Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Leefgroepen in de kleuterschool
Ontwikkelingsvoorsprong: waar moet je aan denken?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
Huiswerktips.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Doorstroming en kritieke overgangen
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
HGW en gesprekken met leerlingen
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Oog voor slimme kinderen?!
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom op deze informatieavond
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Competentiegericht leren vmbo
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Mediawijsheid.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Het begint bij het jonge kind
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Handelingsplannen.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Ontwikkeling van het jonge kind
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)

Een kind is hoogbegaafd wanneer het op school uitzonderlijke prestaties levert of wel in staat moet worden geacht om uitzonderlijke prestaties te leveren.

School Vrienden Gezin creativiteit motivatie intelligentie

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong Kenmerken Sprongsgewijze ontwikkeling Invloed van de omgeving belangrijk Motorische ontwikkeling vroeg Enorme kennishonger, uitgesproken interesse voor bepaalde onderwerpen Grote taakgerichtheid, dadendrang en concentratie

Logisch redeneren, snel begrijpen Vroeg toe aan leren van intellectuele vaardigheden Spel is fantasierijk of Overslaan van speelfase ten gunste van intellectuele bezigheden. Speelgoed is aan dergelijke kinderen niet besteed. Boeken met wetenswaardigheden of CD-roms met een hoog educatief gehalte zijn daarentegen zeer welkom.

Aanpassingsvermogen Tomeloze energie: Meestal weinig slaap nodig. Het komt voor dat kinderen vanaf hun eerste jaar 's middags niet meer naar bed willen. Scherp waarnemen. Het kind kan lang en ingespannen volgen wat er om hem of haar heen gebeurt.

Perfectionisme, waarbij het kind zijn eigen wil niet kan bijbenen en dus "boos op zichzelf" wordt omdat het niet in staat is te voldoen aan zijn eigen wil. Ze kunnen al vroeg goed spreken en bezitten een grote woordenschat. Op het oog komt ook het tegenovergestelde voor: dat het kind heel lang niet praat. Maar als het tenslotte begint met praten, doet het dat gelijk heel goed en volledig. Vol ideeën, die veelal door leeftijdgenootjes niet begrepen worden.

Begeleiding Aansluiten bij ontwikkelingsniveau Gedifferentieerd aanbod: stimuleren van de brede ontwikkeling in een rijke leeromgeving Differentiatie in begeleiding Aansluiten bij de manier van leren Geven van open opdrachten Aansluiten bij verschillende werkvormen

Wat doen we in de cursus “jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong”? Het belang van observatie Rol van ouders Signaleren/diagnosticeren Begeleiden van leerlingen met ontwikkelingsvoorsprong Materialen bekijken/spelen Onderprestatie Versnellen Begeleiding van leerlingen bij versnelde overgang van groep 2 naar 3 Heb je belangstelling voor een vervolg geef dat dan aan op het formulier wat nu rondgaat of mail naar m.blonk@driestar-educatief.nl

Presentatie Driestar educatief