Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
1.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Inleiding Regionale Stuurgroep
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Leren, loopbaan en burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Inleiding Landelijk platform
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Workshop “Beoordelen”
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Het belang van een stage
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
VAKSCHOOL Werkmiddag
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Profiel- en keuzedelen kiezen
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijnen, gewoon doen ICT-leerroute voor het vmbo - mbo Metzo  Graafschap college

Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom Hoe hebben we dat in praktijk gebracht Wat willen jullie van ons weten Delen van ervaringen

Basis voor succes Afstemming op pedagogisch didactisch gebied is het moeilijkste onderdeel in de doorstroom vmbo-mbo. Samenwerking en afstemming op docentenniveau is bepalend is voor het succes van de doorstroom! Pedagogische didactische afstemming Afstemming op pedagogisch didactisch gebied is het moeilijkste onderdeel in de doorstroom vmbo-mbo. Uit allerlei projecten rond doorstroom en afstemming vmbo-mbo is gebleken dat de samenwerking en afstemming op docentenniveau bepalend is voor het succes van de doorstroom. Maar hoe kan je de samenwerking en afstemming tussen vmbo- en mbo-docenten bevorderen? Hoe zorg je ervoor dat vmbo-docenten meer zicht krijgen op de opleidingen en op de organisatie van het ROC, de afdelingen en de daarbij horende personen? En hoe zorg je ervoor dat het mbo zich verdiept in de vmbo-leerling, de werkwijze op het vmbo en de inhoud van het programma? Een wijze raadgeving hierbij is: "afstemmen doe je met de voeten" of "niet door regels maar door relatie"

Kernvragen voor succes Hoe kan je de samenwerking en afstemming tussen vmbo- en mbo-docenten bevorderen? Hoe zorg je ervoor dat vmbo-docenten meer zicht krijgen op de opleidingen en op de organisatie van het ROC, de afdelingen en de daarbij horende personen? Hoe zorg je ervoor dat het mbo zich verdiept in de vmbo-leerling, de werkwijze op het vmbo en de inhoud van het programma? "afstemmen doe je met de voeten“ "niet door regels maar door relatie"

Uitgangspunten voor succes Het vmbo in alle projecten een volwaardige partner. Gezamenlijk uitbouwen van het onderwijs. Geen sprake van eenzijdige initiatieven. Werken aan voor iedereen zichtbare, in de praktijk bewezen successen. De lichte projectorganisatie maakte de weg maximaal vrij voor de praktijk.

Aansturing en initiatief Eerste aanzet kan komen vanuit de directies van vmbo en mbo, maar het echte werk moet op docentenniveau worden gedaan. Blijvende belangstelling en stimulering vanuit de directies verhoogt de kans op succes. Het gaat niet alleen om de overdracht van feitelijke zakelijke gegevens, maar om het doorgeven van informatie over een mogelijke aanpak van de leerlingen.

Good-practices Docenten lopen wederzijds een dag stage Organiseer samen met mbo-docenten proeflessen of een proefperiode op een ROC Docenten van het ROC als tweede examinator op het vmbo vragen Betrek docenten van het ROC bij de ontwikkeling van de toetsing op het vmbo Zitting nemen in elkaars examencommissie Uitvoeren van gemeenschappelijke projecten Docenten verzorgen beide instituten (vmbo en mbo) hun lessen.

De praktijk

Ontwikkeling 2006 Metzo schaft ICT af als keuzevak Gevolg: samenwerking die er was hield op Expertise op Metzo verdwijnt Aantal deelnemers dat doorstroomt naar MBO-ICT daalt met 50% 2009 Nieuw gebouw en nieuwe directie Docenten Metzo en Graafschap college zien mogelijkheden om ICT weer in te voeren Kansen en uitdaging: Expertise Faciliteiten Afstemming Optimale leer- en studiewinst

Uitgangspunten Leerling VMBO maakt bewuste keuze Uitval in eerste jaar terugdringen Ook als de leerling niet voor de ICT kiest, heeft de ICT-leerroute aantoonbare toegevoegde waarde Bij doorstroom naar ICT opleiding is studieduurverkorting of opstroom naar een hoger instap niveau mogelijk Vergroten instroom in MBO-ICT Verbeteren programmatische en didactische afstemming VMBO – MBO Uitwisselen van kennis en ervaring VMBO – MBO docenten

Wat hebben we gedaan? Opleiding ICT-medewerker niveau 2 als uitgangspunt genomen Instroomschema specifiek voor ICT leerroute gemaakt Les- en examenprogramma gemaakt

Instroomschema ICT-leerroute Metzo-College Niveau 2 Niveau 3 Niveau 4 Applicatie ontwikkelaar ICT-beheerder Medewerker beheer ICT Medewerker ICT * a c d VMBO (BB) VMBO (KB, GT, T) VMBO (GT, T), HAVO b f e * Datacommunicatie voldoende VMBO-BB (ICT-route) Metzo College VMBO-KB (ICT-route) Metzo College a) 100% afgerond met niveau 2 diploma  instroom in 2de jaar niveau 3 b) 75% - 99% afgerond  instroom in 1ste jaar niveau 3 c) 50% - 75% afgerond  instroom in 2de jaar niveau 2 d) 100% afgerond  instroom in 2de jaar niveau 3 e) 75% - 99% afgerond  instroom in 1ste jaar niveau 3/4 f) < 75% afgerond  instroom in 1ste jaar niveau 3

Uitdagingen Expertise docenten vmbo Faciliteiten vmbo – mbo Afstemming leermiddelen Stage - BPV Examinering Formatie Financiën …

ONDERWIJSPROGRAMMA EN VOORTGANGSBEOORDELING INTAKE ONDERWIJSPROGRAMMA EN VOORTGANGSBEOORDELING EXAMINERING DIPLOMERING Kerntaakbeoordeling (Examenproject) uitvoeren relevante werkprocessen, handelen in beroepskritische situaties kennis en vaardigheden BPV-beoordeling (Proeven van bekwaamheid) afstudeeropdracht toepassen beroepscompetenties beroepshouding Talen Examens Nederlands 3 van de 5 onderdelen voldoende Examens Engels 3 van de 5 onderdelen voldoende ja nee voldoet Onderwijsprogramma: theorie- en praktijklessen zelfstudie en huiswerk projecten Bewijzen: kennis- en vaardigheidstoetsen, ontwikkelen producten, leveren diensten presentaties, observaties, buitenschoolse act., reflectieverslagen , voortgangsgesprekken. Vaststelling instroomniveau type opleiding, instroomniveau, eventuele vrijstellingen nee Diploma doorstroom MBO vervolg uitstroom HBO, beroep of anders positief advies ja Vastleggen in portfolio: voortgangsrapportage, ontwikkelde producten presentaties, verslagen. Voortgangsbeoordeling docentenvergadering: technische kennis en vaardigheden, beroepscompetenties algemene (burgerschap) competenties 14 14

EXAMINERING Medewerker ICT Burgerschap en communicatie Examenproject Projectopdracht waarbij verschillen elementen integraal moeten worden toegepast. Uitvoering op school Proeve van bekwaamheid Door deelnemer zelf geformuleerde afstudeeropdracht waarbij hij aantoont over de juiste competentie te beschikken om als beginnend Medewerker ICT te functioneren Communicatie Nederlands (Examens op niveaus Meijerink) Lezen Luisteren Schrijven Spreken Gesprekken voeren Werkprocessen Kerntaak 1 Vakcompetenties: Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Klantgericht werken Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Met druk en tegenslagen omgaan Werkprocessen Kerntaak 2 Communicatie Engels (Examen op CEF-niveaus) Lezen Luisteren Schrijven Spreken Gesprekken voeren Werkprocessen Kerntaak 3 Burgerschap (Ontwikkelingsportfolio) K1 en K2: Loopbaan en leren (reflecties en pop) K3: Politiek K4: Functioneert als werknemer in een arbeidsorganisatie K5: Functioneert als kritisch consument K6: Sociale verbanden en respectvol gebruiken openbare ruimte K7: Zorgt voor de eigen gezondheid 15

Vragen en eigen ervaringen