Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen
Principes van Marketing Hoofstuk1 Het Nike verhaal Principes van Marketing Hoofstuk1
Definitie van marketing 06/04/2017 Definitie van marketing “Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil)”.(Kotler) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketing Accent ligt op: • creëren en overbrengen iets waardevols • opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011
De marketingmix: combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid
Principes van marketing – Hoofdstuk 1 Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Behoefte/ waarde voor klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Ontwikkeling van marketing denken (1e fase: one to many) 06/04/2017 Ontwikkeling van marketing denken (1e fase: one to many) 1900- 1930: Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” 1930-1950: Verkoopgeorienteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Planet, People, Profit © Economie Leer Kracht 2011
Principes van Marketing Hoofstuk1 Ontwikkeling van marketing denken (2e fase: one to one) 2000: Internet Principes van Marketing Hoofstuk1
1900 1930 1960 1975 nu
Wat kan er gemarket worden? Materiële goederen Diensten Ervaringen Gebeurtenissen Personen Plaatsen Organisaties Informatie Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Waarde halen uit klanten (CRM) Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Principes van marketing – Hoofdstuk 1 Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Vakorganisaties en tijdschriften Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review www.marketingonline.nl http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/AMA%20Publications/AMAPublications.aspx Principes van marketing – Hoofdstuk 1
Principes van marketing - Hoofdstuk 3 Matrix van de Boston Consulting Group Principes van marketing - Hoofdstuk 3
Principes van marketing - Hoofdstuk 3 General Electric Matrix Marktaantrekkelijkheid hoog midden laag laag midden hoog Concurrentiepositie Principes van marketing - Hoofdstuk 3
Groeimatrix Ansoff Product bestaand nieuw Markt marktontwikkeling bestaand nieuw Markt marktontwikkeling diversificatie hoog Risico laag marktpenetratie productontwikkeling