Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Een startersgids voor innovatie
Oplossingsgericht coachen
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Vrienden zijn er om je te steunen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het opbouwen van een data base
QR Payment Dit is het startscherm van de app. De applicatie wordt ondersteund door het iOS platform en het Android platform. Ik wens u veel plezier met.
Personeelsessie LOKO.
Onze doelen en visie in beeld
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
UVW LinkedIn Presentatie
In een jeugdgevangenis
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Training: Cliëntsessies
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Training: Cliëntsessies
ClupApp van HTV Berg & Dal
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als een cliënt net bij mij op de bank zit. Met de BETERapp ben ik er wél om je op te vangen als het mis gaat. BETER helpt mij op tijd helpen en waardoor cliënten er weer meer vertrouwen in krijgen.’ Een hulpverlener vertelt: ‘Waarom ik de BETERapp gebruik? Ik wil er zijn voor mijn cliënten en ze begeleiden in hun veranderingsproces. Veranderen is een continue proces, dat doe je juist tussen de sessies door, op die momenten dat je last hebt van je klacht.’

Stap 1: Maak een account aan op mijn.beterapp.nl Een hulpverlener vertelt: ‘De BETERapp vertelt mij veel over het proces waarin de cliënt zich bevindt. Doordat ik van een afstand meekijk kan tijdig worden voorkomen dat de vooruitgang bij een cliënt stagneert. Het voordeel is dat ik bij cliënten die er echt voor gaan, zeker richting het einde van de behandeling, meer tijd tussen de sessies kan plannen. Doordat er een actieve houding van de cliënt wordt gevraagd, hebben ze ook sneller het vertrouwen dat ze het alleen kunnen, met zo af en toe wat ondersteuning vanuit hun netwerk in de BETERapp.’

Stap 2: Introduceer de app bij cliënt Tip! Begin klein. Start met één cliënt. Een cliënt vertelt: ‘De app helpt mij mijn doelen te behalen. Ik denk dat een hoop hulpbehoevenden het als prettig zullen ervaren dat behandelaars zo op de hoogte zijn van hoe het met je gaat. Dit scheelt tijd en uitleg en er ontstaat een nieuwe manier van behandelen. Het is een gebruiksvriendelijke app met een heleboel voordelen. ☺’ Doorloop samen met de cliënt de app. 1: 2: 3: 4:

Stap 3: Help met het stellen van een doel en activiteiten Tip! Kies één doel om op te focussen. Bespreek tijdens de eerste afspraken aan welk doel jullie gaan werken. Bepaal samen welke activiteiten er nodig zijn om dit doel te behalen. De cliënt geeft het doel en de activiteiten zelf in. Een hulpverlener vertelt: ‘Ik merk dat, vanwege het simpele feit dat een cliënt zélf aan de slag gaat met de BETERapp, hij zich meer betrokken en verantwoordelijk voelt voor het formuleren van een helder en haalbaar doel.’

Tip! Koppelen kan alleen face to face. Stap 4: Koppelen Log in op mijn.beterapp.nl, klik op ‘gekoppelde personen’ en klik op ‘+ persoon toevoegen’. De cliënt scant met zijn app de QR code die verschijnt op jouw scherm. De cliënt gaat in zijn app via het menu naar de netwerkpagina en klik op ‘voeg iemand toe’. Een cliënt vertelt: ‘Het idee dat behandelaars mee kunnen kijken geeft me het gevoel dat er iemand achter me staat en me moed in kan praten. De BETERapp is absoluut een aanvulling op de reguliere behandeling.’ Tip! Koppelen kan alleen face to face.

Stap 5: Volg de cliënt Een hulpverlener vertelt: ‘Je kunt tijdens de wekelijkse sessie gelijk aan de slag. Je weet immers al hoe het gaat met de cliënt. Ik krijg er een realistischer beeld van de cliënt door en het bespaart me een kwartier per sessie!’ Een hulpverlener vertelt: ‘Cliënten komen gedemoraliseerd binnen. Het simpele feit dat er op afstand iemand is die ze begeleidt, maakt dat ze zich gesteund voelen en weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Op die momenten dat ze het zo nodig hebben, is daar hun digitale coach.’ Bekijk de voortgang van de cliënt in het overzicht. Je kunt goed zien hoe het met de cliënt gaat. Een cliënt vertelt: ‘Ik vind het fijn om terug te zien hoe ik me voelde en waarom ik me zo voelde. De app is een soort trouwe vriend geworden.’

Stap 6: Coach de cliënt Tip! Tussentijds coachen kost tijd. Zorg dat je hiervoor tijd beschikbaar hebt. Coach de cliënt door notities over de behandeling, tips en trucs of complimenten achter te laten in zijn tijdlijn. Een hulpverlener vertelt: ‘Als ik merk dat de cliënt goed bezig is, geef ik een compliment. Wat minstens zo belangrijk is, is de cliënt in een notitie laten beschrijven hoe hij die verandering tot stand heeft gebracht; als de cliënt inzicht krijgt in zijn proces van veranderen, dan is the sky the limit.’

Stap 7: Betrek het netwerk Een cliënt vertelt: ‘Na een ongeluk moest ik opnieuw leren lopen. Het is belangrijk om positief te blijven en stap voor stap verder te komen. De app helpt me actief te blijven. Omdat ook mijn vrienden me volgen krijg ik veel positieve reacties als ik goed bezig ben. Als het even tegenzit is een steunende opmerking nooit ver weg.’ Bekijk wat het overige netwerk voor de cliënt betekent. Betrek hen eventueel bij de behandeling.

Stap 8: Deel je ervaringen Deel je ervaringen en stel je vragen in de BETERapp voor professionals Linkedin groep of neem contact op met Bloei. Word lid van de BETERapp voor professionals LinkedIn groep info@bloei.nl - 070-392 59 08 Een cliënt vertelt: ‘Ik raak geëmotioneerd door het feit dat er iemand is die met me meeloopt op weg naar mijn doel. Het is niet big brother is watching you, maar big sister is watching you.’