Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
Mediërend leren op bs. Theresia
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Gedragsproblemen
Moeders Informeren Moeders
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
In het bestuursakkoord
Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Zorg nieuwe stijl.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Informatieavond schooltijden
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Mediawijsheid.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Welkom op onze informatieavond !
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Gezins- en wijkgericht werken
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Visie ontwikkeling
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Transcript van de presentatie:

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Wat is het probleem? Kinderen in sociaal-economische en etnisch-culturele achterstandssituaties: Verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen Einde basisschool: leerachterstand van 2 jaar. Oververtegenwoordigd in het Speciaal Onderwijs Oververtegenwoordigd in ‘zware vormen’ Jeugdhulpverlening © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Analyse van het probleem Persoonsgebonden en contextuele risico’s, bij cumulatie leidend tot: Emotioneel-negatief opvoedingsklimaat, harde discipline, desinteresse in welzijn van het kind Cultuur-pedagogische gezinskenmerken, leidend tot suboptimale ontplooiing van het potentieel van kinderen Andere thuistaal dan het Nederlands Weinig geletterdheid, weinig dialogen en weinig gezamenlijk spel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Oplossingsstrategieën Voor- en vroegschoolse educatieve interventies (VVE), met als doelen: beschermen van het kind tegen de gevolgen van cumulerende risico’s, stimuleren van de ontwikkeling van het kind op met name taal (NT2) gebied. VVE: Vele soorten en maten.... © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Voor- en vroegschoolse programma’s: een taxonomie Centrumprogramma’s (center based): kindgericht, cognitieve en taaldoelen, meestal ook sociaal-emotionele doelen, uitgevoerd in speelzaal of kleuterklas door professionals (leidsters, leerkrachten). Gezinsprogramma’s (home based): kindgericht enz., maar uitgevoerd in het gezin door de ouders (daarbij begeleid vanuit het programma) Combinaties.... © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Resultaten van Kaleidoscoop en Piramide na één jaar (alleen peuterspeelzaal) en na drie jaar (peuterspeelzaal en kleutergroep); gestandaardiseerde effectgrootten (bron: Veen et al., 2000). 1,00 0,88 0,80 0,65 0,60 0,48 0,49 0,45 0,43 0,41 Effectgrootte 0,40 0,32 0,29 0,24 0,19 0,20 0,14 0,08 0,00 WS eigen taal WS Nederlands Verbaal redeneren Ordenen -0,1 -0,20 Kaleidoscoop na 1 jaar Kaleidoscoop na 3 jaar Piramide na 1 jaar Piramide na 3 jaar

Wat doen dit soort programma’s? Ze organiseren, structureren en verrijken de activiteiten en interacties van kinderen met materialen, andere kinderen en volwassenen, geven er intensiteit, duur en toenemende complexiteit aan, zowel op motorisch als op verbaal-communicatief vlak, en wel zodanig dat: ontwikkelingstrajecten op het gebied van taal-, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden optimaal worden ondersteund. © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Zijn deze programma’s effectief? Wereldwijd, en ook in Nederland: wisselende effecten, maar overall beeld suggereert: matig-sterke effecten, in elk geval op de korte termijn. Er treedt vaak uitdoving op. Is ‘intelligentie’ dan echt niet te veranderen? Er zijn belangrijke uitzonderingen op deze regel, zoals Perry Preschool Project, Abecedarian Project, enz…. © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Analyse Perry Preschool Project Een model van het lange termijn effect © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Verder… Kenmerken als timing, intensiteit, duur, ‘dosis’, uitvoeringsprofessionaliteit en pedagogisch-didactische aanpak beïnvloeden effectiviteit. Vroeg beginnen (3 jaar), intensief (enkele dagen per week), langdurig (2-3 jaar), professionele uitvoering, kindvolgende-ontwikkelingsgerichte benadering,… Centrumprogramma vs. gezinsprogramma? Of beter: streven naar synergie? © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Laatste kwesties Lange termijn effectiviteit: komt neer op effectief transport en adequate transformatie van vroege effecten. Wat zijn de implicaties hiervan voor inbedding van VVE-programma’s in het (preventief) jeugdbeleid, opvoedingsondersteuning en onderwijsbeleid? © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23

Uitdoving of ‘te niet doen’ Uitdoving of ‘te niet doen’? Schoolsituatie Head Start kinderen vergeleken met die van voormalige controlekinderen © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23