Resultaten van een tevredenheidonderzoek onder bewoners van 3 organisaties
RIBW Midden- Brabant RIBW Den Haag De PameijerKeerkring Bron: Federatie Dienst Beschut Wonen. Welkom. Geraadpleegd op 8 januari op
Beschermde woonvorm: rehabilitatiedoelen Toename zelfstandigheid Afname symptomen Bieden woonomgeving Deskundige begeleiding
Doelen: Oordeel bewoners nagaan Verschilt oordeel tussen organisaties? Welke factoren beïnvloeden oordeel bewoners? Bron: Berendsen. Tevredenheid. Geraadpleegd op 8 januari op schoenenservice.nl/tevredenheid.htm
Satisfactie is : Tijdsgebonden Plaatsafhankelijk Persoonsafhankelijk Bewoners: zelf ‘tevredenheid’ laten operationaliseren
Uitgevoerd door leden van de bewonersraad 4 actoren De individuele bewoner De groep bewoners De persoonlijke begeleider De organisatie Tevredenheid afhankelijk van Wijze waarop actoren rechten en plichten effectueren De relatie tussen de 4 actoren
De individuele bewoner 3 van 9 elementen onder grens van 70 % autonomie beslissingen algemeen geschikt om op terug te trekken mate waarin taken rouleren De mentor geen van de 4 elementen haalt de grens van de 70 % De groep bewoners in algemeen redelijk positief opvallend: inspraak in personeelsbeleid scoort slechts 32%
Meeste aspecten: gelijklopend Uitzonderingen: RIBW Midden-Brabant: + individuele – en groepsrechten - bejegeningsaspecten RIBW Den Haag: + bejegeningsaspecten - individuele – en groepsrechten Stichting PameijerKeerkring Middenpositie
Bruikbaarheid tevredenheidonderzoek verhogen door expliciteren beleid Bij verdere ontwikkeling instellingsbeleid: tevredenheidsonderzoek 4 functies: Emancipatorische Normstellende Nivellerende Initiërende
Ook tevredenheidsonderzoek uitvoeren? De rol van de bewonersraad in dit onderzoek Bron: twaalvierendertig. Huisjes. Geraadpleegd op 8 januari 2010 op katoenen-kant-met.html