WAT IS L.O.B. ? ? ?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO

Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Informatieavond.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Meervoudige intelligentie
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Welkom op de Ouderavond klas 4
Welkom op de ouderavond van klas 3
Het Voortgezet Onderwijs
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
Welkom MAS
Fontys Sporthogeschool
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Intersectoraal Klas 3.
INFO - AVOND VMBO 3.
Het (nieuwe) betavak NLT
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Contactpersoon F. Buizert
Voorlichtingsavond groep 3
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Competentiegericht leren vmbo
Loopbaanbegeleiding en ouders
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Voorlichtingsavond TK2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Volgende stap in de loopbaan van …
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Onze doelen en visie in beeld
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
De beroepsoriënterende stage in leerjaar 3 F. Buizert.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie-avond klas 2 mavo.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Studiekeuzes van uw kind
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Studiekeuzes van uw kind
Stanislascollege Reinier de Graafpad Voorlichtingsavond Mavo 3
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Ouderavond leerjaar 3 Centraal Deel 1 Centraal Deel 2 de mentor
Transcript van de presentatie:

WAT IS L.O.B. ? ? ?

L van Loopbaan O van Oriëntatie B van Begeleiding LOB L van Loopbaan O van Oriëntatie B van Begeleiding Uuhhh!! Ja, ja !?

Welk deel van de ijsberg zit boven water?????????? LOB Welk deel van de ijsberg zit boven water?????????? 10 procent 1/10e deel 90 procent, is de rest Wat heeft dat met L.O.B. te maken?

LOB 10 procent Dat is het zichtbare deel van het beroep=vaak de reden van keuze 90 procent: persoonlijke eigenschappen in relatie tot beroep/keuze. Maar hoe krijg je die 90 % “boven water”?

LOB Dat nu is het doel van LOB ! Maar………. Met welke middelen?: MCM LC-data(test:interesse +beroepen) Presentaties (over jezelf b.v.) Reflectie (zelf) Portfolio Kennis +vaardigheden Oriënteren o.a.bezoek:instelling/bedrijf School Maatschappelijke Stage Sectorwerkstuk (klas4)

LOB LOB WORDT DOOR 3 DOCENTEN GEGEVEN VAAK EN VEEL OVERLEG INBRENG/REACTIES OUDERS WELKOM! POSITIEVE INVLOED VOOR LEERLINGEN OP BEROEPSKEUZE TOT NU TOE WAREN ER LANDELIJK VEEL TE VEEL UITVALLERS/AFHAKERS!

LOB In klas 2 is reeds afgenomen: Malmbergs Competentie Matcher meet capaciteiten (IQ) persoonlijke kwaliteiten (o.a.durf) interpersoonlijke kwaliteiten( o.a.sova) management-kwaliteiten (coaching) Over de uitslag (in uw bezit) en verbeterpunten wordt gesprek gehouden met de leerling. Vervolgens een jaar later weer test: ?verbeterd?

LOB In klas 3 afnemen: LC-data-test Doel:ontdekken op welke beroeps-of opleidingsgebieden de leerling interesse heeft Hieraan gekoppeld eigenschappen van individuele leerling in relatie tot zijn geschiktheid voor een bepaalde sector: Zorg+welzijn? Techniek? Economie? Havo?

LOB Presenteren : Van jezelf begin schooljaar klas 3 Een sectorgerichte opdracht(SWS) In tweetal een gekozen beroep uitdiepen qua: Status Beroepseigenschappen Voor- en nadelen Perspectief

LOB WAT IS REFLECTIE? OM E.E.A TE VERDUIDELIJKEN EEN VOORBEELD: SITUATIE: SOLLICITATIEGESPREK DAN ZIJN BELANGRIJKE VRAGEN BIJ REFLECTIE: *WAT GING GOED? *WAT KON BETER? *HOE HEB JE JE VOORBEREID? *HEB JE ALLE BELANGRIJKE DINGEN GENOEMD? *HEB JE DE JUISTE INDRUK ACHTERGELATEN? *WELKE VRAGEN VOND JE MOEILIJK? *WAT ZOU JE IN EEN VERVOLGGESPREK ZEKER AAN DE ORDE WILLEN HEBBEN?

LOB PORTFOLIO: BESTAAT UIT 3 DELEN; A. PERSOONLIJK DEEL B. REFLECTIE DEEL C. OPLEIDINGSGERICHT Wordt in de loop van het 3e en 4e jaar uitgebreid met allerlei verslagen: School Maatschappelijke Stage(SMaS) Evaluatieformulieren SMaS Bezoeken instellingen en bedrijven

LOB KENNIS EN VAARDIGHEDEN: LEERSTOF EN LESSEN SECTORGERICHT SMaS OPDRACHTEN O.A. INTERVIEW ZELFSTANDIG EN SAMEN-WERKEN

LOB Kennis: Sectorgericht Beroepsgericht Algemeen vormend: Zelfstandigheid bevorderend Leren plannen Mensgericht Discipline

LOB BEZOEKEN INSTELLING/BEDRIJF GEDURENDE HET SCHOOLJAAR VOORBEREIDING IN DE LESSEN VERWERKING IN VERSLAG

LOB SCHOOL MAATSCHAPPELIJKE STAGE is iets anders dan BEROEPSORIENTERENDE STAGE: HET WOORD ZEGT HET AL: BEROEPSORIENTEREND BEREIDT VOOR OP HET BEROEP WAT IS SMaS? ”EEN NIEUWE MANIER VAN LEREN” DOEL: KENNISMAKEN MET DE SAMENLEVING IN DE BREEDSTE ZIN VAN HET WOORD EN ER EEN ONBETAALDE BIJDRAGE AAN LEVEREN RAAKVLAKKEN: POLITIEK MEEST GEDRAGEN VOORSTEL KABINET VERPLICHT VANAF 2011;voor V.O.;MIN.72 UUR LEERLINGEN EN HUN OUDERS INFORMEREN D.M.V VOORLICHTINGSFOLDER

LOB SCHOOL MAATSCHAPPELIJKE STAGE WAAR IN TE VULLEN? VOORBEELDEN: *BUURTACTIVITEITEN *SPORT *VERENIGINGEN *BIEB *TEHUIZEN/INSTELLINGEN *COMPUTER/INTERNET LES *NATUURACTIVITEITEN *GEHANDICAPTEN *GOEDE DOELEN *JEUGDACTIVITEITEN Gezien onze ervaringen tot nu toe: LEERZAAM, LEUK EN MOOI IETS VOOR ANDEREN TE DOEN, TERWIJL JE ERVAN LEERT

LOB Wij zouden het prettig vinden als u als ouders wilt meedenken over mogelijke stageplekkken in uw (werk)omgeving. Belt/mailt u ons svp.: M.Buisman@noordik.nl H.Rampen@noordik.nl M.Dijkstra@noordik.nl Dank.