Marketing vandaag en morgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
De marketing-omgeving
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Wat is interactieve marketing?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Business Marketing Sabine Vermuyten
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Agenda Inkoopprofessionalisering
strategie als een proces
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Deel anders, mijn organisatie
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Opdracht 2 Mass Customization
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen

Principes van Marketing Hoofstuk1 Het Nike verhaal Principes van Marketing Hoofstuk1

Definitie van marketing 06/04/2017 Definitie van marketing “Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil)”.(Kotler) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketing Accent ligt op: • creëren en overbrengen iets waardevols • opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011

De marketingmix: combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid

Principes van marketing – Hoofdstuk 1 Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Behoefte/ waarde voor klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Ontwikkeling van marketing denken (1e fase: one to many) 06/04/2017 Ontwikkeling van marketing denken (1e fase: one to many) 1900- 1930: Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” 1930-1950: Verkoopgeorienteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Planet, People, Profit © Economie Leer Kracht 2011

Principes van Marketing Hoofstuk1 Ontwikkeling van marketing denken (2e fase: one to one) 2000: Internet Principes van Marketing Hoofstuk1

1900 1930 1960 1975 nu

Wat kan er gemarket worden? Materiële goederen Diensten Ervaringen Gebeurtenissen Personen Plaatsen Organisaties Informatie Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Waarde halen uit klanten (CRM) Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Principes van marketing – Hoofdstuk 1 Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Vakorganisaties en tijdschriften Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review www.marketingonline.nl http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/AMA%20Publications/AMAPublications.aspx Principes van marketing – Hoofdstuk 1

Principes van marketing - Hoofdstuk 3 Matrix van de Boston Consulting Group Principes van marketing - Hoofdstuk 3

Principes van marketing - Hoofdstuk 3 General Electric Matrix Marktaantrekkelijkheid hoog midden laag laag midden hoog Concurrentiepositie Principes van marketing - Hoofdstuk 3

Groeimatrix Ansoff Product bestaand nieuw Markt marktontwikkeling   bestaand nieuw Markt marktontwikkeling diversificatie hoog Risico laag marktpenetratie productontwikkeling