Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Werken naar onderwijsbehoeften
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
POVO Procedure de Schakel
VSO de Widdonckschool Weert
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
De kern van het arrangeren
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Even voorstellen REC 2 ZEON REC 3 Zuidoost Brabant Peter Schutte
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Handelingsgericht werken
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overgang po-vo
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
De 24 uur van Boekelo Innovatie? Hou het simpel! Ambelt Kiest Koers.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Swv Plein mei 2014 Aleid Schipper.
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Voorjaarsconferentie 19 juni 2014

Van terugplaatsen naar overstappen!

Beleidsrelevantie Meer leerlingen met speciale onderwijsbehoeften integreren in het regulier onderwijs Meer tijdelijke plaatsingen in het speciaal (basis) onderwijs Wettelijke verplichting om in het ondersteuningsplan beleid t.a.v. terugplaatsing en doorplaatsing op te nemen Financiële situatie van het swv (negatieve verevening) Ook meer tijdelijke plaatsingen in het sbo. En tijdelijke arrangementen

WEC In het laatste schooljaar waarop de toelaatbaarheidsverklaring betrekking heeft, draagt het bevoegd gezag van de school er zorg voor dat terugplaatsing of overplaatsing van de leerling naar het basisonderwijs of voortgezet onderwijs plaatsvindt, tenzij het bevoegd gezag van oordeel is dat voortgezet verblijf van de leerling in het SO of VSO noodzakelijk is en het samenwerkingsverband een nieuwe toelaatbaarheidsverklaring heeft verstrekt.

Onderzoeksvragen Huidige praktijk : overstappen cluster 4 leerlingen (so en vso) Wanneer is het succesvol? Wat draagt bij aan de succesvolle terugplaatsing (overstap)?

Wat is bepalend voor een succesvolle overstap? bio-ecologisch model van Bronfenbrenner Bio-ecologisch model Bronfenbrenner Ontwikkeling ontstaat door kind in interactie met zijn omgeving Micro: gezin / klas Meso: relatie tussen de micro systemen: relatie school – huis – buurt Exo: geen directe invloed op het kind, maar indirect (via werk ouders, schoolbestuur, samenwerkingsverband) Macro: denken en handelen vanuit een groter perspectief (opvattingen over passend onderwijs), beleid, regelgeving Succesfactoren liggen bij: Kind, ouder, relatie kind met school, relatie ouders en school, relatie tussen school 1 en school 2. Samenhang tussen factoren, een samenspel.

Handreiking 6 fasen Oriëntatie op overstappen: de leerling vol in beeld Onderwijsbehoeften leerling en het vinden van de juiste school De voorbereiding op de overstap De start in het regulier De voortgang in het regulier Ten slotte, of ook wel in het beginne (Samenwerkingsverband) Eigenlijk een cirkel Van regulier naar sbo (tijdelijk) en dan weer terug. Met een arrangement.

Fase 1: oriëntatie op overstappen Succesfactoren speciale school Visie van de school/management Goed zicht op ontwikkelingsperspectief leerling Iedereen wordt betrokken om leerling in beeld te krijgen Weten wat reguliere school vraagt van leerling Bekendheid met scholen binnen samenwerkingsverband Goed zicht op ontwikkeling van kinderen. Fase 0 en fase 1 terugplaatsing begint bij plaatsing Succesfactoren leerling Motivatie Acceptatie beperking / hulp durven vragen Aanspreekbaar op gedrag (Cognitieve) overcapaciteit Succesfactor ouders Betrokken ouders, ondersteunend aan het kind Staan achter de keuze Broers/zussen zijn betekenisvol Externe ondersteuning voor het gezin

Fase 2: onderwijsbehoefte leerling en vinden van de juiste school Tijdige afwegen van overstap (ongeveer half jaar) Iedereen wordt betrokken / iedereen staat erachter Leerling is voorbereid Ambulant begeleider is betrokken Zoeken naar een school: gezamenlijk proces Ouders en leerlingen: reëel beeld van de reguliere school

Fase 3: (voorbereiding op) de overstap Wat heeft de leerling nog nodig om over te stappen? Praktische handelingsadviezen meegeven Leerling en ouders zelf aan het woord Warme overdacht Doorgaande leerlijnen in kaart gebracht / knelpunten opgelost

Fase 4: start op regulier onderwijs Visie: inclusief denken Open houding naar leerling en ouders Leerling is echt in beeld! Team staat achter de overstap / lerend team Eerste dagen heel goed voorbereid Werken met praktische handelingsadviezen Klik met de leraar / begeleider (pedagogiek gaat aan didactiek vooraf) De leraar wil zich verdiepen in de leerling Leerling mag meedenken, meebeslissen Leraar helpt leerling om zich vaardigheden eigen te maken die van belang zijn bij overstap Ouders worden serieus genomen Goed en frequent contact Vast contactpersoon

Fase 5: de voortgang op het regulier onderwijs Collegiale consultatie / cultuur Leraar en team: reflectie op eigen handelen Ondersteuningsstructuur voor leraren & leerlingen Aandacht voor dynamiek in groep / klas Differentiatie in de groep / klas Facilitering vanuit het management

Fase 6: het samenwerkingsverband (in den beginne….) Visie op overstappen (schakelonderwijs) Stimuleren en faciliteren van overstappen Volgen van overstappers: leren en evalueren

Opbrengsten van de overstap Leerling voelt zich minder speciaal Leerling trekt zich op aan andere leerlingen (sociale en emotionele ontwikkeling) Meer zelfvertrouwen Vrienden dicht bij huis Leerlingen laten ook thuis een positieve ontwikkeling laten zien, waardoor ouders meer vertrouwen in hun kind krijgen en hun kind meer los durven te laten

Uitdagingen voor scholen en SWV Hoe kunnen we ervoor zorgen dat overstappen succesvol verloopt? Hoe zorgen we ervoor dat we van elke overstap leren? Hoe bouwen we gezamenlijke expertise op? Kennen de scholen (bao, sbo en so) elkaar voldoende?

Meer informatie www.speciaalgewoon.nl (o.a. de handreiking) Facebook pagina: http://www.facebook.com/SpeciaalGewoon En twitter: SpeciaalGewoon