Klanttevredenheid onder cliënten van trombosediensten aangesloten bij Cliëntenraad Trombosediensten Drs. Hans H. Muis, manager Juni 2004
2 Cliëntenraad TD # © Inhoud 1. Doel van het onderzoek 2. Opzet en uitvoering van het onderzoek 3. Resultaten 4. Conclusies & aanbevelingen
3 Cliëntenraad TD # © 1. Doel van het onderzoek
4 Cliëntenraad TD # © Doelstellingen onderzoek Inzicht geven in sterke en zwakke punten van dienstverlening van trombosediensten aan haar klanten Bepalen welke aspecten van de dienstverlening bepalend zijn voor tevredenheid van klanten (key- drivers) Welke specifieke onderdelen van de dienstverlening primair verbering behoeven meten & managen klant relaties meten & managen klant relaties
5 Cliëntenraad TD # © Key driver analyse Een statistische techniek (meervoudige regressie analyse) waarmee wordt bepaald wat de bijdrage is van meningen/attitudes en uw prestatie aan de tevredenheid van uw klanten wat is het belang? impact meten objectief berekenen
6 Cliëntenraad TD # © Key Driver Analyse (ii) Impact: resultante van de key driver analyse bepaalt het relatieve belang van de ondervraagde onderwerpen en aspecten behorende bij de onderwerpen Impact: objectief berekend obv uitkomsten onderzoek er wordt niet naar gevraagd in vragenlijst Impact loopt van 0 tot 1 onderwerp met waarde 0,40 is twee keer zo belangrijk dan onderwerp met waarde 0,20
7 Cliëntenraad TD # © 2. Opzet en uitvoering
8 Cliëntenraad TD # © Model Klanttevredenheid voorlichting instructie beeld kwaliteit trombosedienst wachtruimte ontvangst bloed afname resultaat doseer advies ervaringen tevredenheid verwachtingen concreet bereik baarheid aanmelding nazorg klachten admin/fin
9 Cliëntenraad TD # © Uitvoering Onderzoek Schriftelijke interviews uitgedeeld door de TD aanhuisprikkers & poliklinisch vragenlijsten ontwikkeld door TD en Marktplan Hengelo, Nunspeet: opvolgende patiënten Amersfoort, Delft, Haarlem, Hilversum, Leiden om de één patiënt Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen om de twee patiënten Retour via antwoordenveloppe naar Marktplan Adviesgroep Veldwerk april/mei 2004
10 Cliëntenraad TD # © Steekproef & response Vestiging patiëntenvragenlijst retour% Almelo/Hengelo Amersfoort Amsterdam Delft Groningen Haarlem Hilversum Leiden Nijmegen Nunspeet Rotterdam Utrecht Totaal
11 Cliëntenraad TD # © Patiëntkenmerken thuisbezoek leeftijd % Vestiging man vrouw ja nee < % % % % % % % % Almelo/Heng Amersfoort Amsterdam Delft Groningen Haarlem Hilversum Leiden Nijmegen Nunspeet Rotterdam Utrecht Totaal
12 Cliëntenraad TD # © 3. Resultaten
13 Cliëntenraad TD # © % laagste score in grafiek % hoogste score in grafiek Schaal vragenlijst geen mening categorie buiten de basis gelaten in grafieken Volledig eens Eens Eens/oneens Oneens Volledig oneens
14 Cliëntenraad TD # © % Algehele kwaliteit TD Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 zeer goed/uitstekend goed matig/slecht
15 Cliëntenraad TD # © % Algehele kwaliteit TD Totaal TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112 zeer goed/uitstekend goed matig/slecht
16 Cliëntenraad TD # © Toelichting kwaliteitsoordeel Geen toelichting: 36% Wel toelichting: 64% Aardige/vriendelijke/behulpzame mensen (26%) Goed geholpen/accurate behandeling (16%) Geen klachten/problemen ondervonden (12%) Correcte/prettige behandeling (11%) Altijd op tijd geprikt (9%) Snelle behandeling (8%) Anders (18%)
17 Cliëntenraad TD # © Algehele kwaliteit TD uitstekend/zeer goed
18 Cliëntenraad TD # © Aanmelding & vervolgafspraak - Tevreden over snelheid waarmee men de 1e keer terecht kon volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
19 Cliëntenraad TD # © Aanmelding & vervolgafspraak - Uitvoering vervolgafspraken verkoopt goed volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
20 Cliëntenraad TD # © Openingstijden TD - Bekendheid adressen/openingstijden regioposten/prikpunten volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
21 Cliëntenraad TD # © Openingstijden TD - Tevreden over openingstijden regioposten & prikpunten volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
22 Cliëntenraad TD # © Openingstijden TD - Tevreden over mogelijkheid thuis bezocht te worden volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
23 Cliëntenraad TD # © Openingstijden TD - Ik zou gebruik maken van avondspreekuur indien mogelijk volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
24 Cliëntenraad TD # © % Gewenste openingstijden (n=461) ‘s morgens ‘s middags 9.00 – uur Voor 8.00 uur Na werktijd Geen andere openingstijden Hele dag open Anders
25 Cliëntenraad TD # © Bereikbaarheid - Ik kon de regiopost/prikpunt de 1e keer makkelijk vinden volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
26 Cliëntenraad TD # © Bereikbaarheid - Goede parkeermogelijkheden bij prikpunt/regiopost volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
27 Cliëntenraad TD # © Bereikbaarheid - Goede bewegwijzering bij regiopost/prikpunt volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
28 Cliëntenraad TD # © Bereikbaarheid - verbetersuggesties Geen verbetersuggesties 92% Wel verbetersuggesties 8% Regiopost/prikpunt duidelijker aangeven (32%) Meer parkeergelegenheid (18%) Nummerautomaat/volgnummers (8%) Overig (42%) bankjes voor de deur meer fietsrekken Plattegrond bordje op de deur/herkenningslogo
29 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - Wachtruimte voldoet aan mijn wensen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
30 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - Grootte wachtruimte is goed volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
31 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - Wachtruimte is goed toegankelijk voor invaliden volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
32 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - Voldoende privacy bij bloedafname volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
33 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - verbetersuggesties Geen verbetersuggesties: 88% Wel verbetersuggesties: 12% Wachtruimte groter/ruimer (23%) Meer zitplaatsen (16%) Nummerautomaat/volgnummers (12%) Overig (49%) warm in zomer, koud in winter moderner, meer kapstokken, minder tocht, toilet toegankelijker voor invaliden
34 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - mist … Geen suggesties: 86% Wel suggesties: 14% Koffie en thee (automaat) (21%) Nummerautomaat/volgnummers (18%) Meer zitplaatsen (16%) Lectuur (12%) Overig (33%): informatiefolders klok, meer licht, minder rommelig speelgoed voor kinderen TV
35 Cliëntenraad TD # © Ontvangst - Degene die mij ontvangt is vriendelijk en klantgericht volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
36 Cliëntenraad TD # © Wachtruimte - Gemiddelde wachttijd is acceptabel volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
37 Cliëntenraad TD # © % Gemiddelde wachttijd in minuten Totaal TD 100 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
38 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Goed geïnformeerd over risico’s gebruik bloedverdunners volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
39 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Ik weet hoe ik complicaties moet voorkomen/onderkennen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
40 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Ik weet wat ik moet doen bij complicaties volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
41 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Goede uitleg gekregen over inname bloedverdunners volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
42 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Bekendheid wel/niet gebruik medicijnen naast bloedverdunners volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
43 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: doseeradvies - Mijn vragen worden deskundig beantwoord volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
44 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: bloedafname - Medewerker bloedafname legt vooraf goed uit wat er gebeurt volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
45 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: bloedafname - Uitleg medewerkers bloedafname voldoet aan verwachting volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
46 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: algemeen - Goede kwaliteit voorlichting en instructie volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
47 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: algemeen - Belangrijk dat ik voorlichting & instructie thuis kan nalezen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
48 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie: algemeen - Krijg voorlichtingsfolders FNT/TSN mee naar huis volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
49 Cliëntenraad TD # © Voorlichting & instructie - verbetersuggesties Geen verbetersuggesties: 94% Wel verbetersuggesties: 6% Betere voorlichtingsfolders (14%) Meer folders/info in wachtruimte (12%) Meer informatie over uitslag (4%) Overig (70%): meer voorlichting door arts en/of medewerkers complicaties & medicijngebruik & bloed in urine meer uitleg & meer tijd besteden aan patiënten tegenspreken van medewerkers graag alles in simpele bewoordingen
50 Cliëntenraad TD # © Bloed afnemen - Medewerkers werken hygiënisch volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
51 Cliëntenraad TD # © Bloed afnemen - Medewerkers zijn deskundig volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
52 Cliëntenraad TD # © Bloed afnemen - Medewerkers zijn klantgericht volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
53 Cliëntenraad TD # © Bloed afnemen - verbetersuggesties Geen verbetersuggesties: 93% Wel verbetersuggesties: 7% Eerst ontsmetten voor prikken (20%) Huidvriendelijke pleisters (11%) Meer ervaren personeel (11%) Klantvriendelijker handelen (7%) Meer privacy (4%) Overig (47%): dunne naalden littekens verschil in priktechniek graag wattenbollen op prik, geen Engels pluksel beter afdichten beter afplakken na prikken graag papier om af te dichten, ander plakband, dubbele pleisters
54 Cliëntenraad TD # © Resultaat dienstverlening - Alles wordt gedaan om mij goed ingesteld te krijgen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
55 Cliëntenraad TD # © Resultaat dienstverlening - Alles wordt gedaan om complicaties te voorkomen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
56 Cliëntenraad TD # © Resultaat dienstverlening - verbetersuggesties Geen verbetersuggesties: 94% Wel verbetersuggesties: 6% Meer informatie over complicaties/medicijn gebruik (26%) Meer overleg met client (10%) Overig (64%): betere telefonische bereikbaarheid dunnere naalden minder frequente bloedafname eerst goed ontsmetten, dan prikken niet met onsteriele vinger over prikplaats
57 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Goede kwaliteit doseerkaart volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
58 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Goede leesbaarheid doseerkaart volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
59 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Na controle snelle ontvangst doseerkaart volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
60 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Thuissturen doseerkaart prettig volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
61 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Nuttige overig info op doseerkaart volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
62 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - Bekend met vragen over medicijngebruik volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
63 Cliëntenraad TD # © Kwaliteit rapportage - verbetersuggesties doseeradvies Geen verbetersuggesties: 92% Wel verbetersuggesties: 8% Betere toelichting (17%) Meer informatie op de kaart (medicijnen) (12%) Vorige kaart was beter (10%) Dossier/uitslag/dosering per (10%) Overig (51%): kleinere kaart, harder materiaal, grotere letters betere telefonische bereikbaarheid bij vragen sneller toesturen waarom in enveloppen er staan geen persoonlijke gegevens op waardering kaart in enveloppen verzenden privacy
64 Cliëntenraad TD # © Nazorg thuisdienst - Bekend wie te benaderen voor vragen volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
65 Cliëntenraad TD # © Nazorg thuisdienst - Snel telefonisch contact volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
66 Cliëntenraad TD # © Nazorg thuisdienst - Beantwoording vragen deskundig volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
67 Cliëntenraad TD # © Nazorg thuisdienst - Beantwoording vragen klantgericht volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
68 Cliëntenraad TD # © Administratieve & financiële afwikkeling - Correcte administratieve afwikkeling volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
69 Cliëntenraad TD # © Administratieve & financiële afwikkeling - Correcte financiële afwikkeling volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
70 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD (n= 2137) - Bekend wie te benaderen bij klacht volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
71 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD (n= 1806) - Klachtopnemer is klantgericht volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
72 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD (n= 725) - Binnen 1 week bericht of klacht in behandeling is volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
73 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD (n= 801) - Informatie over duur klachtafhandeling volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD 112
74 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD (n= 820) - Tevreden over duur klachtafhandeling volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
75 Cliëntenraad TD # © Klachtenafhandeling TD ( n= 910) - Tevreden over wijze klachtafhandeling volledig oneens eens/oneens volledig eens % Totaal TD 101 TD 102 TD 103 TD 104 TD 105 TD 106 TD 107 TD 108 TD 109 TD 110 TD 111 TD impact
76 Cliëntenraad TD # © Verbetersuggesties Geen verbetersuggesties: 86% Wel verbetersuggesties: 14% Voorlichting & vragen dosering/situatie (16%) Spreekuur: aangepaste openingstijden (10%) Wachtruimte: gezelliger & netter (5%) Locatie: centraler, toegankelijker invaliden (4%) Anders (65%) betere telefonische bereikbaarheid meer privacy stoelen: tekort, slechte leuningen kortere wachttijden rechtstreekse afhandeling via zorgverzekeraar meer parkeerruimte
77 Cliëntenraad TD # © % Meest belangrijke zaken voor patiënt 9442 antwoorden door 3310 personen Aanmelding/vervolgafspraak Openingstijden Bereikbaarheid Ontvangst Wachtruimte Voorlichting door medewerkers Kwaliteit bloedafname Alles gedaan voor goede instelling Nazorg Administratieve & finan. afwikkeling Klachtenafhandeling Instructie zelfmeten/zelf doseren Overig
78 Cliëntenraad TD # © Totale Effecten Kwaliteit Voorlichting totaal Nazorg - vragen - klachtafhandeling - admin. afwikkeling Fysieke post - bereikbaarheid - wachtruimte - openingstijden Doseeradvies & instellen Ontvangst & aanmelding Bloed afname
79 Cliëntenraad TD # © Verbeterprioriteiten Verbeterprioriteiten worden gebaseerd op een combinatie van: kwaliteitsprestatie key driver analyse impact
80 Cliëntenraad TD # © Verbeterprioriteiten Meekrijgen voorlichtings- folders (-24/+54) Kwaliteit doseerkaart (-14/+76) Informatie bloedverdunners (-14/+76) Complicaties voorkomen (-17/+70) Complicaties herkennen (-16/+71) Adres & openingstijden (-10/+86) Weet wie te benaderen bij klachten (-9/+81) Snel telefonisch contact (-9/+84) Bewegwijzering (-9/+84) Voldoende privacy (-9/+83) vriendelijke & klantgerichte ontvangst (-1/+98) Bloedafname: Hygiënisch werken (-3/+95) Deskundige medewerkers (-1/+95) Klantgerichte medewerkers (-1/96) Verbeterprioriteiten Processen Secundaire verbeterpunten Primaire verbeterpunten Sterke punten
81 Cliëntenraad TD # © Dashboard Algehele Klanttevredenheid
82 Cliëntenraad TD # © 4. Conclusies Klanttevredenheid
83 Cliëntenraad TD # © Conclusies – Kwaliteit Zeer positief oordeel algehele kwaliteit geen onderscheid naar geslacht en leeftijd thuisprikkers zijn positiever over algehele kwaliteit Oordeel kwaliteit gebaseerd op: mensen: vriendelijk & behulpzaam behandeling: correct, prettig, accuraat en snel klachten: geen klachten & problemen ervaren
84 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (i) Algehele kwaliteit TD wordt aangestuurd door processen: Voorlichting Nazorg Prikpost Bloedafname Ontvangst & aanmelding Doseeradvies & instellen
85 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (ii) Hoge Impact Key Drivers # 1 Voorlichting: redelijk tot goede performance Geef klanten voorlichtingsmateriaal mee en vertel wat zij er mee kunnen doen c.q. wat er in staat Wees pro-actief: vraag klanten naar eventuele onduidelijkheden over complicaties & gebruik bloedverdunners Controleer telefonische bereikbaarheid # 2 Nazorg: zeer goede performance Geef meer aandacht aan vragen Leg uit in simpele bewoordingen!
86 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (iii) Hoge Impact Key Drivers # 3 Prikpost: zeer goede performance Controleer of de bewegwijzering c.q. “bord aan de deur” aanwezig is Controleer op toegankelijkheid voor invaliden Probeer wachtruimte aan te passen meer stoelen Overweeg koffie en thee automaat Overweeg nummerapparaat Zorg voor voldoende privacy schermen # 4 Bloedafname: uitstekende performance Let op goed ontsmetten Vraag welk afdekmateriaal men wil
87 Cliëntenraad TD # © Verbeterprioriteiten Meekrijgen voorlichtings- folders (-24/+54) Kwaliteit doseerkaart (-14/+76) Informatie bloedverdunners (-14/+76) Complicaties voorkomen (-17/+70) Complicaties herkennen (-16/+71) Adres & openingstijden (-10/+86) Weet wie te benaderen bij klachten (-9/+81) Snel telefonisch contact (-9/+84) Bewegwijzering (-9/+84) Voldoende privacy (-9/+83) vriendelijke & klantgerichte ontvangst (-1/+98) Bloedafname: Hygiënisch werken (-3/+95) Deskundige medewerkers (-1/+95) Klantgerichte medewerkers (-1/96) Verbeterprioriteiten Processen Secundaire verbeterpunten Primaire verbeterpunten Sterke punten
88 Cliëntenraad TD # © 4. Conclusies Klanttevredenheid
89 Cliëntenraad TD # © Conclusies – Kwaliteit Zeer positief oordeel algehele kwaliteit geen onderscheid naar geslacht en leeftijd thuisprikkers zijn positiever over algehele kwaliteit Oordeel kwaliteit gebaseerd op: mensen: vriendelijk & behulpzaam behandeling: correct, prettig, accuraat en snel klachten: geen klachten & problemen ervaren
90 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (i) Algehele kwaliteit TD wordt aangestuurd door processen: Voorlichting Nazorg Prikpost Bloedafname Ontvangst & aanmelding Doseeradvies & instellen
91 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (ii) Hoge Impact Key Drivers # 1 Voorlichting: redelijk tot goede performance Geef klanten voorlichtingsmateriaal mee en vertel wat zij er mee kunnen doen c.q. wat er in staat Wees pro-actief: vraag klanten naar eventuele onduidelijkheden over complicaties & gebruik bloedverdunners Controleer telefonische bereikbaarheid # 2 Nazorg: zeer goede performance Geef meer aandacht aan vragen Leg uit in simpele bewoordingen!
92 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (iii) Hoge Impact Key Drivers # 3 Prikpost: zeer goede performance Controleer of de bewegwijzering c.q. “bord aan de deur” aanwezig is Controleer op toegankelijkheid voor invaliden Probeer wachtruimte aan te passen meer stoelen Overweeg koffie en thee automaat Overweeg nummerapparaat Zorg voor voldoende privacy schermen # 4 Bloedafname: uitstekende performance Aandachtspunt: ontsmetten Patiënt heeft het gevoel dat er niet (goed) ontsmet wordt Vraag welk afdekmateriaal men wil Patiënt wil graag huidvriendelijke pleisters
93 Cliëntenraad TD # © Tactische conclusies (iv) Hoge Impact Key Drivers # 5 Ontvangst & aanmelding: zeer goede performance Stel geen avondspreekuur in Communiceer de bestaande openingstijden # 6 Doseeradvies & instellen: zeer goede performance Overweg eventuele aanpassingen aan doseerkaart Geef meer informatie over complicaties/medicijn gebruik
94 Cliëntenraad TD # © Mindset Trombosepatiënt Ik ben zeer tevreden over de trombosedienst Het primaire proces van bloedafname verloopt zeer goed Echter er heerst twijfel over het voorkomen, herkennen en onderkennen van complicaties, onder andere door het niet goed geïnformeerd worden over risico’s gebruik bloedverdunners Aandacht is nodig voor: (privacy) wachtkamer bekendheid/bewegwijzering regiopost/prikpunt telefonische bereikbaarheid