Dag 2 Jan Tibo directeur VZW Sporen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitslag enquête over online pesten
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Mijn gegevens op het web!?
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Discipelschap.
Communicatief gedrag + / -
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
die niet om jou zou huilen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Dag 3 Jan Tibo directeur VZW Sporen Lieve Nevens staf VZW Sporen
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
De dag uit het leven van Mayibungi Hallo! Mijn naam is Mayibungi. Ik ben 12 jaar en woon samen met mijn ouders, mijn tante, mijn twee broers en mijn kleine.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Tips voor een vlotte start!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Vrienden zijn er om je te steunen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Interpreteren van data
Een levensboek voor ouderen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De oudere stagiaire.
Aan de slag met de BETERapp
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Het belang van voorlezen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Werk aan de winkel. Bankrekening openen Beste Kinder- en Jongerenrechtswinkel, Veel van mijn vrienden hebben een bankrekening. Mijn ouders vinden dat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Signs of Safety.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Integraal sociaal werk
Nee Zeggen!.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Dag 2 Jan Tibo directeur VZW Sporen Steve Van De Velde teamcoördinator VZW Sporen www.opgroeieninveiligheid.be www.sporen.be

Wat bleef jullie bij van dag 1? Wat hebben jullie ermee gedaan?

De drie componenten van een danger statement Wie……. zijn bang dat …… Gedrag van de ouders Wat ze doen of mogelijk kunnen doen Wat ze net niet doen Mogelijke impact op het kind. Waar ben je bang voor dat er met het kind kan gebeuren?

Oefening 15min Groepje van 3 personen Opdracht 1 iemand speelt kind/jongere 1 iemand speelt begeleider 1 observator Opdracht Leg de DANGER STATEMENT die je vorige keer hebt gemaakt uit aan het kind/de jongere Na 10 min stoppen Eerst geeft de werker zijn feedback over hoe het voor hem was De observator vertelt wat hij/zij sterk vond Het kind/de jongere vertelt hoe hij/zij dit ervaren heeft Nabespreking 15min Wie kan eens vertellen wat er goed liep? Wat was hier moeilijk aan? Stel dat ouders jullie hadden bezig gehoord wat zouden zij voor feedback geven? Wat was moeilijk? Wat is er voor de kinderen jongeren nodig om het goed te kunnen horen?

nabespreking

Sonja Parker Partnering for Safety Andrew Turnell Signs of Safety Sonja Parker Partnering for Safety Dit zijn benaderingswijze, die erg op elkaar lijken. Het veilig opgroeien van het kind staat centraal Susie Essex Resolutions Approach

Bouwsteen van veiligheid Woord en beeld Bouwsteen van veiligheid

Verhaal in woord en beeld Een verhaal gemaakt door volwassen voor kinderen Met de hand gemaakte tekeningen met korte stukken tekst Helpt ouders, verzorgers professionals om aan kinderen gebeurtenissen uit te leggen waar moeilijk over gepraat kan worden De focus ligt op het veilig opgroeien van het kind Het proces van tekenen en vertellen helpt om de ‘juiste” woorden te vinden Het geeft betekenis aan gebeurtenissen uit het verleden en het heden Het is een overeenkomst van de belangrijke mensen in het leven van een kind om een eenduidig verhaal te vertellen

Belangrijk document voor het veiligheidsplan. Het juiste verhaal wordt verteld en nadien niet ontkracht Visualiseren is normaliseren, beelden blijven langer hangen dan woorden (voor alle leeftijden) Belangrijk om het netwerk hierbij te betrekken !!!

3 soorten Words & Pictures 3 soorten verhalen in Woorden en Beelden Harm en dangerstatement/kernzorg Levensverhaal/ historische versie Veiligheidsplan (gedetailleerd) tab

1ste Harm- en dangerstatement 1. Wie is bezorgd?

Wie is bezorgd?

1ste Harm- en dangerstatement 2.Waarover zijn ze bezorgd? 1. Wie is bezorgd?

Waarover zijn ze bezorgd?

1ste Harm- en dangerstatement 1. Wie is bezorgd? 2.Waarover zijn ze bezorgd? 3.Wat is er toen beslist?

Wat is er toen beslist?

1ste Harm- en dangerstatement 2.Waarover zijn ze bezorgd? 1. Wie is bezorgd? 4. Wat doen we momenteel aan de zorgen? 3.Wat is er toen beslist?

4. Wat doen we momenteel aan de zorgen?

1ste Harm- en dangerstatement 2.Waarover zijn ze bezorgd? 1. Wie is bezorgd? Bij seksueel misbruik extra plaatje Wat zijn privédelen? 4. Wat doen we momenteel aan de zorgen? 3.Wat is er toen beslist?

Extra plaatje bij seksueel misbruik Wat zijn privédelen? Bikini ook bij zetten!

3 soorten Words & Pictures 3 soorten verhalen in Woorden en Beelden Harm en dangerstatement/kernzorg Levensverhaal/ historische versie Veiligheidsplan (gedetailleerd) tab

2de Historische of levensverhaal Dekt details uit het verleden Vertelt waarom de dingen zijn zoals ze nu zijn? Bevat ook de harm/dangerstatement en wat er moet gebeuren opdat het in de toekomst goed zal lopen je kan er voor kiezen om te sandwichen om het verhaal verteerbaar te maken Bevat 18 tot 20 prentjes kris

2de Historische of levensverhaal Dekt details uit het verleden kris

2de Historische of levensverhaal Dekt details uit het verleden Vertelt waarom de dingen zijn zoals ze nu zijn? kris

2de Historische of levensverhaal Dekt details uit het verleden Vertelt waarom de dingen zijn zoals ze nu zijn? Bevat ook de harm/dangerstatement en wat er moet gebeuren opdat het in de toekomst goed zal lopen kris

2de Historische of levensverhaal Dekt details uit het verleden Vertelt waarom de dingen zijn zoals ze nu zijn? Bevat ook de harm/dangerstatement en wat er moet gebeuren opdat het in de toekomst goed zal lopen je kan er voor kiezen om te sandwichen om het verhaal verteerbaar te maken kris

3de Veiligheidsplan in woord en beeld Bevat ieder kleinste detail van het veiligheids plan Zo lang als nodig om al de zorgen weg te werken Hoe meer complicerende factoren, hoe meer regels. tab

Voorbeeld Veiligheidsplan Sussie Essex 1. Dit is een plan voor Jake en Chloë om terug thuis te kunnen komen wonen bij mama Kate en papa Alex. Daarmee willen we aan de Jeugdrechter tonen dat iedereen zal samenwerken om ervoor te zorgen dat Jake en Chloë veilig zijn thuis.

2. Papa heeft de begeleiders verteld dat hij altijd iemand van de behulpzame mensen vraagt om samen bij hem te zijn wanneer hij alleen bij de kinderen is. Wanneer mama ziek is zal papa oma Sarah of opa Norman bellen om te komen helpen. Er zijn heel wat mensen die willen helpen en die papa steeds kan bellen.

3. Wanneer Jake en Chloe in bad moeten zal mama dit doen 3. Wanneer Jake en Chloe in bad moeten zal mama dit doen. Als mama hulp nodig heeft zal ze papa vragen om haar te helpen. Mama zal er steeds bij zijn. 4.Als Jake of Chloë ziek zijn en naar het ziekenhuis moeten zullen papa en mama dit samen doen of zal papa de persoon vragen die hem helpt om samen te gaan als mama dan aan het werk is.

5. Mama en papa maken Jake en Chloë klaar voor school en de onthaalmoeder Rosie . Opa Norman zegt dat hij mama en papa zal helpen en Jake naar school brengen terwijl papa en mama Chloë naar Rosie brengen op weg naar het werk van mama. 6. Mama zal Jake en Chloë op dinsdag en donderdag ophalen. Oma Sarah doet dit op woensdag. Op maandag en vrijdag haalt oma Sarah. Op maandag en vrijdag gaat papa samen met nonkel Mark met Jake naar de voetbaltraining

7. Mama moet in het weekend soms schoolwerk doen en papa moet ook soms werken in het weekend. Dan zullen Jake en Chloë naar oma Sarah, opa Jim of nonkel Mark gaan. Zij gaan dan met hen naar de turn- en zwemles. 8. Als mama en papa het moeilijk hebben of grote zorgen (zoals veel hoge rekeningen) dan zullen zij naar opa Jim of opa Norman bellen om te komen babysitten. Ondertussen kunnen zij dan praten en een oplossing zoeken.

9. Wanneer Jake (of later Chloë) zorgen hebben over school, vrienden of iets anders dan kunnen zij praten met mama, papa, oma Sarah, opa Norman, opa Jim, nonkel Mark en hun leraar,… (checken wie nog) 10. Mama, papa, oma Sarah, opa Norman, opa Jim, nonkel Mark zullen 1 keer per week checken of Jake en Chloë zorgen hebben. Bij Chloë kan je aan haar gedrag, of wanneer ze snel boos is ziendat zij zich zorgen maakt. Jake zal zijn voetballer van de kast zetten als hij wil praten. De leraar zal ook van tijd tot tijd vragen hoe het met Jake zijn voetballer is.

15min PAUZE

Het maken is een hulpverleningsproces Het verhaal wordt gemaakt door de ouders in overleg met de werker Het verhaal wordt gemaakt in eigen woorden van de familie Het samen maken creëert een basis van partnerschap Stel steeds de vraag: wat moeten de kinderen weten? En waarom moeten ze dat weten? De regie heel hard houden. Niet over alles onderhandelen. Als ouders in dispuut blijven, het dispuut gewoon in W&P zetten. Zo feitelijk mogelijk. Bij zwaar dispuut max 3 tot 4 sessies. W&P leiden automatisch naar een veiligheidsplan want dat is je laatste prentje

Verhaal voor Sanne, Flore, Evy en Tijn en de baby Voorstelling W&P nodig tafel 11 personen oma – opa – meme – pepe – mama – papa - 4 kinderen Rode en groene kaartjes overige mensen krijgen een rol toebedeeld

Genogram opa pepe Evy 13j 8j Tijn 16j Baby ? oma Flore meme Mama papa Sanne 4j Tijn 16j Baby ?

Voorgeschiedenis

Nabespreking

Middagpauze

www.opgroeieninveiligheid.be

Stick people rule the world (carole cole) Waarom Stokmannetjes? Foto’s kunnen traumatische ervaringen oproepen Stokventjes beschrijven de feiten , geen oordeel Je moet niet artistiek zijn voor stokventjes Kinderen gaan anders te veel aandacht aan details schenken, ze zijn neutraal Stokventjes kunnen basisemoties tonen (bang, boos, blij, verdrietig) Stick people rule the world (carole cole)

Proces Toon een anonieme versie van een gelijkaardige situatie Krijg toestemming van de ouders een maak een ruwe schets Geef ze tijd om er over na te denken en advies om eigen netwerken te bevragen Toon schets aan consulent, voeg toe wat nodig is en vraag nog toestemming om verder te gaan Ga met herwerkte versie terug naar de ouders Blijf dit herhalen tot iedereen en ook de consulent toestemming geeft om met de ruwe schets verder te werken Presentatie aan de kinderen

Toestemming Jeugdrechter, consulent De ouders Indien pubers: de jongeren zelf Als één van de ouders blijft weigeren, maak dan toch de WandP en vertel hier dan ook in dat de ouder niet akkoord gaat. lise

Rollenspel: Vraag toestemming aan ouders om Woord en beeld te maken Kies in groep één DS die je hebt gemaakt Ga in groepjes van 3 zitten. 1 observator 1 hulpverlener 1 ouder 30 minuten

nabespreking

Proces Toon een anonieme versie van een gelijkaardige situatie Krijg toestemming van de ouders een maak een ruwe schets Geef ze tijd om er over na te denken en advies om eigen netwerken te bevragen Toon schets aan consulent, voeg toe wat nodig is en vraag nog toestemming om verder te gaan Ga met herwerkte versie terug naar de ouders Blijf dit herhalen tot iedereen en ook de consulent toestemming geeft om met de ruwe schets verder te werken Presentatie aan de kinderen en het netwerk

Presentatie aan de kinderen en netwerk Straal zelfvertrouwen uit. Straal uit dat je doelbewust bezig bent. Verwelkom de mensen. Hou het in de hand, laat ze niet te lang wachten en start meteen. Focus de hele tijd op de kinderen Maak verkeerslichten Maak aan de ouders duidelijk dat zij het proces ook op ieder moment kunnen stop zetten Vertel aan de kinderen: “nu ga ik een verhaal vertellen wat jullie ouders en ik samen hebben voorbereid zodat jullie weten wat er allemaal gebeurd is in jullie familie” Geef het document aan iedereen die aanwezig is. Vertel wie het document nog heeft lise

Tips ruzie” te normaal voor WandP. Je moet accentueren dat het over roepen gaat en dat het beangstigend is Bij doodslag: niet direct dood, wel onderweg naar het ziekenhuis of in het ziekenhuis : het moet verteerbaar zijn voor kinderen, niet traumatisch Simpel en feitelijk houden Wissel moeilijke boodschappen af met neutrale, leuke of hoopvolle Eindig steeds hoopvol Vergeet de titel niet

Oefening Tekenen en schrijven van een W&P Versie van een Danger Statement

Harm- en dangerstatement 2.Waarover zijn ze bezorgd? Wat doen ouders wel of niet met welke (mogelijke) impact op het kind 1. Wie is bezorgd? Bij seksueel misbruik extra plaatje Wat zijn privédelen? 4. Wat doen we momenteel aan de zorgen? 3.Wat is er toen beslist?

De drie componenten van een danger statement Wie……. zijn bang dat …… Gedrag van de ouders Wat ze mogelijk kunnen doen Wat ze net niet doen Mogelijke impact op het kind. Waar ben je bang voor dat er met het kind kan gebeuren?

Harm- en dangerstatement 2.Waarover zijn ze bezorgd? Wat doen ouders wel of niet met welke (mogelijke) impact op het kind 1. Wie is bezorgd? Bij seksueel misbruik extra plaatje Wat zijn privédelen? 4. Wat doen we momenteel aan de zorgen? 3.Wat is er toen beslist?

Schrijven en tekenen! In groepjes van 3 Maak samen een W&P van een Danger Statement Bevraag de hulpverlener is de DS duidelijk? Is dit een taal van het gezin? Dekt het de lading? Wat zou mama zeggen? Hoe zou vader dit verwoorden? ……

We hangen de tekeningen op !!! Nabespreking in grote groep