Beoordelen en kwalificeren in het vmbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
BWI praktijkopdrachten
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Herontwerp PDG-opleiding
SPIL-centrum In deze box leveren de leerlingen bijdragen aan een project ter bestrijding van obesitas bij de doelgroep van een brede school. Daarbij houden.
1.
Vormgeving van onderwijs
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Stage (th)at Work(s) together
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Examinering Conferentie BTG HTVF
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Waar staan we nu?.
Landbouwbreed Floracollege.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
opleiding : Onderwijs Assistent
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
Competentiegericht onderwijs
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Het belang van een stage
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Bachelor Medische Hulpverlening
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Rollen binnen het werkplekleren
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Schooljaar met 4 periodes
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Beoordelen en kwalificeren in het vmbo Gert van Burken en Lenie van Lieverloo

Inleiding en toelichting programma workshop beoordelen en kwalificeren Activiteiten Platform Mobiliteit ICK-projecten CSV 11.00-11.15 Lenie: Korte introductie op het thema en programma van de workshop Lenie: Uitreiken “Het Platform Mobiliteit is er voor U!” Lenie: ICK: aanleiding, kwalificatiedossier, uitstroomkeuzeprogramma’s, implementatie (uitreiken keuzemodule “werkomgeving en cultuur tweewielers”) Gert: CSV: participatie in het project vanaf het begin. Ervaringen en resultaten delen met competentiegericht beoordelen.

Deelnemers stellen zich voor Hoe beoordeel je je leerlingen op school? (werkblad met bijlage) 11.15-11.25 Individueel werkblad invullen In groepjes van 4/5 delen Plenaire rapportage. Deelnemers ook bevragen op: Wat is je vraag voor deze workshop?

Beoordelen en kwalificeren ICK Exemplarisch vanuit CSV Voortgangsbeoordeling leerjaar 3 en 4 vmbo BPV-beoordeling Proeve van Bekwaamheid 11.25-11.40 Sheets aangeleverd door Gert

Overeenkomsten VMBO en MBO (afh. v. school) VMBO niveau 1 Learningbox Competentiegericht onderwijs Beroepstaken (19) 4 stappen Voorbereiden Plannen Uitvoeren Terugkijken Prestatie indicatoren. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Beoordelingsformulier MBO niveau 2 Learningbox Competentie gericht onderwijs Leertaken (17) 4 stappen Voorbereiden Plannen Uitvoeren Evalueren Prestatie indicatoren geen uitspraak beneden verwachting volgens verwachting boven verwachting Beoordelingsformulier 5

vervolg VMBO niveau 1 MBO niveau 2 Kerntaak 1: Kerntaak 1: Functioneert als medewerker in het mobiliteitsbedrijf Eindbeoordeling kerntaak 1 (stage) Kerntaak 2: Assisteert bij het verrichten van (technische) werkzaamheden in het mobiliteitsbedrijf Eindbeoordeling kerntaak 2 P.v.B. Niveau 1 Geslaagd: toegang niveau 2 MBO niveau 2 Kerntaak 1: Voert onderhoud uit aan personenauto’s Eindbeoordeling P.v.B 1 Kerntaak 2: Voert reparaties uit aan personenauto’s Eindbeoordeling P.v.B. 2 Niveau 2 Geslaagd :toegang niveau 3 6

Voorbeeldtraject VMBO leerling op CSV 7 beoordelingen VMBO in twee jaar 2 functioneringsgesprekken VMBO in twee jaar Eindbeoordeling kerntaak 1 tijdens stage (niveau 1) Als ‘vaardig’ aangemerkt bij laatste beoordeling VMBO, dan: Proeve van Bekwaamheid afleggen in bedrijfsleven Eindbeoordeling Kerntaak 2 door erkende leermeester (niveau 1) 7

Voorbeeld Competenties prestatie-indicatoren  E : Samenwerken en overleggen. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Ik overleg niet als de opdracht niet duidelijk is met mijn begeleider Ik overleg steeds als de opdracht niet duidelijk is met de begeleider Ik overleg bij onduidelijkheden met mijn begeleider zodat de opdracht duidelijk is Ik weet de weg te vinden bij onduidelijkheden om mijzelf en anderen op weg te helpen L : Materialen en middelen inzetten. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Ik weet niet waar de materialen en informatie te vinden is ,om de opdracht uit te voeren Ik weet waar de materialen en informatie te vinden is, maar weet ze nog niet juist in te zetten Ik kan alle informatie en materialen vinden om de opdracht uit te voeren Ik kies de juiste informatie en materialen zodat de opdracht veilig, volledig, zonder onderbreking uitgevoerd kan worden 8

Voorbeeld voortgangs beoordelingsformulier 9

Eindbeoordeling Kerntaak 1 10

Eindbeoordeling Kerntaak 2 11

Kernmerken beoordeling VMBO Beoordeling op: Vaardigheden Affiniteit Kennis Voordeel: Betere aansluiting op MBO Betere aansluiting bedrijfsleven.

Deelnemers in actie Wat is de meerwaarde van competentiegericht beoordelen? (werkblad) Hoe zou je hier op school vorm aan kunnen geven? 11.40-11.55 Werkblad invullen Deelnemers aan het woord

Afronding Zijn er nog vragen? Aanbevelingen (www.platformmobiliteit.nl) Pakketje (beschrijving competenties, voortgangsbeoordeling, BPV-beoordeling, Proeve van Bekwaamheid) 11.55 – 12.00 Gert levert pakketje aan