Experimenteel Onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Rekenproblemen en Dyscalculie
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Wat is ‘goede’ wetenschap
“Een reis naar Licht”.
College 2 Between-subject en within-subject designs
Risico’s en gevaren van techniek
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Levensvragen Over geluk…..
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Tussentijdse evaluatie
Wet van Cope. Definitie  Lichaamsgrootte van organismen binnen een evolutielijn stijgt  E. D. Cope, 1871  Bij alle groepen van organismen  Wereldwijd.
Effecten van alcohol & kwetsbaarheid voor verslaving
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Gegevensverwerving en verwerking
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Wetenschappelijke methode
Bronnen van ‘fout’ Validiteit (en precisie)
Vormen van studie (ontwerp)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Variabele begrippen en analyse-eenheden
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
ANW - inductie & deductie
Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)
Onderzoeksmethoden en -Technieken
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Kwalitatief onderzoek
Psychologische Test.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Soorten en typen onderzoek
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Welke psychotherapie is het meest effectief bij een depressie ? Het oordeel van Dodo Pim Cuijpers.
‘Fixatiearmbeleid: utopie of realiteit’. Hoe het begon juli 1999 spijtig ongeval tijdens de nachtdienst tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans een review.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Opvoeden.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Selectie en validatie van interne controles voor immuunhistochemie
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Consumentengedrag Leren I
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Experimenteren.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Experimenteel Onderzoek Basiskenmerken Settings Oorzaak en gevolg

Mogelijk relevante variabelen Causaliteit Gebeurtenis een kind valt in het water moeder springt haar kind achterna menigte kijkt toe hoe moeder en kind verdrinken ... HOE KAN DIT ? Mogelijk relevante variabelen Menigte Potentieel gevaar ... Onderzoeken of (en in welke mate) deze variabelen het gedrag kunnen verklaren gebeurt via experimenten

Experimentele onderzoeksbenadering Uitpluizen van oorzaak-gevolg relaties DOOR Zichtbaar maken van het effect van een systematisch en gecontroleerd variëren van een of meer variabelen CAUSATION = VEROORZAKEN wat veroorzaakt kanker wat veroorzaakt dat iemand verslaafd wordt aan … Vaak is het antwoord niet eenvoudig en is er niet 1 enkele oorzaak aan te wijzen

Causaliteit en alledaagse kennis Voorbeeld: Een kind tekent op de muur en vliegt in de hoek. Later tekent het kind niet meer op de muur. Alledaagse interpretatie Hoek  Niet meer op muur tekenen Alternatieve verklaringen Geen zin meer Iets leukers gevonden  Niet meer op muur tekenen

Causaliteit volgens John Stuart Mill (1874) Methode van Overeenkomst (agreement) opsporen van het ‘gemeenschappelijke’ in verschillende situaties waarin het gevolg zich voordoet (drink bier+water, wijn+water, jenever+water  water maakt dronken …)  gevaar: niet zien van relevante variabelen Methode van Verschil (difference) situaties vergelijken die slechts in 1 aspect verschillen (2 groepen gematchte ppn drug/placebo  verschil in RT wordt toegeschreven aan de drug) Combinatie van Overeenkomst en Verschil Agreement  hypothese (water maakt dronken) Difference  hypothese toetsen (groep1 water, groep2 jenever  verkeerde variabele werd onderzocht) Methode van Gelijktijdige variatie (concomitant variation) Als 2 variabelen samen veranderen (cfr. correleren) dan zijn ze op-een-of-andere-manier causaal verbonden

Methode van Gelijktijdige variatie -- visies Plutchik 1974) methode is een veralgemening van de methode van verschil: hier met meerdere ‘waarden’ voor de ‘oorzaak’ (RT in meerdere groepen die verschillende doses van de drug innamen vergelijken) Anderen: gelijktijdige variatie  correlatie … verklaringen voor gelijktijdige variatie X Y Toeval X Y Z Y X Y X

Malaria - zoektocht naar de oorzaak Geneeskunde : “OORZAAK” = element waar men het meest aan kan doen Vaststelling: dikwijls is er genezing als men dat element wegneemt of onderdrukt Middeleeuwen: Slechte lucht in dal  Malaria (Mal-Aria) (Overeenkomst) mensen in de bergen hebben betere lucht dus: steden bouwen op top van bergen (vb Italië) Introductie van kinine  Malaria “zit in de zieke” Ontdekking van Malaria-parasiet (eind 19e E)  Parasiet  Malaria (Verschil) Malaria enkel bij dragers van parasiet Ontdekking van Malaria-mug Mug verspreidt parasiet  Malaria : mug bestrijden Malaria is  verdwenen, toch zijn er nog zieken en muggen... NOODZAKELIJKE en VOLDOENDE voorwaarden voor een epidemie zijn nog steeds niet gekend.

Problemen met benadering van Mill Oorzakelijkheid kan enkel vastgelegd worden indien geen alternatieve verklaringen voor het fenomeen bestaan dan degene die onderzocht werden Methode van Mill levert geen NOODZAKELIJKE en VOLDOENDE voorwaarden Causaliteit vereist NOODZAKELIJKE VOORWAARDEN (om alcoholist te worden moet je alcohol gebruiken) en VOLDOENDE VOORWAARDEN (gehoorszenuw vernietigen maakt doof)

OORZAAK is Noodzakelijk EN Voldoende Enkel VOLDOENDE  andere oorzaken zijn mogelijk (je kan op verschillende manieren doof worden) Enkel NOODZAKELIJK  andere condities zijn wellicht vereist om effekt te hebben (er zijn mensen die alcohol gebruiken zonder alcoholist te worden) Een OORZAAK aanduiden impliceert een VOLLEDIGE verklaring van het fenomeen en blijft ALTIJD geldig Wellicht kan men dit slechts uiterst zelden bereiken

Popper (1968) Benadrukt het belang om te blijven zoeken naar alternatieve hypothesen en deze te weerleggen Theorie: “depressie kan behandeld worden door psychotherapie” 50 gevallen bevestigen theorie theorie is waar Popper verwerpt dergelijke inductieve logica Hoogst mogelijke status voor een theorie is “NOG NIET GEFALSIFIEERD”

Deese (1972) Causaliteit -- voorlopig besluit Causaliteit ontstaat door een groot netwerk van voorwaarden die allemaal samen in een bepaalde mate vervuld moeten zijn om het gevolg te veroorzaken.  onderzoek moet vele variabelen in hun onderling verband beschouwen Causaliteit -- voorlopig besluit Gedrag van organismen wordt door een veelheid van variabelen bepaald, zelden (of nooit) is er slechts 1 oorzaak Onderzoek gericht op het vinden van de meeste van de interagerende oorzaken

Psychologisch Experiment Objectieve observatie van fenomenen die men doet plaatsvinden in een strict gecontroleerde omgeving waarin een of meerdere factoren worden gevarieerd en alle andere constant worden gehouden

Objectieve observatie Experimenter bias, onderzoekers zijn ook maar mensen, ...(vb 1ste indruk) onderzoeker moet er naar streven om zo weinig mogelijk de resultaten te beïnvloeden door al-dan-niet systematische fouten in de observatie Daarom (Zimney, 1961) Aanvaarden dat je fouten kan maken Probeer te vinden waar in het experiment fouten kunnen optreden (alle stappen doorlopen) Onderneem stappen om fouten te vermijden (procedures, instrumenten, …)

Fenomenen die men doet plaatsvinden “fenomeen” = openlijk observeerbaar gedrag vb. bewegingen, verbale uitingen, responsen op een vragenlijst, fysiologische metingen, … inwendige gebeurtenissen worden AFGELEID uit openlijk observeerbaar gedrag vb. geheugen, intelligentie, persoonlijkheid, … (>< Skinner: die bestudeerde enkel direct observeerbare S-R-relaties) Onderzoeker manipuleert variabele(n) en gaat na welke fenomenen daardoor plaatsvinden

Strict gecontroleerde omgeving de mogelijke invloed van alle niet-gemanipuleerde variabelen moet uitgesloten worden (anders kunnen oorzakelijke verbanden nooit aangeduid worden)

Waarin een of meerdere factoren worden gevarieerd en alle andere constant worden gehouden een variabele wordt gevarieerd over een bepaalde range en het effect van die variatie op de respons wordt geregistreerd alle andere variabelen worden constant gehoudenom hun mogelijk effect te elimineren. Dit is noodzakelijk om de oorzaak van het effect op de respons variabele te bepalen. vb. test naar verband tussen lengte van een woordenlijst en de leersnelheid (aantal nodige trials) vereist controle van motivatie, moeilijkheid, bekendheid van woorden, ...

Experimentele benadering VOOR CONTROLE van variabelen invloeden elimineren constant houden random assignment matching MANIPULATIE van variabelen onderzoeker kan intensiteit van variabelen doseren BRUIKBAARHEID empirie : het werkt en bevindingen blijken lang stand te houden TEGEN ARTIFICIEEL / STERIEL veralgemening naar “echte” wereld ?? Bannister (1966): “experimenten missen elke externe validiteit” Underwood (1959): “beschouw resultaten als hypothesen die in “echte” wereld getoetst moeten worden COMPLEX TIJDROVEND opzet en uitvoer briefing / debriefing } LABO Voorlopig blijft de experimentele benadering een van de betere beschikbare methoden

Voorbeeld -- Experiment van Wellman et al. (1981) Hypothese: “Fenylpropanolamine (PPA) remt eten doordat dier zich slecht voelt eerder dan door eetlust te remmen” 40 albino ratten 6 dagen training: water van die dag binnen de 30 min opdrinken dag 7: water vervangen door 0.1% saccharine-oplossing en toedienen van injectie: at random placebo, 10, 20 of 40 mg/kg PPA. Dag 8 - 12: ratten kunnen kiezen tussen water en saccharine-oplossing, consumptie wordt geregistreerd. Controle externe invloeden : Labo (individuele draadhokken, licht, temperatuur, …) hoeveelheid drinken/dag : random assignment dorst: beperking van 30 min drinken per dag dosis PPA: volgens lichaamsgewicht Veralgemening naar mensen toe??

Veldonderzoek experimenteel onderzoek in een levensechte setting zoveel mogelijk variabelen worden gecontroleerd of gemanipuleerd Voorbeeld: Freedman & Fraser. Gaan mensen die eerder zijn ingegaan op een klein verzoek gemakkelijker in op een groter verzoek? Klein verzoek Enkele vragen beantwoorden ivm gebruik van huishoudproducten Groot verzoek (na 3 dagen) Groep mannen binnenlaten om  2 uur producten te classeren Kenmerken van dit veldexperiment Natuurlijke setting Manipulatie van variabelen: Klein+Groot of enkel Groot Random selectie van huisvrouwen uit telefoonboek

Veldonderzoek: voor en tegen Natuurlijke setting TEGEN Gebrek aan controle Tunnell (1977): Veldonderzoek verdient meer aandacht en moet gericht zijn op: Natuurlijk gedrag vb snelheid bij vertrekken bij groen licht Natuurlijke omgeving vb eigen wagen Natuurlijke behandeling vb voetganger staart naar bestuurder

Laboratorium onderzoek : voor en tegen Controle van alle externe variabelen (of toch de meeste) TEGEN Onnatuurlijke setting Laboratoriumonderzoek en veldonderzoek hebben tegengestelde sterkten en zwakten