Zonevoorzitters 1 ZONEVOORZITTER Het manusje van alles voor iedereen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Zoektocht nieuw bestuur
Workshop Handelingsgericht werken
Appreciative inquiry:
Workshopronde Woensdag 18 april
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Ouders en Kinderen Centraal
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Welkom 1.
Hogescholen in Dialoog
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Regio Awards à € per regio belangrijke data: 1 maart: inleveren aanvraag Regio Award 7 en 8 maart: PETS 17 maart: nieuwe leden avond Heinkenszand.
Milieufederatie Zuid-Holland Maart Terugblik 2008 ➔ INVESTEREN IN DE TOEKOMST Service aan een ieder in Zuid Holland die in zijn omgeving actief.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
ICT in een dynamische context
Opbouw Wat is Rotaract Organisatie Praktijk Commissies Afsluiting Rotaract met elkaar, voor elkaar! ROTARACTROTARACT.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Congres Appreciative Inquiry
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Evenementencommissie RCU Zwolle
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
De (T)OR en de bestuurder
Honoursonderwijs in HBO
“De week van de ontdekking”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Verslag van de brainstorm NIOBB 6 februari Sterke punten Bowls is een leuke, laagdrempelige en sociale sport Inzet en betrokkenheid vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Een vergadering organiseren
WELKOM !! Door Oud-Gouverneur Frits Stavast
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Besturen en Communiceren
Workshop – teamgroei begrijpen
Transcript van de presentatie:

Zonevoorzitters 1

ZONEVOORZITTER Het manusje van alles voor iedereen

MOTIVATIE Waarom zou je de uitdaging om zonevoorzitter te worden aangaan?

Redenen  Ambitie  Club was aan de beurt  Uitdaging  Netwerken  Onder druk gezet  Wil graag anderen motiveren  ……………

STELLINGEN

1 ste aanspreekpunt voor clubs De waakhond van het district De zonevoorzitter is:

Een teamspeler De kenner van de statuten De zonevoorzitter is De zonevoorzitter is:

De zonevoorzitter is: Detalentenjager De probleemoplosser

STELLINGEN Out of the box

De zonevoorzitter is: - schakel tussen de clubs in de zone -schakel tussen zone en district -kabinetslid, dus bestuurder - mede verantwoordelijk voor het beleid

De zonevoorzitter -leidt de zonevergaderingen -bezoekt de clubs in de zone - brengt verslag uit aan het kabinet - is bemiddelaar bij problemen in de zone

13 Business Manager vs. Leider vrijwilligersorganisatie Benoemt medewerkers Benoemd in functie Sterk doel gericht Focus op product Focus op resultaten Sterk methodisch Macht vanuit de positie Langdurige benoeming Probleem gericht Zoekt medewerkers aan Gekozen in functie Sterk mens gericht Focus op het proces Zorg om mensen Sterk creatief Macht vanuit de mensen Kortstondige benoeming Service gericht

Zonevoorzitters 2

Verantwoordelijkheden Wat verwacht men van je?

Verantwoordelijkheden Neemt deel aan de kabinetsvergaderingen Scout mogelijk kader voor het district Is betrokken bij de “nieuwe leden” dag Werkt samen met de GMT en GLT coördinatoren Helpt bij het opzetten van nieuwe clubs

De petten van de Zonevoorzitter Motivator- zet aan tot acties Raadsman – geeft hulp en advies Communicator – informeert de clubs over het beleid van het kabinet

Zonevergadering Deelnemers Zonevoorzitter Vice-zonevoorzitter/secretaris Clubpresident en clubsecretaris, leden Eventueel District Gouverneur Districtscommissarissen Sprekers van buiten

Onderwerpen Meedenken over het districtsbeleid Het werkplan van de DG De nationale en internationale thema’s Ledenontwikkeling Acties en projecten van clubs Gezamenlijke activiteiten en projecten

Onderwerpen Informatie uitwisseling tussen clubs Informatie uitwisseling van en naar het district Deelname aan de conventies Informatie over opleidingsmogelijkheden

Communicatie Wat je zojuist zei, was dat wat je bedoelde te zeggen? Wees kritisch

Communicatie Boodschapper en ontvanger (rol) Waarover (inhoud) Verbaal en schriftelijk (vorm) Juistheid Tijdigheid

Communicatie Communicatie Belangrijk voor een Zonevoorzitter Hoe communiceer je met de clubs Waarover communiceer je met de clubs

Conclusie De zone voorzitter heeft veel verantwoor- delijkheden Hij is een belangrijk lid van het districts- kabinet. Hij verzamelt informatie over de sterkte en zwakte van de clubs in zijn zone. Zijn wijze van communiceren, coachen en motiveren zijn van belang voor de toekomst van het district

Zonevoorzitters 3

? Club Exellence Process De ideale club

My club, my family

Redenen om lid te worden Dienstbaar aan de gemeenschap Fun en kameraadschap Schenkt voldoening

Wat is “Mijn ideale club” Service gericht Goede communicatie, in + extern Sterk en consistent ledenbeleid Goede opvang nieuwe leden Effectief club bestuur Karakteristiek

Trends die we waarnemen Gemiddelde clubomvang in Nederland ligt rond de 25 leden 48% van de nieuwe leden vertrekt binnen 3 jaar Vergrijzing

Wat gaat er mis? Sfeer, lengte, tijdstip van de vergadering? Te weinig service projecten? Teveel gericht op fundraising? Geen contact met de jeugd? Weinig wisseling in commissies? Weinig sociale activiteiten? Geen betrokkenheid? NO FUN

20% Helpt mee 20% weet niet dat het is gebeurd 50% kijkt toe 10% Pakt aan Is dit jouw Lions Club?

20% Helpt mee 20% weet niet dat er iets is gebeurd 50% kijkt toe 10% Pakt aan Betrek alle leden

BARRIERBARRIER Wat Is mijn Lions Club ? Statisch 1 Formele structuur Ontspannend en uitdagend en uitdagend Kameraadschap, fun Genereren ideeën Good team spirit 2 Te lange bijeenkomsten 3 Geen doorstroming 4 Weinig activiteiten

Hoe overleven we? Goede nieuwe ideeën Stabiele en sterke ledengroei Dynamisch en succesvol lokaal imago

Teren op het verleden ? Huidige successen ? ?Uitdagende toekomst ? Noodzaak tot verandering ?

Noodzaak voor verandering “ Als we stil staan gaan we achteruit”

i n a c t i e Bedenk nieuwe ideeën, maak plannen, Zet ze om in acties

“ A goal without a plan is just a wish” Antoine de Sainte-Exupery

Ken je club Weet wat je voor de gemeenschap kan betekenen. Maak gebruik van de kennis en ervaringen van andere clubs Bedenk je eigen strategie Werk planmatig en zorg voor een goede performance Tell en sell (successtories) Ten slotte: “Mijn Ideale Club”

? De ideale club Niet zeuren, gewoon doen !

WE SERVE

The Club Excellence Process In een CEP Workshop, zullen Lions: gebruik maken van bestaande gegevens. deelnemen aan groepsactiviteiten. begeleid worden door een facilitator. gebruik maken van de CEP Facilitator Guide.

LIONS CLUBS INTERNATIONAL CLUB EXCELLENCE PROCESS 46 Stap 2: Wat maakt een Club Excellent? (75-90 minuten) Stap 1: Wat is ons doel? (45-60 minuten ) Programma Overzicht Stap 3: Hoe bepalen we onze doelstellingen? (45-60 minuten) Stap 4: Hoe pakken we het aan? (45-60 minuten)

Stap minuten Discussie over: maken Lions het verschil? wat brengen Lions tot stand? Brainstorm over: wat dragen Lions bij aan en in de toekomst wat heeft de gemeenschap nodig? Opstellen van een inventarisatieplan

Stap minuten Indicatoren van Excellent zijn: Service in de gemeenschap Goede Communicatie Sterke ledengroei Weinig ledenverlies Sterke leiders Effectieve club organisatie

Stap minuten Overzicht maken van de behoeften binnen de gemeenschap Analyseren van de clubgegevens (ratings) Leer van en gebruik de acties van anderen

Stap minutes Bepaal de doelen Maak actie plannen Toets de gewenste vooruitgang aan de fasen 1-3 van het programma