Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Feedback geven en ontvangen
De situatie september 2007  Werkconferentie met ABC  3 (interim) managers in 4 jaar  Totaal 40 professionals: (artsen/psychologen/paramedi, etc)  Opdracht:
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
“Leren op anderen te anticiperen”
Observeren en rapporteren
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
Besluitvorming.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Reflectie.
WAT VALT ER EIGENLIJK TE BELÉVEN IN DE KERK?
“Leren op anderen te anticiperen”
WELKOM BIJ. Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Organiseren en veranderen
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
C. Molmans SOD-Opleidingen
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Johan Martens, opleiding Facility Management
Omgaan met de gevolgen van trombose
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
gespreksvaardigheden
Reminiscentie Levensboeken
Stromingen in de psychologie
Doelen van deze presentatie:
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
MS, denken en voelen (Naam org
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Kan je zien of iemand holebi is?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
De Kracht van Communicatie
Beleving tijdens het sterven
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Reflector Big Five Personality
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
Welkom bij DAIly NURSE.
Diersoortverdieping Hond
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl

Het alom bekende model van Satir, brengt zowel emotie als ontwikkeling in kaart, waarbij de terugval in de ‘chaos-fase’ het meest berucht is. Of de gesuggereerde stijging van de ontwikkeling een feit is, valt sterk te betwijfelen. Het emotionele verloop is correct, maar een evt. verbetering is afhankelijk van het veranderproces en de reactie van de medewerkers.

Daarom is in het Slow Change emotiemodel de ontwikkeling buiten beschouwing gelaten. De kwaliteit van de veranderproces is nl. geen vast gegeven. Wat is overgebleven is een gedetailleerd overzicht van alle mogelijke (!) emoties en bijbehorende gedragingen, die we als Slow Change begeleider moeten weten te herkennen. Dat maakt het mogelijk om te anticiperen (indien mogelijk) en op de juiste wijze te reageren.

SlowChange emotiemodel actief verontwaardiging acceptatie onderhandeling emotionele reactie tegenwerking verkenning ontkenning ontzetting berusting depressie passief tijd

ontzetting ontkenning verontwaardiging onderhandeling tegenwerking ongeloof negeren niet ontvankelijk apathie verleden verheerlijken benadrukken onmogelijkheden aanhalen eerdere contra-argumenten mgt. minachting verwerping roddelen doen alsof er niets verandert onderhandeling tegenwerking depressie alternatieven aandragen voorwaarden stellen positie/ rol afdwingen de verandering klein maken blokkeren informatie schuldigen aanwijzen verwijten problemen uitvergroten agressief gedrag terugtrekken klagen/ drammen richtingloos ziek twijfel eigen competentie het is te veel berusting verkenning acceptatie op de achtergrond nergens in mengen eigen taak uitvoeren geen ambitie eraan snuffelen verbazen en proberen weer nieuwe energie krijgen mogelijkheden zien valt eigenlijk best mee eigen mogelijkheden ontdekt tevreden nieuwe grenzen (vast)gesteld in balans controle over (eigen) omgeving