Rotterdam zonder MBO verzuim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Tafelmanieren Start de vragen.
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
PO in Bachelor SW Hoe doe je dat? Wat is het? Wat kun je verwachten?
LOB ????.
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Leerplicht - kwalificatieplicht
De historie & de toekomst
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Alcohol & Jongeren: Facts & figures
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
Praktische Opdracht Gemaakt door: Peter Janine Ruud.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
VTB Technasium Vakcollege
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
 Brainstormen  Lezingen bijwonen  Literatuur lezen  Jongeren aanspreken.
Ab Kan Restaurant beheerder.
Marketing Werkgroep 6.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
JongerenLoket Zeeuws Vlaanderen Gent, vrijdag 16 november 2012.
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Voorlichting lio 7 april Agenda 1. Welkom en opening 2. Routes en sollicitatietraining 3. Lint of fulltime? 4. Wanneer ‘op lio’? 5. Sollicitatieprocedure.
Zaal 3 Tijdstip 15:00 Bouwen aan de toekomst! Heleen Dura-van Oord.
Academische vaardigheden - C1.5
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Het werken met portfolio
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 2 augustus 2014 “Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Stagecoördinatie op De Rank
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Lesstof over seksueel misbruik
Personeelsessie LOKO.
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Onze doelen en visie in beeld
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
TEAM TASTE Phillip Hannaart – Jesse Pesulima - Roy Osterholt - Jip van Zoest – Frans Jogchems – Anouck Steenken – Annieke den Boer.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Workshop Identiteit?.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Beter omgaan met ruzies
Nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015
Les Wanneer zwanger worden?
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Een speurtocht door een middeleeuwse stad
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Rotterdam zonder MBO verzuim Door Riëlle, Aysegul, Huriye, Hulya, Tamara en Noraly

De opdrachtgever en opdracht Opdrachtgever : Jongerenloket Zij: Werken samen met risicojongeren aan de toekomst van de jongeren. Willen: Dat er minder uitval door verzuim gaat zijn op MBO scholen. Concrete opdracht: Maak een product dat verzuim op het MBO (in Rotterdam) zal terugdringen. De opdrachtgever en opdracht

Risicojongeren Risicojongeren: Er zijn twee groepen risicojongeren. De groep van 16/17 jaar en de groep van 18 t/m 23 jaar oud. Risicojongeren en het Jongerenloket: Het jongerenloket kan pas wat voor ze betekenen als ze geen dagbesteding en geld hebben. Naar school: Het doel van het Jongerenloket is om deze jongeren weer terug in de schoolbanken te krijgen. Voorkomen: Het beste is als ze op school blijven en nooit naar het Jongerenloket hoeven. Door voorlichtingen op MBO opleidingen proberen ze nu verzuim terug te dringen. Risicojongeren

Innovatie Innovatie: Innovatie in het MBO onderwijs is waar wij naar streven. Een product dat getest is en dat verzuim gaat bestrijden. Fieldresearch: Door in het MBO onderwijs te praten met studenten proberen wij kennis te vergaren over de do’s en don’ts. Deskresearch: Onderzoeken die al gedaan zijn op dit gebied bekijken wij en nemen wij mee voor beter resultaat. Testen: Testen zullen uitwijzen of wij in de goede richting zitten en of studenten er iets aan hebben. Innovatie

Hoofd- en deelvragen Hoofdvraag: Hoe kan het Jongerenloket studenten stimuleren om hun MBO opleiding af te ronden? Deelvragen: Op welke manier kunnen jongeren bereikt worden? Hoe krijgen we jongeren zover om een product te gebruiken? Hoe maak je jongeren duidelijk dat opleiding belangrijk is voor hun toekomst? Zijn de jongeren in aanraking gekomen met een leerplichtambtenaar? Wat is de belangrijkste reden dat deze jongeren gaan verzuimen? Hoofd- en deelvragen

Conclusie Onderzoek: Research doen op scholen. Productontwikkeling: Uit die researchresultaten een product ontwerpen en ontwikkelen. Testen: Testen op een MBO opleiding of instituut. Terugkoppeling en advies: Terugkoppeling en aanpassingen en uiteindelijk het advies naar het Jongerenloket. Conclusie