GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Thema 9 Begeleidingsstijlen
Situationeel begeleiden
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
met inzichten uit de sport
De vakmentor als begeleider als coach
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Leiderschap: een belangrijk ondersteunend begrip binnen HRM
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Praktische Organisatiepsychologie
Workshop teamvorming en leiderschap
Hoofdstuk 7 - Style Verschillende invalshoeken (o.a. stijl van leidinggeven) autocratisch (autoritair) leiderschap democratisch leiderschap participatief.
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Leidinggeven en coachen
Schakelaars.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
Transactionele analyse en sociale rollen
De verschillende stijlen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Hoe omgaan met je medewerker(s) ? casussen inzichten interactie
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Leidinggeven H1 Taken teamleider Logistiek teamleider.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Leidinggeven H2 Taken leidinggevende Filiaalmanager.
Management en leidinggeven
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Begeleiden en Coachen week 5
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
ZESC – Situationeel leiderschap
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Onderzoek mentorschap
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
‘Agressie bij kinderen’
Leidinggeven voor eerste verkoper
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Motiveren van Vrijwilligers
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Sociale Vaardigheden.
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen Prof. Dr. Luc Dekeyser Lieselot Dekeyser 4 oktober 2008

Waarover gaan we het hebben Werken met een model Fasen van groepsontwikkeling Stijlen van leidinggeven Situationeel groepen begeleiden

Werken met een model Aanleren van een model Vereenvoudiging van de realiteit Analyse van een situatie Kan ook bij de voorbereiding gebruikt worden Grootte van de groep: 4 tot 12 jongeren Tijdsperspectief: 1 jaar (5 à 10 samenkomsten)

Fasen van groepsontwikkeling Taakgerichtheid Relatiegerichtheid 1. Forming (tot stand komend) 2. Storming (conflict) 3. Norming (groepsharmonie) 4. Performing (samenwerking) oriënterend emotionele reacties op eisen i.v.m. taken uiten van meningen voorstellen van oplossingen aftastend en afhankelijk groepsinterne tegenstellingen ontwikkeling van de groepssamenhang functionele rol-relaties

Stijlen van leidinggeven

Situationeel groepen begeleiden Groepsontwikkeling Stijl van leiding geven Competentieniveau van de jongeren Behoefteniveau (Maslow) 1. tot stand komen (forming) instrueren S1 onbekwaam en niet bereid of onzeker fysiologische en veiligheidsbehoefte 2. conflict (storming) overtuigen S2 onbekwaam en gemotiveerd of bereid geborgenheids- en sociale behoefte 3. groepsharmonie (norming) overleggen S3 bekwaam en niet bereid of onzeker waarderings- en erkenningsbehoefte 4. samenwerking (performing) delegeren S4 bekwaam en bereid en of gemotiveerd zelfrealisatiebehoefte

Referenties Dekeyser, L. & Verclyte, G. (2003). Klasmanagement. Methodisch werken met de klas als groep. Mechelen, Wolters Plantyn, 124 pp. Dekeyser, L. ea (1999). Taakgericht werken met en in groepen. Diegem, Ced. Samsom, 189 pp. Remmerswaal, J. (red.) (2005). Groepswerk als uitdaging. Houten, Bohn Stafleu van Loghum, 237 pp. Remmerswaal, J. (2006). Begeleiden van groepen. Groepsdynamica in praktijk. Houten, Bohn Stafleu van Loghum, 450 pp.