Presentatie BPV in CGO Rien Pieper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Advertisements

Van, voor én door het onderwijs.
CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Automotive ROC Ter AA Helmond
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Van, voor én door het onderwijs.
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Automotive ROC Ter AA Helmond
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Ex Examenprofiel als maatvoering
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Erkennen: ja, tenzij … Vanaf 1 april 2007 Ramon van den Berg GDW Kennisdeling MBO Raad 8 februari 2007.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Loket MBO Mechatronica
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Van, voor én door het onderwijs.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Optimaliseren BPV keten
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Van, voor én door het onderwijs.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Met Minder Meer en Beter
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Transcript van de presentatie:

Presentatie BPV in CGO Rien Pieper 12 april 2006

Uitgangspunten Het ontwikkelen van competenties door onderwijsdeelnemers en daarmee het praktijkleren zal prominentere rol spelen. CGO vraagt niet alleen een andere manier van opleiden van de school, maar ook van het leerbedrijf, beroepspraktijk vertrekpunt van leren. Er pas ècht sprake van praktijkleren door een onderwijsdeelnemer als de beroepscontext optimaal kan worden benut.

Dialoog Competentieonderwijs krijgt alleen echt vorm als er een dialoog is tussen bedrijfsleven, onderwijs en kbb Dialoog over het ontwerp van competentiegericht onderwijs  2. Dialoog over de uitvoering van competentiegericht onderwijs

Dialoog over het ontwerp (macro-nivo) Afstemming in PCBB (onderwijs-bedrijfsleven) over kwalificaties Verbeterd format is vastgesteld Vergelijking KCH-competentiematrix met KBB-competentielijst 25 competenties – alle KBB’s (zie site kch – alles over competenties)

Concept Kwalificatiestructuur Handel 2007-2008 D e t a i l h a n d e l Uitstroom niv. 4: Afdelingsmanager Filiaalmanager Manager wonen Interieur- adviseur Ondernemer detailhandel Manager handel Niveau 4 Uitstroom niv. 3: Verkoopspecialist dh Verkoopspecialist/ Leidinggevende dh Verkoopadviseur wonen Uitstroom niv. 3: Allround woning- stoffeerder Verkoop- specialist Niveau 3 Woning- stoffeerder Uitstroom niv. 2: Basis woning- stoffeerder Verkoper Niveau 2 Aankomend verkoop- medewerker Niveau 1

Concept Kwalificatiestructuur Handel 2007-2008 G r o o t h a n d e l - I n t e r n a t i o n a l e h a n d e l Uitstroom niv. 4: Exportmedewerker binnendienst buitendienst Manager handel Uitstroom niv. 4: Vestigingsmanager groothandel Export- medewerker Logistiek supervisor Niveau 4 Uitstroom niv. 3: Commercieel mede- werker binnendienst werker buitendienst Verkoop- specialist Uitstroom niv. 3: Verkoopmede- werker showroom Logistiek groepsleider Commercieel medewerker Niveau 3 Logistiek medewerker Niveau 2 Assistent logistiek medewerker Niveau 1

Dialoog over de uitvoering BPV (meso-nivo) BPV werkgroep BTG Handel Kenniscentrum Handel

Dialoog over de uitvoering CGO Realistische praktijksituaties als uitgangspunt voor het leren, integratie van theorie en praktijk Meer verantwoording bij de lerende zelf Ruimte voor verschillende leerstijlen

Wat verandert er voor leerbedrijven? Onderscheid tussen binnenschools en buitenschools leren Buitenschools leren voor de krachtige leeromgeving of contextrijk Buitenschools leren neemt toe

Wat verandert er voor leerbedrijven? Een school leidt op, in een bedrijf leer je Praktijkopleiders zullen een andere rol krijgen naar de deelnemer, geen opdrachten maar werken aan competenties, praktijkopleider spil in BPV Meer beoordelen in de praktijk

Training Praktijkopleiders Een gemotiveerde, coachende en vakdeskundige praktijkopleider moet in staat zijn om leermogelijkheden voor de deelnemer te onderkennen en te creëren

Enkele onderdelen uit TVP-CGO Leren in de praktijk en de rol van de praktijkopleider Competenties praktijkopleider Achterhalen leerbehoefte Achterhalen leerstijlen Leeractiviteiten bepalen Planning maken en praktijkleerplan ontwerpen (POP) Belang van goed Observeren Deelnemer helpen reflecteren Motivatie

Accreditatie 2005-2007 Volgen experimenten Situationeel omgaan met accreditatievraagstukken Werkprocessen als beschreven in kerntaken als uitgangspunt Ontwikkelingen verbeterd format

Project Praktijkleren Colo project olv Wim Streumer (Ecabo) met als doelen: Met een gezamenlijke performance mede uitvoering geven aan sectoraal beleid met betere dienstverlening naar klanten

1. Centrale info voorziening Resultaat: Één internet loket voor alle sectoren Rol kenniscentra: Actuele vacante plp met leermogelijkheden Actuele opleidingen en beroepen info Overwegingen: Toegankelijkheid, zoeken en positionering gezamenlijke kenniscentra

1. Centrale info voorziening Plateau 4 BRON '08 Doelmatigheid Plateau 3 beleidsmakers arbeidsmarktinfo onderwijsinfo jan 07 docent deelnemer matching bedrijfsprofielen deelnemerprofielen Plateau 2 sept 06 deelnemer leerbedrijf stage- plaatsen verhogen mate van beschikbaarheid van erkenningen naar vacatures Plateau 1 mei 06 sept 06 jan 07 '08 Tijd

Programmalijnen KBB’s Centrale Informatievoorziening Standaardisering van informatie Accreditering Kwaliteitsbevordering leerbedrijven Regio Matching van deelnemers en leerplaatsen Ondersteuning leerproces BPV Praktijkleren en werknemers

Inzet KCH naar bedrijven Stimulering Plus en Top bedrijven Bedrijfsprofiel Leidraad / Nieuwsbrief bedrijven Website praktijkopleiders Gesprekken en informatie over (experimenteer)onderwijs en examinering Bevorderen van de dialoog tussen regionaal bedrijfsleven en ROC

Ondersteuning praktijk Coachen in de rol als praktijkopleider. Trainen in de rol en taak van praktijkopleider middels Training voor Praktijkopleider CGO. Ondersteunen in het vaststellen welke kwalificaties en competenties in bedrijf realiseerbaar zijn. Bevorderen van de dialoog met ROC Aanreiken van voorbeelden voor creeëren van leersituaties

Werken en Leren 2006 Symposium in de regio Regionaal Ondernemersplein.nl Praktijk in de regio (werkbanken/ontbijtsessies/bijeenkomsten bedrijfsleven) Branchedagen/gastdocentschap/docentenstage

Inzet KCH naar onderwijs Gezamenlijke visieontwikkeling BPV (BTG en KCH) Stimuleren samenwerking ROC-bedrijfsleven BTG-Docentendagen/BPV-coördinatorendagen Handelsgeest/leidraad/cd-rom/site/enz Gesprekken met ROC in kader samenwerking

www.kchandel.nl