SBHFL Visitatiecommissie NHV Uw kwaliteitsbewaker Johan Koster, UMCG lid visitatiecommissie NHV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Workshopronde Woensdag 18 april
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Implementeren doe je samen
5 jaar. 5 jaar Visitaties: kwaliteitsinstrument van de Nederlandse Dalton Vereniging Blijft het daltongehalte van de school op een aanvaardbaar.
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Forum Visitatorum ser peters
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
IKB Intercollegiale Kwaliteitsbewaking en Bevordering.
Intensive Care in de GGZ vanuit het perspectief van GGZ Nederland
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Implementatie Normblad 8002
Thema visitaties 2008 Frank Hopstaken Toezicht en handhaving.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Enquête professionaliteit van MRen
Introductie OHSAS
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Bedrijfsgezondheidszorg
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
SBHFL april 2008Examencommissie SBHFL Jos Habets.
Dr Harriette Verwey, cardioloog
Stabilisatie versus Innovatie
Leerlingen kosten veel J. Koster Hoofd ondersteunend personeel cardiologie Thoraxcentrum AZG.
Hartfunctielaborant De beroepsopleiding
AWVN-modules Basis OnlineAdvisering - Standaarden en modellen ( zoals arbeidsovereenkomsten formulieren, brieven ) - Praktische informatie ( bijvoorbeeld.
Workshop “Beoordelen”
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
EKC-NASCHOLING januari 2013 – olv Eveline Floor PAM.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
25 jaar orthopedische kwaliteitsvisitaties Veranderingen en uitdagingen.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Alles over de gewijzigde
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Het onderzoeksverslag
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Transcript van de presentatie:

SBHFL Visitatiecommissie NHV Uw kwaliteitsbewaker Johan Koster, UMCG lid visitatiecommissie NHV

SBHF L Visitatie: definitie Dikke van Dale:  Visiteren: onderzoeken op deugdelijkheid Wikipedia:  Visitare (Latijn) = bezoeken, visite Verleden: onderzoek naar de gang van zaken in een bisdom of klooster

SBHF L Visitatie: definitie Visitatie is een onderzoek waarbij leden van de beroepsgroep in georganiseerd verband de kwaliteit van de omstandigheden waaronder en de manier waarop de zorg wordt verleend, beoordelen.

SBHF L Visitatie: kenmerken Continue kwaliteitsverbetering Educatief en collegiaal Vrijwillig en vertrouwelijk  De visiteurs beoordelen niet het functioneren van hun collega’s! Periodiek

SBHF L Doelstelling visitatie Beoordeling over de wijze waarop en de omstandigheden waaronder het vak wordt uitgeoefend Argumenten in handen geven bij de onderhandeling met de directie over meer of betere faciliteiten Tips geven hoe zaken beter en/of eenvoudiger georganiseerd kunnen worden

SBHF L Wat doet de visitatiecommissie Werving en scholing visiteurs Verstuurt blanco vragenlijsten Bepaalt in overleg een visitatiedatum Ontvangt en verspreidt ingevulde vragenlijsten naar de visiteurs Verstuurt het definitieve verslag naar de gevisiteerde

SBHF L Wat doet de visiteur Ontvangt de ingevulde vragenlijsten Analyseert gespreksonderwerpen Afstemmen met andere visiteurs Visitatiebezoek Schrijft of geeft commentaar op het verslag

SBHF L Wat doet de gevisiteerde Vult de vragenlijsten in Zendt z.n. de gevraagde formulieren mee (bv. jaarverslagen) Bepaalt mede de visitatiedatum en agenda Draagt zorg voor een goede organisatie tijdens de visitatie

SBHF L Onderdelen visitatie Papieren visitatie (vooraf) Visitatiebezoek Visitatieverslag (achteraf)

SBHF L Papieren visitatie (vooraf) Bestuderen vragenlijsten Bestuderen aangeleverde documenten, b.v. jaarplannen, jaarverslagen Overleg en strategiebepaling visiteurs Opstellen agenda Volgen van het visitatiereglement

SBHF L Visitatiebezoek Ontvangst visiteurs en introductie Gesprek(ken) Rondleiding en inzage dossiers Het trekken conclusies en het doen van aanbevelingen Terugkoppeling met gevisiteerde

SBHF L Visitatieverslag (achteraf) Feiten staan vermeld in het verslag Feiten leiden naar conclusies Conclusies kunnen naar aanbevelingen leiden Vertrouwelijk!!

SBHF L Conclusies Welke aspecten zijn besproken Welke zijn relevant om te vermelden Wat vinden de visiteurs sterk Wat vinden de visiteurs minder sterk

SBHF L Aanbevelingen Wat moet, hoort of kan beter Waarom moet, hoort of kan het beter Hoe moet, hoort en kan het beter

SBHF L Functies verslag Beschrijving van de situatie (spiegel) Onderbouwen van de aanbevelingen Vergelijking in de tijd Vergelijking andere afdelingen/praktijken Overzicht beroepsgroep

SBHF L Hoe het begon voor de HFL Visitatie functieafdeling door cardiologen  Commissie kwaliteit NVCC Vraag vanuit de NVVC en SBHFL oproep NHV: commissieleden voor ontwikkelen visitaties voor hartfunctie- afdelingen

SBHF L 2005 Eind 2005: oprichting visitatiecommissie

SBHF L 2006 De commissie vergadert regelmatig en stelt een reglement vast Overleg met de NVVC om een gezamenlijke visitatie te realiseren In september de eerste proef visitatie in het Scheper Ziekenhuis te Emmen

SBHF L 2007 Werving van visiteurs Scholing van visiteurs  Hoe pak je een visitatie aan en wat doe je wel en niet 2 visitaties waarbij een visitatiecommissielid samen met een visiteur de visitatie heeft uitvoerd

SBHF L 2008 Borging van kwaliteit visitaties Integreren verslagen cardiologen/laboranten Mee met alle visitaties die de cardiologen zullen gaan uitvoeren

SBHF L Profielschets visiteur HFL Is geregistreerd lid van de NHV Is opgeleid in het uitvoeren van visitaties Is een HBO opgeleid/retrograad erkende hartfunctie laborant met specialisatie

SBHF L Profielschets visiteur HFL Minimaal 24 uur werkzaam op of leidinggevende van een hartfunctie afdelingen Heeft goede communicatieve eigenschappen Is objectief en accuraat Voert minstens 4 visitaties uit (in maximaal 2 jaar)

SBHF L Interesse? Geef je op via de site van de NHV: 

SBHF L De visitatie - vooraf Voorafgaand aan de visitatie zullen vragenlijsten naar de te visiteren hartfunctieafdeling opgestuurd worden Evt. kan er gevraagd worden naar jaarverslagen ed

SBHF L Hoe en wat van de visitatie HFL Door 2 hartfunctielaboranten Zelfde dag als visitatie cardiologen Gezamenlijke start, daarna gescheiden Gesprekken met een aantal medewerkers, aan de hand van vooraf ingevulde lijsten

SBHF L Visitatie-bezoek Gesprekken met  Leidinggevende(n)  Hartfunctielaboranten  Leerlingen

SBHF L Onderdelen visitatie-bezoek Apparatuur Huisvesting Protocollen (leerling) begeleiding Bij- en nascholing Organisatie/overlegstructuur Aantalen verrichtingen en supervisie Toegangstijden en wachtlijsten

SBHF L Visitatieverslag Algemene indruk van de afdeling Organisatie Overlegstructuur Protocollen Communicatie/samenwerking Afdeling/apparatuur/beeldopslag Opleiding Vakinhoudelijke ontwikkeling Toekomst Conclusie/aanbeveling

SBHF L Wat zijn de consequenties? Een visitatie beperkt zich tot uitspraken over de organisatie van de zorgverlening Deze toetsing heeft zelden verstrekkende gevolgen

SBHF L Wat zijn de consequenties? Wanneer een visitatiecommissie alarmerende zaken constateert dan zijn er verschillende opties:  de praktijk/afdeling na een of twee jaar hervisiteren  Verplichten terugrapportage over de effectuering van de aanbevelingen

SBHFL Visitatie Hartfunctie Wil je van elkaar leren? Laat je visiteren!

SBHFL Vragen?