Wat kenmerkt een SGA? Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

Visual Knowledge Building
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
De Drama Driehoek.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Wat voegt een facilitaire dienst toe aan het primaire proces?
 25 april 2007 NORA 2.0  Nederlandse Overheid Referentie Architectuur  Doelstelling bevorderen samenhang  Inrichtingsprincipes  SGA is één van.
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Logistiek management: begrippen en principes
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
De theorie van de dramadriehoek
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
Leiderschap en zelfbedrog:
School-als-organisatie en schoolcultuur
Valt de verzorgingsstaat nog te redden?
Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Doelen Soorten vormgeving.
Een theoretische verkenning
3.4 Servicebussen. Servicebussen -Servicebussen zorgen voor de logistieke afhandeling van serviceverkeer -Servicebussen zijn dus de logistieke dienstverleners.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Onthaal en service.
MANAGEMENT IN DE ORTHOPEDAGOGIEK VAN GEDRAGSSTOORNISSEN Inleiding Eric Broekaert.
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Verwerken goederenstroom 2
Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers levert u de arbeidsongeschiktheidsverzekering met.
Decision Enhancement voor Sourcen met Shared Service Centra bij de Rijksoverheid Promotieonderzoek Arjan Knol Januari 2013.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
TRANSITIE BUISLEIDINGENSECTOR
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Het trainen van mensen met een NAH
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Een vergadering organiseren
[Projectnaam] [Degene die de presentatie verzorgt]
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Vergadering Personeelsdienst
Unified Modeling Language
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Economie en ondernemen
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Workshop Klantgericht werken
Wat doet de groothandel?
Productnaam.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Transcript van de presentatie:

Wat kenmerkt een SGA? Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 1

Wat kenmerkt een SGA? Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 2

Wat kenmerkt een SGA? Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 3

3 Manieren samenvoegen kleine services Samenstellen Samennemen Generaliseren Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 4 Wat kenmerkt een SGA?

Classificatie services: Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 5 Wat kenmerkt een SGA? Identificatie op eigenschappen en juiste maatvoering

Principes, patronen en antipatronen: Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 6 Wat kenmerkt een SGA? Eén aanbieder, één of meerder afnemers Aanbieder kiest zelf voor aanbieden bepaalde service aan groep potentiële afnemers Afnemer kiest afname service ( vaak wel gestuurde beïnvloeding ) Services kennen geen eigenaars, alleen aanbieders ( wel van het proces ) Service-gerichtheid ( afnemersturing boven aanbiederssturing ) Normaliter gebruik private services door publieke services Scheiding verantwoordelijkheid en uitvoering Scheiding buitenkant en binnenkant Maximale voorspelbaarheid afnemer Afnemer ‘kent’ verantwoordelijke

Services en ketens: Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 7 Wat kenmerkt een SGA? Ketens zijn specifieke werkstromen Elke schakel levert toegevoegde waarde Activiteit of deelproces op zichzelf is ondergeschikt Coordinatie ketens door 2 modellen; Operationele sturing ( orkestratie ) Tactische sturing (choreografie)

Services en ketens, coördinatie : Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 8 Wat kenmerkt een SGA?

Enkele evaluatievragen: Presentatie SGA 17 januari 2008 studiegroep 4 9 Wat kenmerkt een SGA? 1.Noem de drie ontwerpstijlen en geef kernachtig van elk de kenmerken weer 2.Door welke bril zal een softwareontwikkelaar grotendeels kijken? 3.Welke manier van het maken van een grotere service uit kleinere is nu al volop in ontwikkeling? 1.Samenstellen 2.Samennemen 3.Generaliseren