De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte

2 Doel van de les Aan het einde van de les heb je je kennis over toonhoogte en frequentie weer opgehaald.

3 Trillingstijd Met een oscilloscoop kun je geluid ‘zien’
Je kunt hiermee meten hoe lang een trilling is. De tijd van 1 trilling noem je de trillingstijd Kies om je meetfout kleiner te maken meerdere trillingen en reken dan terug!

4 De frequentie is in Hertz (Hz)
Wanneer je de trillingstijd kent, kun je het aantal trillingen per seconde berekenen. Dit noem je de frequentie f = 1 / T Des te hoger het getal van de frequentie, des te hoger de toon.

5 Frequentiebereik Frequentiebereik is welke frequenties je kunt horen.
Geluid boven de Hz noem je ultrasoon

6 Snaren Een muziekinstrument kan verschillende tonen maken.
De toonhoogte bij bijvoorbeeld een gitaar wordt bepaald door: - Spanning van de snaar - Doorsnede (dikte) van de snaar - Lengte van de snaar

7 Terug naar het beginprobleem

8 De rest van de les Maken opgaven paragraaf 2
Nakijken opdrachten paragraaf 2 Stellen vragen over de opgaven die je niet begrijpt.

9 Einde les Doel: Aan het einde van de les heb je je kennis over het onderwerp geluid weer even opgehaald. Heb je het doel gehaald?


Download ppt "Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte."

Verwante presentaties


Ads door Google