GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen Prof. Dr. Luc Dekeyser Lieselot Dekeyser 4 oktober 2008
Waarover gaan we het hebben Werken met een model Fasen van groepsontwikkeling Stijlen van leidinggeven Situationeel groepen begeleiden
Werken met een model Aanleren van een model Vereenvoudiging van de realiteit Analyse van een situatie Kan ook bij de voorbereiding gebruikt worden Grootte van de groep: 4 tot 12 jongeren Tijdsperspectief: 1 jaar (5 à 10 samenkomsten)
Fasen van groepsontwikkeling Taakgerichtheid Relatiegerichtheid 1. Forming (tot stand komend) 2. Storming (conflict) 3. Norming (groepsharmonie) 4. Performing (samenwerking) oriënterend emotionele reacties op eisen i.v.m. taken uiten van meningen voorstellen van oplossingen aftastend en afhankelijk groepsinterne tegenstellingen ontwikkeling van de groepssamenhang functionele rol-relaties
Stijlen van leidinggeven
Situationeel groepen begeleiden Groepsontwikkeling Stijl van leiding geven Competentieniveau van de jongeren Behoefteniveau (Maslow) 1. tot stand komen (forming) instrueren S1 onbekwaam en niet bereid of onzeker fysiologische en veiligheidsbehoefte 2. conflict (storming) overtuigen S2 onbekwaam en gemotiveerd of bereid geborgenheids- en sociale behoefte 3. groepsharmonie (norming) overleggen S3 bekwaam en niet bereid of onzeker waarderings- en erkenningsbehoefte 4. samenwerking (performing) delegeren S4 bekwaam en bereid en of gemotiveerd zelfrealisatiebehoefte
Referenties Dekeyser, L. & Verclyte, G. (2003). Klasmanagement. Methodisch werken met de klas als groep. Mechelen, Wolters Plantyn, 124 pp. Dekeyser, L. ea (1999). Taakgericht werken met en in groepen. Diegem, Ced. Samsom, 189 pp. Remmerswaal, J. (red.) (2005). Groepswerk als uitdaging. Houten, Bohn Stafleu van Loghum, 237 pp. Remmerswaal, J. (2006). Begeleiden van groepen. Groepsdynamica in praktijk. Houten, Bohn Stafleu van Loghum, 450 pp.