Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Advertisements

Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Van uitleggen leer je het meest
‘t Schrijverke Zoetermeer
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Het nieuwe leren en social software
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Mediarijke didactische werkvormen
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Van idee tot digitaal materiaal
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
moderniseren van het curriculum.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Werken met de Stercollecties
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Customize!.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ict-zaken in het mbo John Hanswijk, Kennisnet Over tabletgebruik, mobile devices en digitale middelen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Mondzorg - persoonsgericht
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
ICT als didactisch middel
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
E-learning, E-health & Domotica
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk

Even voorstellen

Kennisnet faciliteert alle onderwijsinstellingen in het po, vo en mbo bij het maximaal benutten van de kracht van ict. Wie zijn we? Kennisnet

Content is inhoud. Verrijkte content is inhoud verrijkt met allerlei media en interactiviteit. Verrijkte content?

1.Het is een geïntegreerde combinatie van tekst, beeld, geluid en film. 2.Het is volledig interactief. Je kiest zelf voor welke onderdelen je extra toelichting wilt en op welke manier. 3.Sociale media zijn een onderdeel geworden. Je leert van de ervaringen van anderen, doordat zij hun aantekeningen en commentaren aan de content kunnen toevoegen. Verschil met huidig leermateriaal?

4.Komt naar de gebruiker toe. Doordat er via toetsing en klikgedrag een optimale set aan informatie wordt klaargezet. 5.Het materiaal is aan te passen en zelf te arrangeren in een vorm naar keuze. Hergebruik is hierdoor mogelijk. Verschil met huidig leermateriaal? Leermateriaal krijgt nieuwe dimensie

Website Anne Frankhuis Voorbeeld

App ‘Our Choice’, Al Gore Voorbeeld

Leren wordt een interactieve, multimediale ervaring. Leermateriaal wordt betekenisvoller, actueler en sluit beter aan bij de verschillende leerbehoeftes van studenten. Het wordt eenvoudiger om studenten zelfstandig leermateriaal tot zich te laten nemen. Docenten krijgen meer ruimte om studenten te begeleiden in hun individuele leerproces. Impact?

 De student van NU verlangt naar Verrijkte Content. using id: Stelling 1

Inzet van Verrijkte Content verandert de rol van de docent. Kennis van ict wordt belangrijker omdat het leermateriaal van boek naar software transformeert. Actualiteit van het materiaal. Is die site er nog? (De ontwikkelingen gaan snel!) Er is zoveel! Waar moet ik beginnen? Aandachtspunten

Docent staat voor complexe opgave: −meer afhankelijk van de techniek. −rol als begeleider belangrijker. −moet technologische, didactische en vakinhoudelijke kennis integreren, zodat de content optimaal aansluit bij de leerbehoefte van de studenten. Aandachtspunten

TPACK-model  Technological Pedagogical Content Knowledge Filmpje

Integratie van ict in het onderwijs Ict kennis: U kent de mogelijkheden van ict en weet hier mee om te gaan. Didactische kennis: U weet op welke manieren u kunt lesgeven en begrijpt hoe studenten leren. Vakinhoudelijke kennis: U kent uw vak en weet welke kennis, vaardigheden en inzicht uw studenten moeten hebben. TPACK-model door Koehler en Mishra

Het model  Een nieuwe manier om tegen ict in het onderwijs aan te kijken.  De docent kan de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier presenteren met behulp van ict.  Helpt bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen.

Arrangementen maken in Wikiwijs. Zelf content verrijken (1)

Gebruik van video. −Bestaande clips gebruiken. −Clips van bedrijven uit de regio. −Zelf aan de slag. Instructiefilmpjes, beroepsgerichte clips −Student filmt eigen beroepshandelingen. Zelf content verrijken (2)

Gebruik maken van sociale media. Zelf content verrijken (3)

Gebruik van games −Minecraft −Wordfeud Zelf content verrijken (4)

 Het zelf maken van Verrijkte Content is voor mij een stap te ver. using id: Stelling 2

Werken met Verrijkte Content draagt bij tot:

-mbo.kennisnet.nlmbo.kennisnet.nl Trendrapport MBO Meer informatie

Bedankt voor uw aandacht! John Hanswijk mbo.kennisnet.nl