INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
COMPETENTIEONTWIKKELING
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
strategie als een proces
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
ICT in een dynamische context
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Marketing Management
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Toekomst Financiële Functie
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toekomstige veranderingen:
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Deel 4 Het innovatievermogen Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Het innovatieboek

Uit welke randvoorwaarden / elementen bestaat het innovatievermogen? De randvoorwaarden die ervoor zorgen dat een organisatie succesvol kan innoveren. Uit welke randvoorwaarden / elementen bestaat het innovatievermogen? Het innovatieboek Het innovatieboek H4

Innovatievermogen (2) : Aspecten die van belang zijn voor het innovatievermogen: Het innovatieboek Het innovatieboek H4 Onderzoek Resources connection (2004):

Innovatievermogen (3) Elementen van het innovatievermogen, volgens innovatie literatuur: EIM (2001) Medewerkers Strategie Bedrijfscultuur Organisatiestructuur Beschikbaarheid van middelen Netwerkactiviteiten Gaspersz (2002) Leiderschap Uitdaging en creatieve spanning Tolerantie voor mislukkingen Diversiteit Ondernemerschap Kennisdeling en kruisbestuiving Tijd Kennis Tidd, Bessant, Pavitt (2003) Strategische context Relaties buiten de organisatie Innovatie faciliteren en implementeren Organisatie structuur en cultuur En waar moeten die medewerkers, strategie, kennis etc. dan aan voldoen ?? Het innovatieboek H4 Het innovatieboek

Innovatievermogen (4) De elementen van het innovatievermogen die hierna worden behandeld: §4.1 De juiste mensen Ondernemer Medewerkers Cultuur §4.2 Heldere afspraken Strategie Organisatiestructuur Innovatie-instrumenten §4.3 Toegang tot hulpmiddelen Kennis Netwerk Middelen Het innovatieboek H4 Het innovatieboek

4.1 De juiste mensen Ondernemer Medewerkers Cultuur Foto: morguefile Het innovatieboek Het innovatieboek §4.1 Foto: morguefile

Ondernemer Ondernemen ≠ Managen Innovatieve ondernemers hebben… Visie Ambitie Zelfvertrouwen Vitaliteit Het innovatieboek §4.1 Het innovatieboek

Medewerkers Intern ondernemerschap: Buiten gebaande paden durven denken en handelen. Signaleren van trends & oppakken signalen Omzetten in nieuwe producten, werkwijzen, oplossingen Diversiteit Pluriforme denkstijlen, vakgebieden, persoonlijkheden. Non-conformisten Het innovatieboek §4.1 Het innovatieboek

Cultuur (1) Cultuurtypen volgens Quinn: Familie Adhocratie Hiërarchie Flexibel en vrij in handelen Product/oplossingsgericht Creativiteit, lef Opportunisme Bestaansrecht bewijzen Salaris: belediging Pers. ontwikkeling Mens/ relatiegericht Keuzes Consensus Samenwerking Vechtteams Leiderschap Familie Adhocratie Intern Extern Gericht gericht 1. Hiërarchie Markt Beheersgericht Procedures Verantwoordelijkheden Formele criteria creativiteit teams in goede banen leiden Resultaatgericht optimistisch Stabiel en gericht op beheersing Het innovatieboek Het innovatieboek §4.1

Cultuur (2) volwassen neergang pionier groei Wat is de beste cultuur? Dit is afhankelijk van veel variabelen, o.a. de positie in de levenscyclus. neergang pionier volwassen omzet groei tijd Adhocracy Familie Hiërarchie Markt Het innovatieboek §4.1 Het innovatieboek

Cultuur (3) Kenmerken van een innovatieve cultuur: Toekomstgericht en extern gericht Open Tolerant voor mislukking De Adhocracy en Marktcultuur (Quinn) zijn het meest extern gericht en open. ‘To develop working ideas efficiently, I try to fail as fast as I can.’ (Richard Feynman, nobelprijswinnaar Fysica) Het innovatieboek §4.1 Het innovatieboek

4.2 Heldere afspraken Strategie Organisatiestructuur Innovatie-instrumenten Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Strategie (1) Gewenste situatie De toekomstige organisatie Huidige situatie Bedrijfsproces Product /dienst Organisatie groeistrategie De strategie bepaalt waar de organisatie heen wil, en wat de gewenste verander-richting dan is. De innovaties geven invulling aan de strategie, in de vorm van daadwerkelijke verandering van producten, processen, markt(benadering) etc.. Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Strategie (2) De strategie bakent de gewenste positie af (Ansoff): Markt: op WIE richten wij ons? Product: WAT bieden wij aan? Technologie / competenties: HOE doen we dit? …. en bepaalt via welke richting men daar wil komen: de groeistrategie. Product Business domain Business scope Markt Technologie/ competenties Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Organisatiestructuur (1) Structuurkenmerken innovatieve organisatie: Weinig regels en procedures Weinig managementlagen Multifunctionele teams Taken uitdagend en afwisselend Veel autonomie Beloning innovatief gedrag (De Jong, Kerste, 2001) Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Organisatiestructuur (2) Gradatie van omgevings-turbulentie Niet- concurrerend Complex / dynamisch Hyper- competitief Extreem turbulent Flexibele organisatie hoog proces van routinisatie Planmatige organisatie bestuurbaarheid proces van revitalisering Rigide organisatie Chaotische organisatie laag beperkt sterk flexibiliteit (Volberda, 2004) Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Innovatie-instrumenten (1) Als je meerdere innovaties stuurbaar wilt maken, richt het dan in als kernproces: c. Besluitvorming b. Stuurinformatie a. Proces Grote organisaties waarin veel geïnnoveerd wordt, hebben dit in detail geformaliseerd. Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Innovatie-instrumenten (2) Ad a. De inrichting van het innovatieproces: Standaard fasering Mijlpalen Voorgedefinieerde deliverables Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

Innovatie-instrumenten (3) Ad. c. Besluitvorming: Afspraken over rollen verschillende afdelingen in innovatietrajecten. (evt. SLA’s) Projectenkalender Voortgang en status rapportages Escalatie van problemen Het innovatieboek §4.2 Het innovatieboek

4.3 Toegang tot hulpmiddelen Kennis Netwerk Financiële middelen Het innovatieboek §4.3

Kennis (1) Om te kunnen innoveren is steeds weer inhoudelijke kennis nodig die nieuw is voor de organisatie. Met name tijdens de eerste twee fasen van het innovatieproces moet nieuwe kennis ontsloten worden: Ideevorming: - nieuwe (technologische) mogelijkheden - veranderende klantbehoeften Conceptontwikkeling - marketingaspecten - technische aspecten - organisatorische aspecten Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Kennis (2) Nieuwe kennis kan worden opgedaan op velerlei manieren. Bijvoorbeeld Opleidingen, seminars, congressen, beurzen. Onderzoeksrapporten, publicaties, vakladen/sites, knipselkranten. Zelf onderzoeken / experimenteren. Inhuur van experts, onderzoekers, adviseurs. … Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Kennis (2) Het innovatievermogen wordt vergroot door de opbouw van nieuwe kennis te stimuleren. Dit kan richting worden gegeven door: De strategie vertalen in (nieuwe) kennisgebieden, waarop men zich richt. Kennisontwikkeling inbedden in personeelsinstrumenten, zoals functiebeschrijvingen, beoordelingsysteem en opleidingsplan. Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Netwerk (1) Hoe belangrijk zijn externe partijen bij het realiseren van innovaties? Aantal partijen dat bijdraagt aan innovaties (in % van totaal) Vervulde rollen door externe partijen bij innovaties Bron: EIM, 2005 Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Netwerk (2) Wie worden erbij betrokken? Meer dan 70% van extern betrokkenen zijn bestaande relaties. Partijen die het vaakst proactief worden betrokken zijn ICT leveranciers, adviseurs en kennisinstellingen. Bron: EIM, 2005 Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Netwerk (3) 56% vindt dat de organisatie meer moet samenwerken met externe partijen op het gebied van innovatie. Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek Het innovatieboek §4.3 Bron: resources connection, 2004

Middelen(1) Succesvolle innovaties vergroten op termijn het geldgenererend vermogen Vermogen Investeren / verlies Winst Innovatieproces input klant Bedrijfsproces Product A Product B Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Middelen(2) Er moet echter eerst geïnvesteerd worden, zonder dat succes verzekerd is. Financiering van innovaties vraagt dus om risicodragend vermogen. Mogelijke bronnen: Eigen vermogen - inleg aandeelhouders / eigenaren - winstreserveringen Vreemd vermogen - leningen - subsidies - durfkapitaal Het innovatieboek §4.3 Het innovatieboek

Middelen (3) Risicodragend vermogen B x € 1000 C Schema levensfase/ kapitaalbehoefte >20.000 20.000 10.000 5.000 2.560 1.280 640 320 160 80 40 20 Aandelenbeurzen Priv. equity Combinatie van investeerders en subsidies Participatie- maatschappijen Particulier venture capital Informal investors D Vrienden, familie voorbe- reiding startfase eerste groei snelle groei consolidatie volwassen A = voorbeeld van snel groeiende bedrijf B= voorbeeld van bedrijf met hoge onderzoeks- en ontwikkelkosten (biotechnologie) C= voorbeeld van gemiddeld innovatief bedrijf D=voorbeeld van succesvolle zelfstandige Het innovatieboek Bron: Nebib, gids startkapitaal

Tenslotte De organisatie wordt innovatiever door… Een ondernemer met visie, ambitie, zelfvertrouwen en realiteitszin. Medewerkers die ondernemend zijn, en uiteenlopende achtergronden / denkstijlen hebben. Een toekomstgerichte, extern gerichte, open, tolerante cultuur. Een duidelijke toekomstvisie en strategie. Een flexibele organisatiestructuur. Innovatie als kernproces te zien en te structureren. Ontwikkeling van nieuwe kennis te stimuleren en sturen. Kansen voor samenwerking te creëren door een levendig relatienetwerk. Risicodragend vermogen vrij te maken. Het innovatieboek Het innovatieboek