Leerlijnen in de lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Hoe het was op woensdag 16 januari 2013.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Veelvoorkomende taalfouten 2
Geletterdheid….. Wat is dat?
Annie M.G. Schmidt.
KOMMAGEBRUIK.
MAX de gelukkigste hond van de wereld
De avonturen van Kapitein Onderbroek
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Hilde Vandermeeren.  Auteur:Hilde Vandermeeren  Ilustrator: Harman Van straaten  Uitgever:Davidsfonds  Aantal bldz: 96 p.
De kring. Elke maandag beginnen we in de kring
Wolvecamp tentoonstelling
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Clusteroverleg groen ’11
Leerlijnen in relatie met de methode
Interpreteren van data
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
In die tijd kondigde keizer Augustus aan dat alle mensen zich moesten laten inschrijven in de stad van hun familie.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Hoezo dement?????!!!!!!!  .
Meervoudig samengestelde zinnen
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
voor familie en vrienden van
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VRIJDAG 4 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA 15 minuten lezen Herhalen hoofdstuk 4 Oefeningen maken (TEST of oefenen op de site NN)
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Aan het einde van de avond heeft u een duidelijk beeld over het leerjaar van groep 6.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond groep 5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Welkom in groep 6.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Samentrekking.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen in de lerarenopleiding Concreet binnen KaHo Sint-Lieven, campus Waas NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Noodzakelijke leerlijn in lerarenopleiding Problemen: Instap studenten: geen duidelijk beeld van het geheel Flexibilisering: persoonlijke trajecten versnipperen Bewuste keuze voor leerinhoud: expliciet werken • Kansen: Herhaling Uitdieping Bruggen (taalkundige competentie, literaire competentie, beeldeducatie)  nauwkeurig leren kijken! NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Waar werken aan leerlijnen? Ontdekken en verkennen, zelf toepassen binnen Nederlands: denkrelaties in grammatica (woord- en zinsleer), bij begrijpend lezen en functionele geletterdheid (signaalwoorden, tekststructuur, tekstlogica) vanuit communicatieve vaardigheden naar Nederlands en omgekeerd: spelling, lezen, spreken en luisteren, schrijven vanuit Nederlands naar andere leergebieden: wereldoriëntatie, beeldopvoeding, pedagogische vakken NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Aanwezige leerlijnen: een greep luisteren en spreken, vertellen en voorlezen grammatica gebruik leesstrategieën en functionele geletterdheid leesbevordering communicatieve vaardigheid – didactiek Nederlands … NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Een oefening: luisteren en spreken + eerste sessie semester 1 2009-2010

grammatica als deel van taalbeschouwing Tussendoor: stage vanaf semester 1 Semester 1 Taakgericht luisteren en spreken Denkrelaties - Voorlezen en vertellen - Woordenschat didactiek: inhoud en functie Semester 2 Woordleer: voegwoord, verwijswoord, signaalwoord - zinsleer: onder- en nevenschikking Semester 3 Functionele geletterdheid: inhoud en functie, verwijswoord, signaal- en verbindingswoorden, tekststructuur Semester 4 Leesbevordering- verhalen en boeken: patronen - strips: patronen getekend of verondersteld NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Denkrelaties: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal nauwkeurig kijken verwoorden, vertellen en luisteren NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Woordenschatdidactiek: inhoudswoorden - functiewoorden NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Didactiek en leerlijn: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal Woordleer: intuïtief ontbrekende woorden in tekst noteren, daarna opzoeken over welk soort woorden het gaat Bv. De kinderen … nog wilden paardrijden, gingen snel naar de manege. Bv. … Eva een hond kreeg voor haar verjaardag, werden alle zusjes boos. Maja … zij geen fret gekregen had, Justine … ze geen poes gekregen had, Lisa … ze geen konijn had mogen houden. Suus zei niks … keek naar de nieuwe hond … vond hem een beetje griezelig. NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Woordleer: denkrelaties in puzzelverhaal NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Woordleer: verwoorden van puzzelverhaal NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Moeilijkheid om denkrelatie van verbindingswoorden te benoemen Bv. Toen Eva een hond kreeg voor haar verjaardag, werden alle zusjes boos. Maja omdat zij geen fret gekregen had, Justine omdat ze geen poes gekregen had, Lisa omdat ze geen konijn had mogen houden. Suus zei niks maar keek naar de nieuwe hond en vond hem een beetje griezelig. Denkrelaties: tijd, reden, tegenstelling, aaneenschakeling NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Didactiek en leerlijn: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal Zinsleer: spelen, oefeningen Zinsleer: verschil tussen werken op niveau lagere school en niveau hogeschool  zinsdelen die vorm hebben van zinnen NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Taalbeschouwing “toegepast” in vertellen NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Taalbeschouwing – functionele geletterdheid

Bruggen naar beeldopvoeding NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Naar wero NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Naar wero NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Naar patronen in sprookjes NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

Naar poëzie NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen