Beoordelen en kwalificeren in het vmbo Gert van Burken en Lenie van Lieverloo
Inleiding en toelichting programma workshop beoordelen en kwalificeren Activiteiten Platform Mobiliteit ICK-projecten CSV 11.00-11.15 Lenie: Korte introductie op het thema en programma van de workshop Lenie: Uitreiken “Het Platform Mobiliteit is er voor U!” Lenie: ICK: aanleiding, kwalificatiedossier, uitstroomkeuzeprogramma’s, implementatie (uitreiken keuzemodule “werkomgeving en cultuur tweewielers”) Gert: CSV: participatie in het project vanaf het begin. Ervaringen en resultaten delen met competentiegericht beoordelen.
Deelnemers stellen zich voor Hoe beoordeel je je leerlingen op school? (werkblad met bijlage) 11.15-11.25 Individueel werkblad invullen In groepjes van 4/5 delen Plenaire rapportage. Deelnemers ook bevragen op: Wat is je vraag voor deze workshop?
Beoordelen en kwalificeren ICK Exemplarisch vanuit CSV Voortgangsbeoordeling leerjaar 3 en 4 vmbo BPV-beoordeling Proeve van Bekwaamheid 11.25-11.40 Sheets aangeleverd door Gert
Overeenkomsten VMBO en MBO (afh. v. school) VMBO niveau 1 Learningbox Competentiegericht onderwijs Beroepstaken (19) 4 stappen Voorbereiden Plannen Uitvoeren Terugkijken Prestatie indicatoren. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Beoordelingsformulier MBO niveau 2 Learningbox Competentie gericht onderwijs Leertaken (17) 4 stappen Voorbereiden Plannen Uitvoeren Evalueren Prestatie indicatoren geen uitspraak beneden verwachting volgens verwachting boven verwachting Beoordelingsformulier 5
vervolg VMBO niveau 1 MBO niveau 2 Kerntaak 1: Kerntaak 1: Functioneert als medewerker in het mobiliteitsbedrijf Eindbeoordeling kerntaak 1 (stage) Kerntaak 2: Assisteert bij het verrichten van (technische) werkzaamheden in het mobiliteitsbedrijf Eindbeoordeling kerntaak 2 P.v.B. Niveau 1 Geslaagd: toegang niveau 2 MBO niveau 2 Kerntaak 1: Voert onderhoud uit aan personenauto’s Eindbeoordeling P.v.B 1 Kerntaak 2: Voert reparaties uit aan personenauto’s Eindbeoordeling P.v.B. 2 Niveau 2 Geslaagd :toegang niveau 3 6
Voorbeeldtraject VMBO leerling op CSV 7 beoordelingen VMBO in twee jaar 2 functioneringsgesprekken VMBO in twee jaar Eindbeoordeling kerntaak 1 tijdens stage (niveau 1) Als ‘vaardig’ aangemerkt bij laatste beoordeling VMBO, dan: Proeve van Bekwaamheid afleggen in bedrijfsleven Eindbeoordeling Kerntaak 2 door erkende leermeester (niveau 1) 7
Voorbeeld Competenties prestatie-indicatoren E : Samenwerken en overleggen. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Ik overleg niet als de opdracht niet duidelijk is met mijn begeleider Ik overleg steeds als de opdracht niet duidelijk is met de begeleider Ik overleg bij onduidelijkheden met mijn begeleider zodat de opdracht duidelijk is Ik weet de weg te vinden bij onduidelijkheden om mijzelf en anderen op weg te helpen L : Materialen en middelen inzetten. Startende leerling Vorderende leerling Vaardige leerling Uitstekende leerling Ik weet niet waar de materialen en informatie te vinden is ,om de opdracht uit te voeren Ik weet waar de materialen en informatie te vinden is, maar weet ze nog niet juist in te zetten Ik kan alle informatie en materialen vinden om de opdracht uit te voeren Ik kies de juiste informatie en materialen zodat de opdracht veilig, volledig, zonder onderbreking uitgevoerd kan worden 8
Voorbeeld voortgangs beoordelingsformulier 9
Eindbeoordeling Kerntaak 1 10
Eindbeoordeling Kerntaak 2 11
Kernmerken beoordeling VMBO Beoordeling op: Vaardigheden Affiniteit Kennis Voordeel: Betere aansluiting op MBO Betere aansluiting bedrijfsleven.
Deelnemers in actie Wat is de meerwaarde van competentiegericht beoordelen? (werkblad) Hoe zou je hier op school vorm aan kunnen geven? 11.40-11.55 Werkblad invullen Deelnemers aan het woord
Afronding Zijn er nog vragen? Aanbevelingen (www.platformmobiliteit.nl) Pakketje (beschrijving competenties, voortgangsbeoordeling, BPV-beoordeling, Proeve van Bekwaamheid) 11.55 – 12.00 Gert levert pakketje aan