WAT IS L.O.B. ? ? ?
L van Loopbaan O van Oriëntatie B van Begeleiding LOB L van Loopbaan O van Oriëntatie B van Begeleiding Uuhhh!! Ja, ja !?
Welk deel van de ijsberg zit boven water?????????? LOB Welk deel van de ijsberg zit boven water?????????? 10 procent 1/10e deel 90 procent, is de rest Wat heeft dat met L.O.B. te maken?
LOB 10 procent Dat is het zichtbare deel van het beroep=vaak de reden van keuze 90 procent: persoonlijke eigenschappen in relatie tot beroep/keuze. Maar hoe krijg je die 90 % “boven water”?
LOB Dat nu is het doel van LOB ! Maar………. Met welke middelen?: MCM LC-data(test:interesse +beroepen) Presentaties (over jezelf b.v.) Reflectie (zelf) Portfolio Kennis +vaardigheden Oriënteren o.a.bezoek:instelling/bedrijf School Maatschappelijke Stage Sectorwerkstuk (klas4)
LOB LOB WORDT DOOR 3 DOCENTEN GEGEVEN VAAK EN VEEL OVERLEG INBRENG/REACTIES OUDERS WELKOM! POSITIEVE INVLOED VOOR LEERLINGEN OP BEROEPSKEUZE TOT NU TOE WAREN ER LANDELIJK VEEL TE VEEL UITVALLERS/AFHAKERS!
LOB In klas 2 is reeds afgenomen: Malmbergs Competentie Matcher meet capaciteiten (IQ) persoonlijke kwaliteiten (o.a.durf) interpersoonlijke kwaliteiten( o.a.sova) management-kwaliteiten (coaching) Over de uitslag (in uw bezit) en verbeterpunten wordt gesprek gehouden met de leerling. Vervolgens een jaar later weer test: ?verbeterd?
LOB In klas 3 afnemen: LC-data-test Doel:ontdekken op welke beroeps-of opleidingsgebieden de leerling interesse heeft Hieraan gekoppeld eigenschappen van individuele leerling in relatie tot zijn geschiktheid voor een bepaalde sector: Zorg+welzijn? Techniek? Economie? Havo?
LOB Presenteren : Van jezelf begin schooljaar klas 3 Een sectorgerichte opdracht(SWS) In tweetal een gekozen beroep uitdiepen qua: Status Beroepseigenschappen Voor- en nadelen Perspectief
LOB WAT IS REFLECTIE? OM E.E.A TE VERDUIDELIJKEN EEN VOORBEELD: SITUATIE: SOLLICITATIEGESPREK DAN ZIJN BELANGRIJKE VRAGEN BIJ REFLECTIE: *WAT GING GOED? *WAT KON BETER? *HOE HEB JE JE VOORBEREID? *HEB JE ALLE BELANGRIJKE DINGEN GENOEMD? *HEB JE DE JUISTE INDRUK ACHTERGELATEN? *WELKE VRAGEN VOND JE MOEILIJK? *WAT ZOU JE IN EEN VERVOLGGESPREK ZEKER AAN DE ORDE WILLEN HEBBEN?
LOB PORTFOLIO: BESTAAT UIT 3 DELEN; A. PERSOONLIJK DEEL B. REFLECTIE DEEL C. OPLEIDINGSGERICHT Wordt in de loop van het 3e en 4e jaar uitgebreid met allerlei verslagen: School Maatschappelijke Stage(SMaS) Evaluatieformulieren SMaS Bezoeken instellingen en bedrijven
LOB KENNIS EN VAARDIGHEDEN: LEERSTOF EN LESSEN SECTORGERICHT SMaS OPDRACHTEN O.A. INTERVIEW ZELFSTANDIG EN SAMEN-WERKEN
LOB Kennis: Sectorgericht Beroepsgericht Algemeen vormend: Zelfstandigheid bevorderend Leren plannen Mensgericht Discipline
LOB BEZOEKEN INSTELLING/BEDRIJF GEDURENDE HET SCHOOLJAAR VOORBEREIDING IN DE LESSEN VERWERKING IN VERSLAG
LOB SCHOOL MAATSCHAPPELIJKE STAGE is iets anders dan BEROEPSORIENTERENDE STAGE: HET WOORD ZEGT HET AL: BEROEPSORIENTEREND BEREIDT VOOR OP HET BEROEP WAT IS SMaS? ”EEN NIEUWE MANIER VAN LEREN” DOEL: KENNISMAKEN MET DE SAMENLEVING IN DE BREEDSTE ZIN VAN HET WOORD EN ER EEN ONBETAALDE BIJDRAGE AAN LEVEREN RAAKVLAKKEN: POLITIEK MEEST GEDRAGEN VOORSTEL KABINET VERPLICHT VANAF 2011;voor V.O.;MIN.72 UUR LEERLINGEN EN HUN OUDERS INFORMEREN D.M.V VOORLICHTINGSFOLDER
LOB SCHOOL MAATSCHAPPELIJKE STAGE WAAR IN TE VULLEN? VOORBEELDEN: *BUURTACTIVITEITEN *SPORT *VERENIGINGEN *BIEB *TEHUIZEN/INSTELLINGEN *COMPUTER/INTERNET LES *NATUURACTIVITEITEN *GEHANDICAPTEN *GOEDE DOELEN *JEUGDACTIVITEITEN Gezien onze ervaringen tot nu toe: LEERZAAM, LEUK EN MOOI IETS VOOR ANDEREN TE DOEN, TERWIJL JE ERVAN LEERT
LOB Wij zouden het prettig vinden als u als ouders wilt meedenken over mogelijke stageplekkken in uw (werk)omgeving. Belt/mailt u ons svp.: M.Buisman@noordik.nl H.Rampen@noordik.nl M.Dijkstra@noordik.nl Dank.