De oudere stagiaire
Voorstellen Inleiding over het onderwerp Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het begeleiden van oudere stagiaires 2 casussen wil ik graag met jullie behandelen Theorie over het brein Nabespreking Graag voor mijn leerproces een korte enquête invullen.
Interview met een oudere stagiaire. Leeftijd 46 jaar De volgende punten kwamen uit het gesprek: De gemiddelde leeftijd bij haar op de woning is 35 jaar dus het verschil in leeftijd valt mee Ze staat open voor ideeën en communicatie, maar in ieder geval zet ze haar eigen idee niet aan de kant. Ideale samenstelling van het team op de woning is voor haar een variatie in leeftijd. Deze stagiaire leert van de jongere werkbegeleider en staat hiervoor open brengt wel haar eigen mening in. Een opmerking hierbij van haar kant is dat het ook zeker anders kan dat de oudere stagiaire zegt : ze kan wel wat zeggen maar ik laat dat gewoon links liggen. Wanneer je bovenstaande nu gehoord hebt wat denk je dan en kun je een voorbeeld noemen over je eigen werksituatie?
Nu zijn jullie aan de beurt Hoe is jullie ervaring in het begeleiden van oudere stagiaires??
Casus Vanuit de werkbegeleider geschreven: Je bent werkzaam in het verzorgingshuis ,weinig personeel op die dag dit ten gevolge van ziekte. Het is een drukke morgen je rent van hot naar her want je bent ook nog eindverantwoordelijke in de dienst. En er is een bewoner al lange tijd erg ziek de huisarts is nog geweest en het zal voor de bewoner niet lang meer duren voordat ze gaat overlijden. Er is die morgen ook een oudere stagiaire aan het werk. Je bent nog bij de bewoner geweest en de familie zit bij de bewoner te waken. In je hoofd denk je aan al die andere bewoners die ook nog geholpen moeten worden, dus ga je op een geven moment weer verder met je werk. De oudere stagiaire komt op dat moment binnen dat de bewoner net is overleden. De oudere stagiaire blijft rustig en bedenkt : Ik moet even een opgerolde handdoek onder de kin doen want anders blijft de mond openstaan en ze blijft bij de familie en de overledene. Jij komt even later binnen en ziet de oudere stagiaire zelfstandig te werk gaan. Hoe reageer je?
Casus 2 Er is weer een bewoner bespreking deze week Jij denkt bij jezelf , leuk leermoment voor de stagiaire. Er komt geen initiatief vanuit de stagiaire terwijl je het er nog samen over hebt gehad , dat het jullie bewoners zijn die worden besproken. Jullie hadden er nog zo’n leuk gesprek over. Je kijkt de volgende dag of er al iets voorbereid is in het geautomatiseerde programma wat iedere discipline in moet vullen voorafgaand de bespreking. In het kader van haar leerproces geef je haar nog 1 dag de tijd, ondertussen denk je wel steeds “waarom begint ze er niet aan??? Ze toont geen initiatief. Hoe reageer je ten opzichte naar de oudere stagiaire ,en zou er iets aan de hand zijn?
Ik wil nu met jullie samen naar de theorie van het brein gaan. Baby boomers geboren tussen 1945 en 1955 ( 67 en 57 jaar) Generatie X geboren tussen 1961 en 1981 (51 en 31 jaar) Generatie Y geboren tussen 1982 en 2001 (30 tot 11 jaar) Generatie Z geboren tussen 1992 en 2010 ( 1 jaar tot 19 jaar)
Breinprincipes Emotie Creatie Zintuigelijk rijk Focus Herhaling Voortbouwen
We hebben uiteindelijk toch maar 1 doel en dat is……………..
Wat zijn de vragen?