De inleiding van de les Functie? Aanpak?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Introductie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Drieslag functioneel rekenen
Naar een Digitale Klas SCW. Overzicht  ICT naast lesgeven, groepswerk en individuele verwerking  Mogelijkheden van ICT  Leermodel: de lerende centraal.
Lineair curriculum concentrisch.
Door Frederik, Kristof, Jens & Ewout. POSITIEFNEGATIEF  Zeer overzichtelijk  Leerlingen moeten actief zoeken naar de antwoorden  Alle nodige informatie.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Onze nieuwe rekenmethode
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Evaluatie Leerlijnen.
Vakverdieping 2014 D. Van Beek J.J. Collijn J de Vré.
De basis van ADSL: het constructivisme
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Training digitale didactiek
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Leerstijlen KOLB SJM.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bijeenkomst September 2015
Gespreksvaardigheden
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Vaco’s
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Carla van Boxtel 20 november 2008
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stichting Praktijkleren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Project Algemene Vakken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Communicatie Les 2.
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

De inleiding van de les Functie? Aanpak?

De inleiding van de les - Functie? Herhalen Situeren/integreren Duidelijkheid bieden Motiveren/creëren van betrokkenheid

De inleiding van de les - Aanpak? Duidelijke vragen Duidelijke structuur/overzicht Concreet, aanschouwelijk materiaal Probleemstelling Ervaringsgericht werken Aansluiten bij actualiteit Ding-dong effect Confronteren

Het midden van de les Functie? Aanpak? Verwerven Verwerken/toepassen Controleren Aanpak?

Het midden van de les - Verwerven = aanbrengen van nieuwe leerstof Aandachtspunten Niveau lln. Structuur Inductie Krachtige leeromgeving, actief leren …

Het midden van de les - Verwerken/toepassen = leerstof vastzetten, inoefenen, integreren, … Aandachtspunten Afwisselen met verwerving Individueel, in groep of klassikaal Meerdere actieve werkvormen Duidelijke instructies Geleidelijke opbouw in moeilijkheidsgraad Realistische oefeningen Voldoende begeleiden Variatie in oefeningen Belang lesmateriaal: handboek, werkboek, werkblaadjes

Het midden van de les - Controleren = feedback voor leraar en lerenden = nagaan of nieuwe leerstof begrepen werd Aandachtspunten: Belang non-verbale signalen Proces- en productevaluatie Aandacht voor alle lerenden Stimuleren zelfevaluatie en reflectie

Het slot van de les Functie? Aanpak?

Het slot van de les – Functie? Samenvatting Ruimte voor vragen Studietips Tijdvulling Ruimte voor reflectie Overgang naar volgende les Administratie (agenda)

Het slot van de les – Aanpak? Goed voorbereiden! Niet te lang Niet te laat! OPM.: ELKE les heeft een duidelijk slot