Zonevoorzitters 1
ZONEVOORZITTER Het manusje van alles voor iedereen
MOTIVATIE Waarom zou je de uitdaging om zonevoorzitter te worden aangaan?
Redenen Ambitie Club was aan de beurt Uitdaging Netwerken Onder druk gezet Wil graag anderen motiveren ……………
STELLINGEN
1 ste aanspreekpunt voor clubs De waakhond van het district De zonevoorzitter is:
Een teamspeler De kenner van de statuten De zonevoorzitter is De zonevoorzitter is:
De zonevoorzitter is: Detalentenjager De probleemoplosser
STELLINGEN Out of the box
De zonevoorzitter is: - schakel tussen de clubs in de zone -schakel tussen zone en district -kabinetslid, dus bestuurder - mede verantwoordelijk voor het beleid
De zonevoorzitter -leidt de zonevergaderingen -bezoekt de clubs in de zone - brengt verslag uit aan het kabinet - is bemiddelaar bij problemen in de zone
13 Business Manager vs. Leider vrijwilligersorganisatie Benoemt medewerkers Benoemd in functie Sterk doel gericht Focus op product Focus op resultaten Sterk methodisch Macht vanuit de positie Langdurige benoeming Probleem gericht Zoekt medewerkers aan Gekozen in functie Sterk mens gericht Focus op het proces Zorg om mensen Sterk creatief Macht vanuit de mensen Kortstondige benoeming Service gericht
Zonevoorzitters 2
Verantwoordelijkheden Wat verwacht men van je?
Verantwoordelijkheden Neemt deel aan de kabinetsvergaderingen Scout mogelijk kader voor het district Is betrokken bij de “nieuwe leden” dag Werkt samen met de GMT en GLT coördinatoren Helpt bij het opzetten van nieuwe clubs
De petten van de Zonevoorzitter Motivator- zet aan tot acties Raadsman – geeft hulp en advies Communicator – informeert de clubs over het beleid van het kabinet
Zonevergadering Deelnemers Zonevoorzitter Vice-zonevoorzitter/secretaris Clubpresident en clubsecretaris, leden Eventueel District Gouverneur Districtscommissarissen Sprekers van buiten
Onderwerpen Meedenken over het districtsbeleid Het werkplan van de DG De nationale en internationale thema’s Ledenontwikkeling Acties en projecten van clubs Gezamenlijke activiteiten en projecten
Onderwerpen Informatie uitwisseling tussen clubs Informatie uitwisseling van en naar het district Deelname aan de conventies Informatie over opleidingsmogelijkheden
Communicatie Wat je zojuist zei, was dat wat je bedoelde te zeggen? Wees kritisch
Communicatie Boodschapper en ontvanger (rol) Waarover (inhoud) Verbaal en schriftelijk (vorm) Juistheid Tijdigheid
Communicatie Communicatie Belangrijk voor een Zonevoorzitter Hoe communiceer je met de clubs Waarover communiceer je met de clubs
Conclusie De zone voorzitter heeft veel verantwoor- delijkheden Hij is een belangrijk lid van het districts- kabinet. Hij verzamelt informatie over de sterkte en zwakte van de clubs in zijn zone. Zijn wijze van communiceren, coachen en motiveren zijn van belang voor de toekomst van het district
Zonevoorzitters 3
? Club Exellence Process De ideale club
My club, my family
Redenen om lid te worden Dienstbaar aan de gemeenschap Fun en kameraadschap Schenkt voldoening
Wat is “Mijn ideale club” Service gericht Goede communicatie, in + extern Sterk en consistent ledenbeleid Goede opvang nieuwe leden Effectief club bestuur Karakteristiek
Trends die we waarnemen Gemiddelde clubomvang in Nederland ligt rond de 25 leden 48% van de nieuwe leden vertrekt binnen 3 jaar Vergrijzing
Wat gaat er mis? Sfeer, lengte, tijdstip van de vergadering? Te weinig service projecten? Teveel gericht op fundraising? Geen contact met de jeugd? Weinig wisseling in commissies? Weinig sociale activiteiten? Geen betrokkenheid? NO FUN
20% Helpt mee 20% weet niet dat het is gebeurd 50% kijkt toe 10% Pakt aan Is dit jouw Lions Club?
20% Helpt mee 20% weet niet dat er iets is gebeurd 50% kijkt toe 10% Pakt aan Betrek alle leden
BARRIERBARRIER Wat Is mijn Lions Club ? Statisch 1 Formele structuur Ontspannend en uitdagend en uitdagend Kameraadschap, fun Genereren ideeën Good team spirit 2 Te lange bijeenkomsten 3 Geen doorstroming 4 Weinig activiteiten
Hoe overleven we? Goede nieuwe ideeën Stabiele en sterke ledengroei Dynamisch en succesvol lokaal imago
Teren op het verleden ? Huidige successen ? ?Uitdagende toekomst ? Noodzaak tot verandering ?
Noodzaak voor verandering “ Als we stil staan gaan we achteruit”
i n a c t i e Bedenk nieuwe ideeën, maak plannen, Zet ze om in acties
“ A goal without a plan is just a wish” Antoine de Sainte-Exupery
Ken je club Weet wat je voor de gemeenschap kan betekenen. Maak gebruik van de kennis en ervaringen van andere clubs Bedenk je eigen strategie Werk planmatig en zorg voor een goede performance Tell en sell (successtories) Ten slotte: “Mijn Ideale Club”
? De ideale club Niet zeuren, gewoon doen !
WE SERVE
The Club Excellence Process In een CEP Workshop, zullen Lions: gebruik maken van bestaande gegevens. deelnemen aan groepsactiviteiten. begeleid worden door een facilitator. gebruik maken van de CEP Facilitator Guide.
LIONS CLUBS INTERNATIONAL CLUB EXCELLENCE PROCESS 46 Stap 2: Wat maakt een Club Excellent? (75-90 minuten) Stap 1: Wat is ons doel? (45-60 minuten ) Programma Overzicht Stap 3: Hoe bepalen we onze doelstellingen? (45-60 minuten) Stap 4: Hoe pakken we het aan? (45-60 minuten)
Stap minuten Discussie over: maken Lions het verschil? wat brengen Lions tot stand? Brainstorm over: wat dragen Lions bij aan en in de toekomst wat heeft de gemeenschap nodig? Opstellen van een inventarisatieplan
Stap minuten Indicatoren van Excellent zijn: Service in de gemeenschap Goede Communicatie Sterke ledengroei Weinig ledenverlies Sterke leiders Effectieve club organisatie
Stap minuten Overzicht maken van de behoeften binnen de gemeenschap Analyseren van de clubgegevens (ratings) Leer van en gebruik de acties van anderen
Stap minutes Bepaal de doelen Maak actie plannen Toets de gewenste vooruitgang aan de fasen 1-3 van het programma