Joodse lezing Leerhuis Jona. Praktisch Data 30/1 bevrijdingstheologie 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme 6/5 politiek/materialistisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Christus’ dood en de wet
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Judit en de Apocriefe boeken
Hoe verstaat men vandaag: “Jezus, zoon/Zoon van God?”
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Bevrijdingstheologie Leerhuis Jona. Praktisch Data 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme 6/5 politiek/materialistisch 13-16/5 Bijbelvierdaagse.
Woord Van Leven April 2013 "Klaag niet over elkaar, broeders en zusters." Jakobus 5,9.
Stromen van levend water Johannes
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Wie is wijs en verstandig?
Satan was een belangrijke Cherub met de naam Lucifer.
Hoe kun je Geloven? 1.
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Persoonlijk worden.
De opkomst van het christendom
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Hoe wordt ‘verzoening’ traditioneel- christelijk benaderd? 1.‘Bedekking’ (beschutting) en ‘verzoening’ worden verward. 2.God was een vijand en moest verzoend.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Wat is geschiedenis?.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
De Onveranderlijke Tenach
De Onveranderlijke Tenach Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven.
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Woord van Leven Augustus 2011.
18 februari 2009GW Hoddenbagh1 Treffende antwoorden van de Heer De Koning schaakmat? Mt22:15-46.

Bouwstenen voor Gemeenterlaties
Historisch-kritische lezing Leerhuis Jona. Praktisch Data 9/12 joods 30/1 bevrijdingstheologie 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
“Met Christus opgestaan”
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
September 2014 Woord van Leven “Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.” Brief aan de Romeinen 15,7.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
De Schrift alleen! De Bijbel terug in het middelpunt van ons kerkelijke en gelovige leven!
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Joodse lezing Leerhuis Jona

Praktisch Data 30/1 bevrijdingstheologie 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme 6/5 politiek/materialistisch 13-16/5 Bijbelvierdaagse 9/6 psychologisch

Maarten Devos - Leerhuis Jona - Motief vzw 3 Verloop avond 1.Rondje: Hoe zie jij ‘joods’? 2.Tekst: Lk 22, Uitleg joodse lezing 4.Marcus vs Matteüs 5.Evaluatie (kort)

Rondje Wat zou het verschil zijn tussen joodse lezing en onze lezingen? Hoe denk jij dat joden over het NT denken?

Tekst Jezus op de olijfberg: Lk 22,39-46 Jezus in Getsemane : Mc 14,32-42 Mt 26,36-46 Lc 22,40-46

Joodse lezing: speerpunten Traditioneel ontstaan van evangelies: bronnentheorie

Problemen bronnentheorie Bezwaren tegen de bronnentheorieën Hoe verklaar je het ontstaan van (Oer-)Markus? Het feit dat evangelisten de vrijheid zouden gehad hebben eigen selecties te maken in de teksten komt niet naar voor in deze theorieën. Q is volledig hypothethisch en valt moeilijk te reconstrueren omdat Mt en Lk niet brongetrouw blijken te zijn aan Q (ze brengen kleine veranderingen aan). Op deze manier worden schrijvers getypeerd als overschrijvers van historisch bronnenmateriaal, mensen die een collage gemaakt hebben.

Kritiek op andere lezingen De bijna eenzijdige historische benadering van de lezingen zorgt ervoor dat de evangelisten als de sleutelfiguren van de totstandkoming van de teksten niet belangrijk zouden zijn. De meeste lezingen nemen dingen aan die niet empirisch te bewijzen vallen. (bv: de ‘influistering’ door de Hl. Geest bij de dogmatische benadering of de bron Q bij de historisch- kritische benadering) De schrijvers waren creatieve verhalenvertellers, in de schoot van het jodendom. Ze zijn schriftgeleerden. De gebeurtenissen worden aan het doel van het verhaal aangepast! Dat doel is om met behulp van thema’s en beelden uit de Tenach en traditie recente gebeurtenissen te doordenken, zodat daarvan iets te leren is voor de huidige situatie en de toekomst.

Midrasj Het werkwoord ‘darasj’ is hierbij belangrijk. Darasj= 1.De eeuwige zoeken. 2.De schrift onderzoeken. 3.De vruchten van dit onderzoek onderwijzen. Het begrip ‘midrasj’ is ook een uitgebreid begrip. Het is flexibel, net als de Hebreeuwse taal en cultuur. Twee dominante kenmerken: De verankering van midrasj in Tora en Tenach, waaraan zij haar begrippen en thematiek ontleent, en waarmee zij de joodse traditie actualiseert en verder ontwikkelt. Het didactische en/of polemische karakter van de midrasj als argumentatie of vertoog, los van exacte historische feiten en ongeacht de literaire vorm die de midrasj aanneemt.

Uitgangspunten joodse lezing Er zijn vier belangrijke uitgangspunten: 1.De evangelisten schreven hun teksten doordacht, met kennis van zaken, en gebruik makend van de taal en begrippen van Tenach. 2.Hun verhalen sluiten aan bij betekenissen uit het toenmalige jodendom, niet bij later gemaakte christelijke/kerkelijke ideeën. 3.We streven naar een zo consistent mogelijke exegese, waarbij teksten van het ene evangelieverhaal niet tegengesteld worden uitgelegd aan die in een ander verhaal van dezelfde evangelist. (we zoeken dus naar de visie van de evangelist) 4.We corrigeren de voorliggende tekst als er aanwijzingen zijn (in handschriften) dat er een kopieerfout werd gemaakt of als er verschillende aanwijzingen zijn dat de tekst strijdig is met het gedachtegoed van de evangelist.

Enkele voorbeelden Zie document

Messiaanse tijd

Messiaanse strategie

Praktijk 1.Hoe diep zitten we in onze eigen kerkelijke uitleg en projectie? 2.Wat kunnen we aanvangen met de ‘joodse bril’? 3.Wat is het verschil tussen joden en christenen dan nog? 4.Wat betekent dit verhaal voor jou?

Evaluatie