Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Het doen van eigen onderzoek
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
Profielwerkstuk.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Een manier om problemen aan te pakken
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Medmec 1 Herfst Les 5.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Het verslag en het belang ervan
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
ZW : trillingen 6 WW.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
ANW - inductie & deductie
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kenmerken van organismen BIODOEN
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Het onderzoeksverslag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Instructie geven en uitvoeren
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Titel wetenschapsproject
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Onderzoeken 1HV.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Transcript van de presentatie:

Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen NASK – Het Verslag Na deze les: Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen Kan je bij een onderzoek een materialenlijst opstellen Kan je bij een onderzoek een opstellingstekening maken Kan je zelf een simpele nask onderzoeksvraag opstellen

Lijst met het materiaal dat nodig is 7. Waarnemingen/Metingen NASK – EEN GOED VERSLAG 1 Ontdekken/Uitvinden 3 Punten van een verslag Perongeluk Wens op verbetering Wens op mogelijkheden 1. Titelpagina Naam, klas, datum, titel 2. Inleiding Korte beschrijving 3. Onderzoeksvraag Vraag waarop antwoord wordt gezocht 4. Hypothese Verwacht antwoord op de onderzoeksvraag 5. theorie Wat weet je al over het onderwerp. 6. Werkwijze Lijst met het materiaal dat nodig is Stappenplan voor de uitvoering 7. Waarnemingen/Metingen wat je waargenomen hebt, in verhaalvorm de gemeten waarden, meestal in tabelvorm 8. Uitwerking berekeningen, grafieken, analyses 9. Conclusies / Discussies antwoord op de onderzoeksvraag 10. Bronnen 2 Stappenplan Onderzoek 1. Onderzoeksvraag 2. Hypothese 3. Planning 4. Uitvoering 5. Uitwerking 6. Conclusie 4 Waarom een verslag Voortbouwen op eerder onderzoek Je onderzoek aan anderen uit leggen Nieuwe ontdekkingen is teamwork Voor de docent ter beoordeling Leren logisch denken Leren reflecteren 2

Hoe worden ontdekkingen gedaan? Perongeluk NASK – Het Verslag Hoe worden ontdekkingen gedaan? Perongeluk (luchtballon, amerika, magnetron, gele post-it) Door de wens op verbetering/gemakzucht (naaimachine, koffiezetapparaat, mobiele telefoon) Door de wens op mogelijkheden (auto, graafmachine, vliegtuig)

NASK – De onderzoeksvraag Een goede onderzoeksvraag kan maar maar op een manier uitgelegd worden. 1) Niet te algemeen formuleren. fout: Wat is de invloed van licht op plantengroei? goed: Wat is de invloed van zonlicht op de lengtegroei van bonenplanten? 2) Maar één probleem tegelijk. fout: Vindt er verdamping plaats aan de bovenzijde van het blad, aan de stengel en aan de bloemen? goed: Op welke gedeelten van het blad vindt er verdamping plaats? 3) Er mogen geen details over uitvoering van het experiment vermeld worden. fout: Wat is de invloed van 10 °C. 15 °C, 20 ° C op het kiemingspercentage van bonen? goed: Wat is de invloed van de temperatuur op het kiemingspercentage van bonen? Mogelijk ga je op zoek naar een verband tussen meetbare grootheden. Een goede onderzoeksvraag begint meestal met: Hoe, Wat, Waarom, Welke, Wat, Waneer

Dit is een voorlopig antwoord op de onderzoeksvraag. NASK – Hypothese Dit is een voorlopig antwoord op de onderzoeksvraag. Mag maar één oplossing bevatten. (Deze kan bestaan uit een theoretisch afgeleid verband) Moet aansluiten op de probleemstelling. Moet onderbouwd worden.

Eventueel formules en bekende waarden. NASK – Theorie Een opsomming van wat al bekend is over het onderwerp, en wat je aan het begin van het onderzoek als theorie aanneemt. (Kenmerken en definities) Eventueel formules en bekende waarden. De groot- en eenheden die gebruikt worden.

De werkwijze moet bevatten: NASK – uitvoering De werkwijze moet bevatten: Lijst met gebruikte materialen. (bv. onderzoeksmateriaal. instrumenten, chemicaliën) Tekening / schema van de opstelling. De werkvolgorde. (methode. welke metingen er verricht zijn etc.) Hoe de gegevens worden verwerkt. ( bv. gemiddelde waarden, staafdiagrammen, grafieken) Aandacht voor de veiligheid.

De figuren e.d. moeten een onderschrift of titel hebben. NASK - Resultaten De Resultaten: Deze moeten op een overzichtelijke manier gerangschikt worden. (bv. tabellen, grafieken, figuren) De figuren e.d. moeten een onderschrift of titel hebben. De grootheden en de eenheden moeten erbij staan. Vermeld alle resultaten, dus ook fouten en onverwachte of negatieve resultaten. Eventuele waarnemingen in de vorm van bijvoorbeeld omschrijving, tekeningen of foto's. Pas op dat je hier nog geen conclusies aan de resultaten verbindt.

De figuren e.d. moeten een onderschrift of titel hebben. NASK - Resultaten De Resultaten: Deze moeten op een overzichtelijke manier gerangschikt worden. (bv. tabellen) De figuren e.d. moeten een onderschrift of titel hebben. De grootheden en de eenheden moeten erbij staan. Vermeld alle resultaten, dus ook fouten en onverwachte of negatieve resultaten. Eventuele waarnemingen in de vorm van bijvoorbeeld omschrijving, tekeningen of foto's. Pas op dat je hier nog geen conclusies aan de resultaten verbindt.

Berekening van waarden Grafieken. NASK - Uitwerking Uitwerking: Berekening van waarden Grafieken.

Let op geen uitgebreide uiteenzetting. NASK - Conclusie Conclusie: Een antwoord op de onderzoeksvraag op basis van de resultaten (Dit kan in de vorm van een formule zijn die is gevonden) Let op geen uitgebreide uiteenzetting.

Discussie: Je geeft hier een korte nabeschouwing van je werk. NASK - Discussie Discussie: Je geeft hier een korte nabeschouwing van je werk. Je moet je conclusies vergelijken met de theorie. Op- of aanmerkingen geven op jouw manier van werken. Suggesties voor verbeteringen of verder onderzoek. Eventueel een foutenanalyse (bijv. welke meetonnauwkeurigheden spelen een cruciale rol en in hoeverre?) Eventueel: mogelijke toepassingen van je resultaten.

Hoe zit een goed onderzoek in elkaar? NASK – Het Verslag Hoe zit een goed onderzoek in elkaar? Onderzoeksvraag De vraag waarop je antwoord wilt krijgen door het onderzoek Hypothese Een voorspelling van het antwoord Planning Welk materiaal heb je nodig en hoe ga je te werk Uitvoering Je voert het plan uit Uitwerking Je bekijkt en analyseert de gegevens Conclusie Heb je nu antwoord op de vraag? Zo niet, verzin je iets nieuws Kan ik hout laten branden? Ik denk het wel als je er een vlam onder houd. Ik heb een stuk hout en een lucifer nodig Ik hou het hout omhoog, steek de lucifer aan en houd deze onder het hout. Het hout ging niet aan voordat de lucifer op was. De lucifer brand niet lang genoeg, volgende keer gebruik ik een aansteker.

Waarom maken we verslagen? NASK – Het Verslag Waarom maken we verslagen? Voor jezelf om terug te kunnen kijken op eerdere probeersels Om je onderzoek aan anderen uit te leggen Nieuwe ontdekkingen is teamwork (spaceshuttle, lorenzo’s oil) Voor de docent ter beoordeling