1. art. 41 : elk OCMW heeft een secretaris 2. art. 42 : de RMW bepaalt de personeelsformatie, waarin het ambt van secretaris is voorzien.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Ouderwerking – School Verzekeringen
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
L&B in het MBO.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Besluit Rechtspositieregeling Wat met de ‘ontvanger’?
Van harte welkom ! Eddy De Wit Syndicaal vrijgestelde militant.
1 LEDENVERGADERINGEN ACV-OPENBARE DIENSTEN STAD + OCMW ANTWERPEN 23/06/2009 en 25/06/2009 Auditorium – Nationalestraat 111 te Antwerpen.
Structuur secundair onderwijs
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Rechtspositiebesluit OCMW-personeel Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Katleen Janssens, stafmedewerker OCMW-personeel Piet.
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Decreet van 6 juli 2012: wat is gewijzigd in het eredienstendecreet?
Vakbondsverloven Voorwaarden:  Vooraf vragen  Oproeping voorleggen a/ meerdere  Voor de noodzakelijke tijd.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
4. Besloten vennootschap
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Functiegesprekken in de praktijk.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
 Timing:  Nota Min. Bourgeois aan leden van de Vlaamse Regering : voorontwerp van decreet tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli.
Vakbondsverloven Voorwaarden:  Vooraf vragen  Oproeping voorleggen a/ meerdere  Voor de noodzakelijke tijd.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
De (T)OR en de bestuurder
Rol en positie omgevingsambtenaar
Vakbondsoverleg in de Zones
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Decreet Lokaal Bestuur: een stand van zaken
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Vakbondsoverleg in de Zones
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

1. art. 41 : elk OCMW heeft een secretaris 2. art. 42 : de RMW bepaalt de personeelsformatie, waarin het ambt van secretaris is voorzien

1. art. 75 § 1 : er is in elk ocmw een secretaris 2. art. 79 § 1 : onder de door de Vlaamse regering bepaalde voorwaarden, kan de RMW beslissen dat het ambt van secretaris van het OCMW deeltijds wordt uitgeoefend

BVR dd houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de ambten van gemeentesecretaris, gemeentelijke financieel beheerder, secretaris van het OCMW en financieel beheerder van een OCMW deeltijds kunnen worden uitgeoefend: Art. 6 § 1 : 7,501 – 20,000 inw : RMW beslist of deeltijds of voltijds + voor deeltijdse ambten bepaalt de RMW de prestatiebreuk met max ¾ Art. 6 § 2 : max 7500 inw : steeds deeltijds, maar afwijkingsmogelijkheid voor voltijds voor 5000 – 7500 inw, mits goedkeuring => Gemeenten van + 20,000 inw : steeds voltijds

 Art. 6 § 3 : de secretaris van het OCMW, die in dienst is op het ogenblik dat een nieuwe keuze wordt gemaakt tussen een deeltijds of een voltijds ambt, kan de aanpassing van de omvang van het ambt aannemen of weigeren. In geval van weigering kan de aanpassing pas ingaan bij de eerstvolgende vacature van het ambt,  Art. 6 § 4 : idem voor wijziging prestatiebreuk bij deeltijdse aanstelling

 Reden : in eerste instantie om prestaties van de gewestelijk ontvangers te regelen  Voorafgaand : vakbondsoverleg in Comité C1 op : vertegenwoordigers ministers, vakbonden, technici Wim Van den Haute, Ivo Driesen, VVSG (De Langhe, Janssens, Suykens, Hendrickx)  Tijdens de bespreking van het BVR, komt men bij de garantieregeling voor de zittende titularissen uit : VVSG en vakbonden vragen zich af waarom dergelijke regeling er in staat, aangezien dit de logica is voor elk personeelslid.  VVSG stelt dat een eenzijdig opgelegde vermindering of vermeerdering van de prestaties niet kan en dat de instemming van het PL vereist is, voor VVSG moet dat niet expliciet in het besluit (blijven) staan.

 Conclusie : De VVSG enerzijds en de ACOD, het ACV OD en het VSOA anderzijds gaan akkoord met het voorliggende wijzigingsbesluit mits de volgende aanpassing aan de definitieve tekstversie aangebracht wordt:  in de tekst van het wijzigingsbesluit wordt in artikel 1, 5°, artikel 3, 6°, artikel 6, 5° en artikel 8, 4° telkens de paragraaf over de vermindering van de prestatieomvang geschrapt en wordt ook de bestaande verwijzing naar de prestatieomvang opgeheven. In de commentaar artikelsgewijs wordt bij de betreffende opheffing vermeld dat een prestatiewijziging van het ambt in min of in meer alleen kan doorgevoerd worden met instemming van de betrokken functiehouder.  De overheid stemt met die tekstaanpassing in.

 Nota aan VR DOC 0046/1 : met oog op principiële goedkeuring op VR van : verwijzing naar verslag comité C1 – clausule van de artikelsgewijs commentaar ter bevestiging garantieregeling  Nota aan VR 2013 – 2203 DOC.0228/1 : met oog op goedkeuring op VR : geen vermelding  Advies raad van state dd, : geen probleem : de raden moeten zonder enige beperking kunnen beslissen over de omvang van de prestaties van de topambtenaren + advies gaat vooral over de regeling gewestelijk ontvangers, geen woord over schrapping garantiebepalingen  Besluit VR dd wordt genomen

 Garantie van voltijdse aanstelling in gemeente van + 20,000 inw valt weg  Gemeenten 7500 – 20,000 inw : geen sprake meer van VT of deeltijds  Steeds : de raad beslist  (voor OCMW en voor gemeente)  Garantieregeling zittende titularis valt weg : art 6 §§ 3 en 4 vervallen  Inwerkingtreding : op de dag na publicatie  Publicatie op

 Er komt geen artikelsgewijs commentaar : niemand volgt dit op; desgevraagd wordt rond de pot gedraaid : ‘een evidentie moet niet worden uitgeschreven …’  Noch VVSG, noch kabinet, noch administratie geven een officieel commentaar, noch melding …  Informeel wordt verwezen naar de nota aan VR van , waarin verwezen wordt naar het verslag C1 : ‘iedereen is het er over eens dat het hier om een evidentie gaat en de betreffende bepaling in de diverse artikels eigenlijk een overbodige bepaling is’.  VVSG maakt zich sterk dat de voorbereidende nota aan de VR van dezelfde waarde heeft als een memorie van toelichting / artikelsgewijs commentaar => baseert zich op een antwoord op een parlementaire vraag van omzendbrief wetgevingstechniek dd

 “De gemeente- en ocmw-raden mogen voortaan volledig vrij de prestatiebreuk bepalen van de secretarissen en in bijna alle gevallen volledig vrij kiezen tussen een voltijdse of deeltijdse invulling”  Enkel voor gemeenten van – 15,000 inw : geen voltijds ontvanger mogelijk  “alle gemeenten en ocmw’s regelen vrij de invulling van de ambten qua prestatieomvang, zij het dat het in een ocmw van een gemeente van – 15,000 inw nog steeds moet gaan om een deeltijdse prestatie, waarvan de omvang vrij te bepalen is” => merk op dat dit enkel voor ontvangers zo in het BVR van staat + strijdig is met art 79 § 1, 2° decreet ; enkel ontvangers  ABB ziet geen probleem in de communicatie …

 Geen verwijzing naar de ‘evidentie’ van de instemming voor zittende titularissen  Een gewone verstaander leest dat alles mogelijk is

 Geen uitgeschreven garantieregeling meer voor zittende secretaris  Prestatiebreuk van minstens 1/5 in elk bestuur mogelijk, ook in gemeente  Combinatie met : - gezamenlijke secretaris gemeente-ocmw % wedderegeling voor combinatie - art. 79 § 2 ook secretaris ander ocmw of andere gemeente mogelijk  Zie artikel Walter Appels ‘deeltijds ontslag voor alle topambtenaren?’, Statuut plaatselijke en provinciale besturen, Kluwer, april 2013, p. 28

 ?  Bestuur adviseren : minstens steeds uitgaan van ‘evidentie’ van akkoord zittende titularis, op basis van nota’s VR  Ondergeschikt : een uitdovende overgangsregeling voor de zittende titularis laten voorzien  Wijziging prestaties wettelijke graad beschouwen als inhoud personeelskaderwijziging : - reden : prestatiebreuken worden bepaald in personeelskader => je kan moeilijk de prestaties op persoonlijk vlak gedwongen verminderen als in personeelskader een voltijdse betrekking blijft staan - gevolg : advies vakbonden, advies CBS, bijzonder administratief toezicht ABB, mogelijkheid RvSt - motiveringsplicht bestuur : redelijkheidsbeginsel : verminderde prestaties moeten verantwoord worden door verminderd takenpakket  Gevolg van goedgekeurde wijziging personeelskader : disponibiliteit bij ambtsontheffing voor verminderd deel ?

 Merk op : 1. er moet nog steeds een ocmw-secretaris zijn, minstens 1/5 2, zolang er een titularis OCMW-secretaris is, kan gemeentesecretaris niet beide besturen combineren (art 75 § 3 OD) (?)  Grootste probleem : secretaris kan onder druk gezet worden  Bij problemen : polis rechtsbijstand VVOS  Beroep VVOS bij RvState ?