzakelijk planning, systematisch verloop en documentatie van de review: kwaliteitsverantwoordelijke (QM) uitvoering van de voorgestelde acties: operationele verantwoordelijken en QM

Cursus man review medische laboratoria 2004 Verantwoordelijkheden Management: voor de organisatie ervan Quality manager: voor de uitvoering van alle reviews als voorbereiding op de man review Quality manager en technisch verantwoordelijken: voor de implementatie van de te nemen acties

Cursus man review medische laboratoria 2004 Planning Eenmaal per jaar Bijgewoond door al wie een overkoepelende verantwoordelijkheid heeft in het lab Formele agenda Formeel verslag Actieplan

Cursus man review medische laboratoria 2004 Inhoud Nazicht van de openstaande elementen van de vorige man. review Kwaliteitsvisie en –doelstellingen (missie en strategie) De geschiktheid van het beleid De geschiktheid van de procedures Rapporten van leidinggevend en toezichthoudend personeel

Cursus man review medische laboratoria 2004 Inhoud (2) Resultaten van de interne audits Corrigerende maatregelen Preventieve maatregelen Beoordelingen door externe instellingen (externe audits) Resultaten van de kwaliteitscontroles en interlaboratorium-vergelijkingen

Cursus man review medische laboratoria 2004 Inhoud (3) Veranderingen in de omvang en het type van het werk Feedback van de klanten Klachten Resultaten van het proces van continue verbetering Kwaliteitsindicatoren voor het opvolgen van de bijdrage van het laboratorium aan de patiëntenzorg.

Cursus man review medische laboratoria 2004 Inhoud (4) Andere relevante factoren: –opleiding en opleidingsnoden –adequaatheid van de middelen (mensen en materiaal) –activiteiten van kwaliteitsbeheersing –Evaluatie van leveranciers –…...

Cursus man review medische laboratoria 2004 Besluit Registratie van de bevindingen Opmaak van de doelstelling(en) voor het volgend jaar Opmaak van een formeel actieplan: wie doet wat, wanneer en tegen welke datum

Cursus man review medische laboratoria 2004 Verder verloop Toezicht door het management op de uitvoering van het actieplan eventueel tussentijdse evaluaties tijdens management vergaderingen

Cursus man review medische laboratoria 2004 Praktische aanpak ( voorbereiding) Kwaliteitsverantwoordelijke: –Vraag aan alle verantwoordelijken om de voor hen toepasbare gegevens te verzamelen en samen te vatten –Opstellen van een agenda en maken van de afspraak voor de vergadering

Cursus man review medische laboratoria 2004 Praktische aanpak (uitvoering) De eigenlijke vergadering: –Bespreking van elk agendapunt –Voor elk punt: conclusie en eventueel uit te voeren acties –Algemene conclusie + opstellng van formeel actieplan

Cursus man review medische laboratoria 2004 Praktische aanpak (follow-up) Kwaliteitsverantwoordelijke: –Opmaak van een algemeen verslag inclusief het actieplan –Distributie van de verschillende te nemen acties –Follow up van de acties –Opvolging efficientie genomen maatregelen

Cursus man review medische laboratoria 2004 Praktische aanpak (follow-up) Afdelingsverantwoordelijken: –Informatie aan het personeel –Implementatie van de respectieve acties –Feedback aan het management

Cursus man review medische laboratoria 2004 Enkele raadgevingen Openheid Implementatie van de nodige mensen Engagement voor het uitvoeren van de afgesproken acties Voldoende documentatie