De inleiding van de les Functie? Aanpak?
De inleiding van de les - Functie? Herhalen Situeren/integreren Duidelijkheid bieden Motiveren/creëren van betrokkenheid
De inleiding van de les - Aanpak? Duidelijke vragen Duidelijke structuur/overzicht Concreet, aanschouwelijk materiaal Probleemstelling Ervaringsgericht werken Aansluiten bij actualiteit Ding-dong effect Confronteren
Het midden van de les Functie? Aanpak? Verwerven Verwerken/toepassen Controleren Aanpak?
Het midden van de les - Verwerven = aanbrengen van nieuwe leerstof Aandachtspunten Niveau lln. Structuur Inductie Krachtige leeromgeving, actief leren …
Het midden van de les - Verwerken/toepassen = leerstof vastzetten, inoefenen, integreren, … Aandachtspunten Afwisselen met verwerving Individueel, in groep of klassikaal Meerdere actieve werkvormen Duidelijke instructies Geleidelijke opbouw in moeilijkheidsgraad Realistische oefeningen Voldoende begeleiden Variatie in oefeningen Belang lesmateriaal: handboek, werkboek, werkblaadjes
Het midden van de les - Controleren = feedback voor leraar en lerenden = nagaan of nieuwe leerstof begrepen werd Aandachtspunten: Belang non-verbale signalen Proces- en productevaluatie Aandacht voor alle lerenden Stimuleren zelfevaluatie en reflectie
Het slot van de les Functie? Aanpak?
Het slot van de les – Functie? Samenvatting Ruimte voor vragen Studietips Tijdvulling Ruimte voor reflectie Overgang naar volgende les Administratie (agenda)
Het slot van de les – Aanpak? Goed voorbereiden! Niet te lang Niet te laat! OPM.: ELKE les heeft een duidelijk slot