Voortgangsgesprek fase 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
een didactiek voor opleiden op school
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
De weg naar de competente docent
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop rekenen 6 december
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Sum page / opsommingspagina
Ervaringen Implementatie in Nederland
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Hoe bereid je lessen voor?
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Voortgangsgesprek LiO 2014
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Toekomstgericht onderwijs
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Dalton op de Dorendal.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Wat is coöperatief leren?
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Interactief oefenen, formatief toetsen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Curriculaire spinnenweb
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Overzicht gedragingen per competentie
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Voortgangsgesprek fase 1 Leraar in opleiding Johan leenders Coach: Kirsten Erenstein November 2012

Inhoud Inleiding Noorderpoortcollege Groei en ontwikkeling Competenties Hoogtepunten

Inleiding Noorderpoortcollege School voor laboratoriumtechniek MBO is een bewuste keuze ‘Nieuwe’ omgeving Rolwisseling

Groei en ontwikkeling Ontwikkelpunten uit Lio-bekwaam assessment Opener zijn voor de klas (1. Interpersoonlijk competent) “Je mag iets meer ‘freaken’ voor de klas” Doorgaan met stimuleren van samenwerking / leervaardigheden bij leerlingen (2. Pedagogisch competent) Verantwoordelijkheid en initiatief nemen (7. Competent in reflectie en ontwikkeling) Experimenteren met werkvormen (3. Vakinhoudelijk en didactisch competent) Algemene beoordeling: Goed in ontwikkeling, blijf daarin de motor

Groei en ontwikkeling Een greep uit de leerdoelen fase 1 Leerlingen stimuleren tot zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid Interactie met klas versterken, klas betrekken bij het verhaal en eigen ervaringen van leerlingen meenemen in les Een greep uit de leerdoelen fase 2 Leerproblemen signaleren van leerlingen die minder presteren, erachter komen hoe dit veroorzaakt wordt, hulpmiddelen aanbieden (hoe leren leerlingen?) Inbreng van leerling in les vergroten, wensen en ideeën overwegen om mee te nemen in lesvoorbereidingen Studie gerelateerde zaken niet uit het oog verliezen. Portfolio up to date houden en competenties bij blijven werken

Competenties 1.3 Ik maak leerlingen medeverantwoordelijk voor een goed werk- en leefklimaat in de klas Openheid en inbreng Veilige en rustige sfeer creëren in de klas Aanspreken op gedrag (gewenst en ongewenst)

Competenties 2.3 Ik signaleer ontwikkelings- of gedragsproblemen bij leerlingen en laat zien dat ik hiermee in mijn onderwijs rekening houd Leerling aan leerling koppelen Individuele begeleiding Structuur en ruimte bieden

Competenties 3.3 Ik kan leerproblemen bij leerlingen signaleren en houd daar rekening mee in mijn onderwijs - Individuele bespreking van toetsen - Resultaten evalueren - Plan van aanpak formuleren voor leerling 4.3 Het aanhouden van een lange termijn planning die bij de leerlingen bekend is - Lesplanning publiceren op digitale leeromgeving It’s Learning’ en toelichten tijdens les. - Leerlingen betrekken bij het maken van toets afspraken - Gebruikte PPT’s publiceren op It’s learning

Competenties 5.3 Ik werk met collega’s samen aan de ontwikkeling en verbetering van mijn school - Overstijgend lesmateriaal ontwikkelen met collega’s - Deelnemen aan vergaderingen en andere activiteiten - Schoolfeest organiseren 6.3 Op een constructieve manier deelnemen aan verschillende vormen van overleg met mensen / instellingen buiten de school - Bijwonen van ouderavonden / vergaderingen / werkveldconferenties - Stagebezoeken afleggen (in overleg met coach) van derde klassen

Hoogtepunten Feedback van leerlingen Veel positieve reacties Voldoening Motiverend