Gebruikersdag - klaar voor de start -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
POVO Procedure de Schakel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Van kwartiermaker naar directeur
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Overgang po-vo
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Startbijeenkomst SWV Slinge-Berkel
23 september 2014.
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Gebruikersdag - klaar voor de start - Tussen experiment en nieuw stelsel Passend onderwijs, omdat…. Vandaag Aanmelding Ondersteuning TLV 14.00-15.30/16.00-17.30/18.30-20.00 Inhoud map Handreikingen en Afspraken De school centraal

blok 1 AANMELDING Stroomschema’s VO en VSO Aanmeldprocedure Wel/geen zorgplicht? Ondersteuningsvraag Doorgeleiding andere VO-school Doorgeleiding naar VSO Bezwaar en geschil Documenten – de map

Aanmelding Op VO-school Op VSO-school Bij Onder-instroom = 1e leerjaar Zij-instroom Ouder meldt schriftelijk aan School bevestigt ontvangst; info procedure? En dan? Wanneer? Wat? Hoe? Etc.

Schooladvies, OKR Regionale afspraak: ouder meldt aan via basisschool Directeur bao tekent schooladvies en OKR Bestuur VO-school (be)oordeelt: School is niet vol (volgorde van aanmelding, loting) Ouders respecteren grondslag Lln kan het onderwijs vlgs inrichtingsbesluit volgen Ja,ja,ja, dan start toelatingsprocedure 1. Heeft de leerling (extra) ondersteuning nodig?

Naar OSO en OKR? Waarschijnlijk digitaal vanaf 2015 OKR-pilot breed vervolg; in OSO? Genoeg informatie? Regionale afspraken / BAVO Extra informatie nodig en/of onderzoek? Ouders! Termijn: 6 weken vanaf aanmelding, evt + 4 weken Start 6 weken: zij-instroom meteen PO-VO: regionale afspraak, maar mag eerder

Professionele intake Kijk, weeg, handel professioneel Is er een ondersteuningsvraag? Ja = zorgplicht Globaal: hebben we, kunnen we, doen we, etc = “basis”ondersteuning; Specifieke setting, organisatie, hulpmiddelen, aanbod, etc = “extra”ondersteuning Stel vast wat de leerling nodig heeft (ortho-taak?) Stel vast hoe dat het beste geboden kan worden Daarbij van belang: SOP, OPP, TLV (blok 2 en 3) Bovenal: communiceer met ouders 2. Kunnen we de ondersteuning zelf bieden?

Doorgeleiding Naar een andere VO-school Naar het VSO A. Na accoord van de ouders; welke school? SOP? Indien andere school accoord: ouder schrijft in, zorgplicht gaat over B. Accoord van de ouders? TLV aanvragen; Schooladvies; aanmelden VSO; VSO passend en bereid toe te laten? Inschrijven; zorgplicht gaat over

LWOO en PrO Indicatiestelsel blijft voorlopig (2020?) Aanvraag-procedure Eemland: basischool vraagt i.o.m. ouder aan; SWV beoordeelt ahv landelijke criteria; ouder zoekt daarna school. LWOO: indien aanbod/vormgeving specifiek = afwijkend van vmbo-inrichtingsbesluit, of leerling-specifieke bijzondere ondersteuning: OPP PrO: alle lln verplicht een OPP

Bezwaar en geschil Binnen SWV V(S)O Eemland hanteren we bij ieder geschil of bezwaar (met ouders, scholen etc.) altijd deze volgorde: Mediation 2nd opinion Bezwaarprocedure en/of geschillenprocedure (landelijke) NB Gebruik terminologie zorgvuldig: Ondersteuning, aanmelding, toelating, inschrijving, etc

Bezwaar en geschil www.geschillenpassendonderwijs.nl: Schoolbestuur heeft geschil met ouders over toelating en verwijdering Schoolbestuur of ouder heeft geschil met SWV over toelaatbaarheid Schoolbestuur heeft geschil met ouders over ondersteuning Schoolbestuur heeft geschil met MR over schoolondersteuningsprofiel Schoolbestuur heeft geschil met het samenwerkingsverband Samenwerkingsverband heeft geschil met MR of OPR Samenwerkingsverband heeft geschil met gemeente(n) over OOGO Samenwerkingsverband heeft geschil met een samenwerkingsverband

Documenten In de map: Handreikingen en afspraken Belangrijke bronnen: SWV: www.swveemland.nl OCW: www.passendonderwijs.nl VO-raad: www.steunpuntpassendonderwijs-vo.nl Regio: www.bavoeemland.nl Geschillen: www.geschillenpassendonderwijs.nl

ondersteuning Wat nodig is Expertise aan de poort OPP Cluster 1, 2, 3 en 4 Handelingsgericht werken Verantwoording Samenwerking zorg voor jeugd PM structuur Intensieve toeleiding

Uitgangspunten Scholen zelf verantwoordelijk Geen bureaucratie Achteraf verantwoorden, in plaats van Vooraf aanvragen

Financieel evenwicht Het geld voor ondersteuning gaat naar de scholen. Wie nu veel rugzak-leerlingen heeft, krijgt straks een groot ondersteuningsbudget. Er is geen loket met potjes. Als een school meer of minder extra ondersteuning wil bieden, heeft dat effect op andere scholen. Er is een waterbed.

Wat nodig is Bij aanname: Tijdens schoolloopbaan: Onderwijskundig rapport Informatie intakeformulier Warme overdracht Tijdens schoolloopbaan: Signalering school Méér dan onvoldoendes tellen bij rapportbespreking Onderwijsinterventies door school Overleg met zorg voor jeugd

Experts Orthopedagogische experts Opstellen van wat nodig is Proces in school, buiten school, met ouders Verantwoorden Ortho-kring

OPP Wat Wie Deel I Wat de situatie is Deel II Wat de doelen zijn Deel III Handelingsdeel Wie Expert Ouders ondertekenen handelingsdeel Als nodig samen met Zorg voor jeugd

OPP In welk geval Proces Moet: als ‘extra ondersteuning’ wordt geboden Mag: bij complexe individuele gevallen Proces Overleg met ouders Ouders ondertekenen handelingsdeel Stel evaluatiedatum vast Bepaal wat dit betekent voor vakdocenten

Deskundigheid van buiten Cluster 1 en 2 Sociale kaart Cluster 3 Ambulante Dienst Kleine Prins Cluster 4 Integratie regulier

Doorgeleiding reguliere school OPP deel I en II : het kan niet Overleg ouders School zoekt andere school Doorgeleiding Zorgplicht Nieuwe school maakt handelingsdeel OPP

HGW Ondersteuning veronderstelt planmatig differentiëren in de klas Handelingsgericht (doelgericht, oplossingsgericht) Groepsplannen

Verantwoording Monitorgegevens door experts Informatie over instroom en uitstroom Informatie over geschillen Informatie over tevredenheid Informatie over OPP

Samenwerking zorg voor jeugd: van pilot naar wijkteams Pilot gericht op : Werkwijze ontwikkelen en uitvoeren voor het bieden van ondersteuning aan een ingewikkelde ondersteuningsvraag, die verder gaat dan de handelingsbekwaamheid van de scholen reikt 6 scholen vroegtijdig en preventief signaleren van jeugd- en gezinsproblemen en voorkomen van schooluitval voorkomen van instroom in zwaardere 2e lijns zorg

Samenwerking zorg voor jeugd hoe doen we dat? aanwezigheid en beschikbaarheid van een jeugdzorgwerker (SOVEE en Youké): generalist en specialist inzet vanuit PM 0 aansluitend op de interne zorgstructuur (PM denken) monitoring bespreken met Gemeente van de uitkomsten ten behoeve van de inrichting wijkteams

PM structuur en jeugdzorg Preventieve betrokkenheid en inzet Jeugdzorg PM 0 intake zorgplicht doorgeleiding Professioneel Moment I: basisondersteuning -inventarisatie-gesprek lln -collegiale consultatie -2 eigen interventies PM 1 KLAS Professioneel Moment 2: -Inbreng hulpvraag -Intersubjectieve besluitvorming -vervolgbegeleiding Inzet interne training hulpvraag intern zorgteam PM 2 kernteamoverleg leerling-bespreking Op afroep advisering en evaluatie preventieve inzet Jeugdzorg PM 3 intern Zorgteamoverleg Professioneel Moment 3: extra ondersteuning -Inbreng hulpvraag wiens vraag is dit? welke functie kan ZAT innemen - inzet specialisten PM 4 ZAT Bovenschools Jeugdzorg Regionaal Zorgplatform SWV

Intensieve toeleiding VO-MBO : van pilot naar structureel Pilot, gericht op : Werkwijze ontwikkelen en uitvoeren tussen VMBO en MBO voor het bieden van begeleiding aan de leerling met zorgkenmerken bij overstap MBO begeleiding op maat aanpak en monitor vervolg vanaf schooljaar 2014-2015 en verder Passend Onderwijs betekent een extra opdracht (zorgplicht) voor het VO belang van het voorsorteren en goed begeleiden bij de overstap neemt toe

Intensieve toeleiding VO-MBO : vervolg Vervolg vanaf schooljaar 2014-2015 en verder formeren van een werkgroep met leden vanuit het directieberaad, de taakgroepen in VSV verband opdracht werkgroep ontwikkelt een logische structuur voor samenwerking, sturing en monitoring tot 1 januari 2016. zorgt voor doorontwikkeling van de werkwijze die geschikt is voor toepassing in de breedte en die wordt geformaliseerd voor alle vmbo scholen en ROC MN en MBO Amersfoort. het beleggen van een taak bij 1 zorgcoördinator per vo instelling en bij enkele begeleiders van de mbo instellingen

Blok 2, Tabblad 3 vragenlijst warme overdracht format ontwikkelingsperspectief toelichting ontwikkelingsperspectief  route doorgeleiding format schoolondersteuningsprofiel pm structuur pilot ZAT naar voren pilot intensieve toeleiding

Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) Hoe was het (in het land)? Hoe was het binnen het RNPOE? Hoe wordt het in het SWV Eemland? *Toepassingen *Routing *Formulieren Aansluiting bij het VSO

Hoe was het? Landelijk (tot aug. ‘14) RNPOE (2009- aug. 2014) CvI’s via de REC’s (3/4) Eigen toelating (3/4) Beschikkingen (vaste tijden) Arrangementen (flexibel) Criteria/dossiervorming Op maat, doen wat nodig is “Open eind” financiering Budgetfinanciering Loketten/geoormerkt budget Laagdrempelig/bundeling Vaste afspraken AB Meer sturing op inzet AB AB-deel /Schooldeel Bundeling waar mogelijk Procedures/protocollen Experimenteren/ ontdekken Landelijk (centraal) Regionaal (decentraal) Handelingsverlegenheid Handelingsgericht

En nu vanaf 1 augustus ‘14 - De REC’s (CL3 en 4) en de Commissies van Indicatiestelling komen te vervallen, - De LGF/het ‘rugzakje’ (leerling-gebonden-financiering) verdwijnt, - Het aantal plekken (budget) in de regio voor het VSO (CL 3 en 4) staat vast en is bevroren op teldatum 1-10-11, - De VSO-scholen krijgen rechtstreeks de basisbekostiging van Cfi/Duo; de extra “zorg”bekostiging wordt aangevuld vanuit het budget van het SWV, - Bij overschrijding van het budget betalen alle aangesloten scholen, vanuit de eigen lumpsum, bij, - Er is sprake van een extra leerling-telling om mogelijke groei binnen het VSO te financieren

En nu vanaf 1 augustus ‘14 De toelaatbaarheid tot het VSO wordt geregeld vanuit het SWV V(S)O, Ook de toegang vanuit het SO naar het VSO wordt geregeld van uit het SWV V(S)O, De toelaatbaarheidsverklaring wordt aangevraagd door de school van herkomst, Er wordt een ToelaatbaarheidsCommissie ingericht op het SWV, De ToelaatbaarheidsCommissie bestaat uit minimaal 2 deskundigen (waarvan één specifiek gericht op de aanvraag; bijvoorbeeld CL 3)

Uitgangspunten Snel Effectief Doelgericht Onafhankelijk Ondersteuning staat centraal Aansluiten bij wat de scholen aanleveren (ortho a/d poort)

Stappenplan Aanvragen van een TLV gaat volgens het Stappenplan (map 4.1) - Invullen formulier Aanvraag TLV; via de website van het SWV Digitaal of per post aanleveren bij SWV Het SWV bevestigt de ontvangst De TLV-commissie doet uitspraak en adviseert het SWV Na de uitspraak

De TLV Ouders en aanvragende school worden schriftelijk van de uitspraak op de hoogte gesteld, De verklaring zelf wordt opgevraagd bij het SWV door de VSO-school waar de lln wordt ingeschreven De VSO-school gebruikt de TLV voor aanmelding in BRON Op de TLV staat in ieder geval: Ingangsdatum Bekostigingscategorie (laag-middel-hoog) Beschikkingsnummer (17 tekens!) VO2602-2014-00001 Einddatum (de TLV wordt voor minimaal 1 schooljaar afgegeven)

(“gaat de VSO-school over”) Belangrijk weetje Toelaatbaarheid (“gaat het SWV over”) ≠ Toelating (“gaat de VSO-school over”)

Aansluiting bij het VSO Geen extra drempel na afgifte TLV en toelating tot het VSO Aansluiting met dossiergegevens TLV en CCvB (inspectie-eisen voor VSO) Doen wat nodig is en aansluiten bij waar SWV-en in Eemland al jarenlang onderscheidend in zijn; oplossend vermogen inzetten tbv de leerlingen