Crisis Template Facebook. Summary Facebook 1. Rollen & Verantwoordelijkheden 2. Basis Facebook Guidelines 3. Moderatie Guidelines 4.Terms and conditions.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
WELKOM Anne-Marie Bouweraerts Underwriting Development Manager for Belgium and Holland VPF info vergadering 24 november 2013 Sas van Gent.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
THE TONE OF VOICE IN SOCIAL MEDIA. Kort over mijzelf: Claudia van der Laan.
Internet fun & veilig! titeldia.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
….een korte presentatie
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
1 Info coaches seizoen september 2011.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Een startersgids voor innovatie
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Facebook Zie de kansen!.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Betrokkenheid op de werkvloer
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Mijn Ogen.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Online marketing Expert (in een week)
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Onze doelen en visie in beeld
WOW: enqueteren bij Jumbo
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Match-Fixing ‘niet bij KVC Westerlo’. Wedstrijdvervalsing Doe er niet aan mee. Het betekent het einde van je carrière in de voetbal. Wat je moet weten.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Sociale media inzetten
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Een vergadering organiseren
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Juridische aspecten van een webshop
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Pilot online discussieplatform Argu
Vergadering Personeelsdienst
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Rapportage van voortgang of status
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Cybersecurity, samen staan we sterk!
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Overzicht gedragingen per competentie
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Crisis Template Facebook

Summary Facebook 1. Rollen & Verantwoordelijkheden 2. Basis Facebook Guidelines 3. Moderatie Guidelines 4.Terms and conditions 5. Gebruik van scheldwoorden

1. Rollen & Verantwoordelijkheden BUREAU: CONTENT & MODERATIE Creëer boeiende, interessante content / posts Check de reacties van likers regelmatig, en converseer met hen waar nodig. Bekijk issues die mogelijk extra aandacht kosten, vereiste hierbij is een reactie template en actie plan. Verwijder offensieve issues en volg het noodzakelijke proces Volg al de activiteiten omtrent reacties en crisis management Verschaf inzicht de pagina door maandelijkse updates. Verschaf aanbevelingen en inzichten op Facebook strategieën, door lering te trekken uit de interactie met de likers.

Rollen & Verantwoordelijkheden KLANT: Geeft goedkeuring op posts voor deze geplaatst worden. Is bij signalering van een issue in staat snel te reageren. Meld grote issuea bij de juiste verantwoordelijke binnen het Facebook Respons Team.

2. Basis Guidelines Doe je niet voor als klant / vriend Dit is illegaal. Wanneer je een reactie post met betrekking tot de merk activiteit, moet je duidelijk maken dat je voor het merk werkt. Begrijp en volg het beleid van het bedrijf. Ga akkoord met de FAQ voor je een Facebookpagina lanceert. Stel in dat de facebookpagina een leeftijd van 18+ vereist voor toegang (indien van toepassing) Kom tot een overeenkomst wat betreft moderatie en timing (check iedere 24 uur)/ verantwoordelijkheden/ reactie tijd ( binnen 4 uur op een werkdag, binnen 24 uur tijdens het weekend) Begrijp TCUT; consumer-touch-point, passion points. En baseer het content plan hierop. Overweeg en besluit voor het lanceren van de pagina, wat de Tone of voice en de merk personaliteit is. Heb een beeld van de frequentie waarmee je content plaats- niet te veel niet te weinig Geef je likers de mogelijkheid te converseren; krijg een beeld van wanneer het goed is voor het merk om reageren en wanneer het beter is om je als merk afzijdig te houden. Bekijk welke scheldwoorden geaccepteerd worden op de facebookpagina van het merk. Werk met converstaties tussen het merk en de likers, reageer met emoties en probeer niet te formeel te reageren. Voorkom push-berichten. Reageer snel, en blijf transparant voor de likers.

3. Moderatie Guidelines Verwijder berichten die: (verboden) scheldwoorden bevatten In overvloed gaan over drankgebruik Alle berichten met betrekking tot drugs Neem berichten uit het verleden op, die betrekking hebben op issues in het content plan. Blijf buiten discussies over de prijs van het product, en verwijder berichten die betrekking hebben tot dit onderwerp. Pas gezond verstand toe en overleg met de Content manager bij onduidelijkheden

4. Terms & Conditions Ontwikkel eenTerms & Conditions tab waarin de Facebook terms van het merk beschrven staan. Stel hierbij zeker dat er een link is naar de volledige terms of use, en link naar de algemene Facebook terms of use..

Terms & Conditions

5. Gebruik van scheldwoorden Stel een duidelijk beleid op wat betreft het gebruik van scheldwoorden op de pagina. ToegestaanNiet toegestaan

Summary Facebook Crisisplan 1. Crisis team 2. Crisis regels 3. Crisis maatregelen 4. Verwijderen van content 5. Scenario’s

1. Crisis Team Klant Bureau *voorzien van de juiste namen / telefoonnummers voor gebruik

2. Crisis regels PRIORITEIT CRISISVERANTWOORDELIJKEDO’SDON’T’S LOW VOORBEELD: Klacht over product niet te koop in likers buurt. Klacht over product Brand manager Brand manager tot forward to consumer care team. Neem contact op met de verantwoordelijke wanneer er vanuit het merk gereageerd moet worden. Alleen in geval van imago schade wanneer niet gereageerd wordt. Geef de likers de mogelijkheid om op elkaar te reageren. Reageren zonder goedkeuring. Overdreven veel communiceren. MEDIUM VOORBEELD: Liker klaagt over het feit dat deze niet deel kan nemen aan competitie. Liker heeft een prijs niet ontvangen Brand manager Brand manager to forward to corporate relations Reageer asap op de post, laat blijken dat je het uit gaat zoeken en er zo snel mogelijk op terug komt. Neem asap contact op met de verantwoordelijke. Volg het Medium scenario. Het plaatsen van een publiekelijk excuus zonder oplossing. ( dit levert alleen maar negatieve reacties op) HIGH VOORBEELD: Etische issues Legale issues Mileu issues Brand manager Brand manager to forward to legal Brand manager to forward to corporate relations Onderneem meteen actie en volg het High scenario. Behandel deze issue met evenveel aandacht als een negatieve PR kwestie. Het negeren van posts Een direct gerichte richten aan de liker zonder eerst te kijken naar publieke mogelijkheden. De discussie aangaan zonder goedkeuring

3.Crisis maatregelen TIMING: Het is essentieel dat het merk snel en consequent reageert. Stilte is nooit acceptabel. Een crisis kan binnen social media snel in de belangstelling komen te staan. Wanneer het niet mogelijk is om direcht een oplossing te bieden is het van belang het probleem van de liker te erkennen, te onderzoeken en een follow-up aan te geven. TOON & GELOOFWAARDIGHEID: Geef een menselijke reactie, ben niet te merkgericht. Ben eerlijk en communiceer op een vriendelijke manier. OPLOSSINGEN VOOR ISSUES: De issue moet publiekelijk erkent worden – bedank de likers voor het feit dat ze het onder de aandacht brengen en volg de juiste stappen om tot een oplossing te komen. Wanneer er niet echt een probleem is maar iemand dit wel zo ziet is het belangrijk oprecht aandacht te besteden aan deze zorgen. VOLG EEN CRISIS: Blijf de crisis volgen/ reageer binnen 72 uur. Volg de crisis en acties, een crisis kan snel escaleren. Stel de locale verantwoordelijke zo snel mogelijk op de hoogte, bij het escaleren van een crisis. Een onopgeloste crisis escaleert makkelijk en heeft een negatieve impact op het merk.

4.Verwijderen Van Content De door likers toegevoegde content mag van de Facebook pagina verwijdert worden wanneer deze ongewenste onderwerpen / taalgebruik bevat. Content mag verwijdert worden wanneer deze aan de volgende punten voldoet: Seks, drugs en alcoholmisbruik Reclame voor andere merken / producten Scheldwoorden ( die niet geaccepteerd worden), bedreigingen, discriminatie en beledigingen. Persoonlijke gegevens Verwijderen van de posts gebeurt volgens afgesproken beleid. ( stappenplan)

Verwijderen Van Content Liker upload post met ongewenste inhoud Bureau verwijderd de post van de facebook wall Bureau stuurt een via Facebook met daarin verklaring voor het verwijderen van de post. Daarin ook een link geplaatst naar de T&C *Door klant goedgekeurde verklaring ! Wanneer de liker deze handelingen herhaalt, zal zijn post verwijdert worden en wordt hij uitgesloten van de pagina. * Wanneer ingesteld is dat merken de gebruiker niet direct kunnen en wordt de post gewoon verwijderd van de wall.

5. scenario’s Medium risk scenario Liker upload post met ongewenste inhoud Bureau neemt contact op met klant, vraagt om goedkeuring volgende acties. Bureau stuurt DM via Facebook Bureau reageert op de klacht via wall. Met een oplossing of kennis geving van het probleem. Bureau overlegt met klant over mogelijke oplossingen voor de issue. Bureau handelt issue af met de liker Bureau slaat de ‘klacht’ op in systeem, met de daarbij gebruikte oplossing. Om zo bij herhaling snel op te kunnen treden.

High risk scenario Liker upload post met ongewenste inhoud Bureau neemt contact op met klant, geeft de issue aan en vraagt om goedkeuring volgende acties. Klant speelt issue door naar verantwoordeij ke voor crsisissituaties. Alle betrokken partijen keuren de reactie goed Reactie met daarin oplossing/ contact info / update etc.via DM of wall. Bureau slaat de ‘klacht’ op in systeem, met de daarbij gebruikte oplossing. Om zo bij herhaling snel op te kunnen treden. Voorzichte en normale moderatie gedurende 48 uur. Hou hierbij rekening met het feit dat likers van de pagina verwijderd kunnen worden bij herhaling.

Voorbeelden Low Risk Post High Risk Post