Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach! Kennisbijeenkomst ZH 28 oktober 2013
Programma Korte kennismaking Inleiding Wat is ‘Natuurlijk, een netwerkcoach!’ ? Praktijkverhaal Onderzoek Hogeschool van Amsterdam
Inleiding Waarom werken aan Versterken van sociale netwerken ? Sociaal isolement doorbreken Eenzaamheid/overbelasting voorkomen Eigen kracht versterken Van verzorgingsstaat naar participatiestaat Van individualistisch naar betrokken op elkaar Professionals van zorgen voor naar zorgen dat….
Wat is ‘Natuurlijk, een netwerkcoach?’ Een netwerkversterkende methode Ontwikkeld door Mezzo Gebaseerd op Natuurlijk een netwerk en het TO-GROW model Een vrijwillige netwerkcoach coacht een cliënt In 10 stappen Tempo en stappen passend bij situatie Coach staat naast de betrokkene
Natuurlijk een netwerkcoach Het hoofddoel van Natuurlijk, een netwerkcoach! is het netwerk van kwetsbare burgers of burgers in kwetsbare situaties versterken en/of uitbreiden, waardoor hun participatiemogelijkheden in de samenleving toenemen. Dit door middel van een vrijwillige netwerkcoach Netwerkcoach is dus een vrijwilliger die met een mantelzorger aan de slag gaat om zijn/haar netwerk te vergroten. Vrijwilliger wordt getraind door een vrijwilligersorganisaties. De trainers in de organisaties worden als eerste getraind (2 of 3 dagen: train de trainer). Ook zijn er trainingen om dit ‘natuurlijk een netwerkcoach’ op te zetten en ervaringen van anderen hiermee te delen. Mantelzorgers soms ook klein netwerk, vinden het moeilijk om te vragen, door situatie thuis soms ook geen mensen over de vloer, Vandaag over mantelzorgers, maar de doelgroep kan breder: ‘kwetsbare burgers’ GGZ, ouderen, mensen met een beperking, enz. Voordeel vrijwilliger: meer tijd, los van allerlei instanties, kan eigen netwerk inzetten, Frisse blik , Afstand , Patronen doorbreken in denken en doen, Tijdelijke inzet; je houdt er ook weer mee op wanneer het netwerk is opgezet Ander soort vrijwilliger
Natuurlijk, een netwerkcoach Filmpje: Wmo deel 9 Natuurlijk een netwerkcoach
Praktijkverhaal Rondom mantelzorg Door Michel Wesolek , coördinator - stichting Rondom Mantelzorg Actief in 5 Haagse Randgemeenten Werken met vrijwillige netwerkcoaches Waarom, sinds wanneer, hoe hebben we dat aangepakt? Aanpassingen in de methodiek Doelen en resultaten Werkwijze traject coach / traject hulpvrager
Praktijkverhaal Rondom mantelzorg Door Flip Bakker, vrijwillige netwerkcoach Twee casussen
Onderzoek: Verspreiding, gebruik en effectiviteit sociale netwerkversterking De highlights - Marieke Goede Onderzoek in opdracht van Mezzo Uitgevoerd door Hogeschool van Amsterdam (‘12 – ‘13) Doel: In kaart brengen van: Inventarisatie verspreiding Gebruik ‘Natuurlijk, een Netwerkcoach’ Ervaringen ‘Natuurlijk, een Netwerkcoach’ Met oog op verbeteren en mogelijk effectonderzoek Drie fasen: Inventarisatie verspreiding VSN en NeN in het bijzonder Gebruik NeN Ervaringen NeN
Onderzoek: 1. Inventarisatie verspreiding sociale netwerkversterking Aantal org % v respons VSN 120 67 % NeN 46 26 % EKC 11 6 % MF 9 5 % SNS 8 4 % Anders 19 11 % Methodieken waarmee lidorganisaties werken v.w.b. VSN Doel = numeriek in kaart brengen verspreiding VSN onder lidorganisaties van Mezzo en ihb NeN % van respons Vragenlijst aan 356 lidorganisaties; respons 180 ->50,6 %
Onderzoek: 2. Gebruik ‘Natuurlijk, een netwerkcoach!’ sinds de start En.. 367 succesvol doorlopen trajecten N = 23 Vragenlijst aan 46 organisaties -> 23 reacties -> 50 %
Onderzoek: 3. Ervaringen ‘Natuurlijk, een netwerkcoach!’ High lights Flexibel: tijdsduur, doelgroepen, toepassingen (praten, oefenen, huiswerk) aanpassingen en doelen Positieve en leuke methodiek: map, insteek, mensen in beweging krijgen, ongedwongen sfeer Resultaten voor cliënten: doorbreken isolatie, meer zelfvertrouwen, op dingen af durven stappen, meer sociale vaardigheden Flexibel . Dit blijkt uit de diversiteit van hulpvragers waar de verschillende coördinatoren zich voor inzetten, te weten: mensen van alle leeftijden, mensen met een Licht Verstandelijke Beperking, ouderen, jongeren, mensen met een GGZ achtergrond, kwetsbare burgers, mantelzorgers, gezinnen en jongeren met een stoornis in het autisme spectrum. Hierbij valt op dat meerdere coördinatoren aangeven dat mantelzorgers weinig gebruik maken van het aanbod. Als gevolg hiervan hebben twee organisaties, die zich in het verleden specifiek richtten op mantelzorgers, hun doelgroepvisvijver uitgebreid. Positief en leuk Ik vind het ontzettend leuk om te doen, zeker ook om te merken dat je positieve resultaten behaalt. (N5) “(…) dan was het een uurtje en dan zei ik ook ‘je moet wel aan je gezin denken!’ ‘Ja, maar ik zit hier nog zo even lekker met je te praten’. En dat was ook gewoon lekker! (H1)” Resultaten “Dat je gewoon niet alleen maar tussen vier muren blijft zitten. En dat je gewoon gestuurd wordt om mensen te ontmoeten, wat heel spannend is natuurlijk, en als je dan weer een goed contact krijgt met iemand, dat geeft een goed gevoel. En dan gaat je zelfvertrouwen weer groeien. (H2)” “Maar ik kreeg toch op een gegeven moment weer een beetje meer zin, ik pakte de fiets, ik ging hier eens naar toe. Ik ben een keer zelfstandig gereisd met de bus. Nou er komt toch vordering in.(H1)” “Dus mijn doel was eigenlijk, ik wil gewoon weer gezellig op het terras zitten, of de stad in gaan. Niet alleen maar thuis zitten! En dat doel ben ik eigenlijk voorbijgeschoten. (H4)” “Dat ik toch weer op dingen alleen af ga, dat was helemaal over. Hoefde van mij allemaal niet meer. En zelfs met de kerst dacht ik ‘nou ik wou dat het mijn dood was.’ (H3)” “Meer contacten hè en dat is inmiddels gelukt. Ik leef een beetje als een kluizenaar en dan heb je weinig contacten hè.. (H6)” Focusgroep coaches (9); coördinatoren (8) Diepte interviews cliënten (6)
Onderzoek: 3. Ervaringen ‘Natuurlijk, een netwerkcoach!’ Belangrijk voor organisaties! Toestroom van cliënten Verwarring over maatje/coach Veel aandacht voor begeleiding en matching Formele/informele zorg onder druk? Niet alle hulpvragers zijn ‘geschikt’ Netwerk is geen wondermiddel Toestroom van cliënten “Als organisatie moet je continu bezig blijven om te zorgen dat we in beeld blijven, anders mis je de verwijzingen. We moeten het hebben van verwijzingen die lopen. (C5)” “Wij hebben ook veel geïnvesteerd in verspreiden van informatie en folders via kranten enzo. Maar voor 90% moeten we het hebben via intermediairs zoals persoonlijk begeleiders, SPV-ers, maatschappelijk werkers, of keukentafelgesprekken die door WMOconsulenten worden gevoerd. (C4)” Niet alle hulpvragers Het is niet bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een maatje en ook niet voor mensen die met complexe problematiek te kampen hebben. Veel aandacht voor begeleiding Gemeentes lijken te denken dat inzet vrijwilligers gratis is Formele/informele zorg “Het kan wel heel erg in het gedrang komen daarbij. Ik had bijvoorbeeld een verwijzing van een mw-er en daar is de nwc ingezet. En die is met de MWD-er om tafel gegaan en die had zoiets van die nwc die pakt dat allemaal wel op en dan krijg je verwachtingen die niet waargemaakt kunnen en ook niet mogen worden. (C3)”
Onderzoeksrapport De publieks versie van het onderzoeksrapport is eind 2013 klaar Wilt u dit rapport ontvangen? Mail dit verzoek en uw naam en postadres dan aan: j.moerings@mezzo.nl
Aan de slag Bespreek met je buurman of buurvrouw : Wat vind je van deze methode? Wat zou je in jouw werk met de kennis uit deze workshop kunnen? Wat ga je doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wat is je eerste stap?
Afsluiting Vragen / opmerkingen? Meer info? www.mezzo.nl/sociale_netwerken Contact? Mezzo : Regioadviseur Zuid-Holland en beleidsmedewerker Versterken Sociale Netwerken: Jeanet Moerings j.moerings@mezzo.nl HvA Marieke Goede m.a.goede@hva.nl