Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Maartens College 27 april 2012
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
netwerk organisatiebeheersing
Pastoraal op school.
In het bestuursakkoord
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
presentatie sectorplan justitiescholen
Een initiatief van.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Harmonisatieplannen kabinet
Opleiden in school 22 juni 2004
Loopbaanbegeleiding Inforonde voor de personeelsleden
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Congres Appreciative Inquiry
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Discussienota “Toekomst scholengemeenschappen
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
TRAJECTMATIG INVOEREN VAN FUNCTIEBESCHRIJVINGEN VIA EEN STAPPENPLAN. Werkgroep ONDERSTEUNING SCHOLENGEMEENSCHAPPEN.
M-decreet Een korte toelichting.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Conceptnota Bestuurlijke Optimalisatie Krachtlijnen.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
23 maart 2017 profilering.
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
Ellie Kuipers iov VCOK vzw - VVSG - Komma vzw
Schoolbestuur VKORR kondigt aan
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Waarom leerlingenparticipatie?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Niveau SCHOLENGEMEENSCHAP
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap vormen in het basisonderwijs Beleidsoptie van de Vlaamse Regering Draagvlak vergroten door schaalvergroting “extra” middelen koppelen aan samenwerking DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap vormen in het Basisonderwijs Scholengemeenschap: Samenwerking Middelen Draagvlak Werken aan kwaliteitsvolle scholen DPB-Mechelen-Brussel

Werken aan kwaliteitsvolle scholen De leerling centraal ◦Algemene evidentie… ◦Is het ook de toetssteen van ons handelen? ◦Elk initiatief toetsen aan het uiteindelijke doel ◦Ook op niveau scholengemeenschap DPB-Mechelen-Brussel

Werken aan kwaliteitsvolle scholen Elke school wil: Schooleigen project realiseren Eigen kwaliteit waarborgen Vanuit beleidskrachtige context DPB-Mechelen-Brussel

Werken aan kwaliteitsvolle scholen Niet elke school kan: ALLE doelen waarmaken Kwalitatief antwoord geven op elke uitdaging Kiezen voor samenwerking tussen scholen kan hier nieuwe perspectieven openen DPB-Mechelen-Brussel

Werken aan kwaliteitsvolle scholen Scholengemeenschap vormen: ◦Geen doel op zich ◦Ondersteunend aan de scholen in de uitwerking van hun kernopdracht Scholengemeenschap als antwoord op het streven naar kwaliteitsverhoging Scholengemeenschap blijft ondergeschikt aan individuele school en haar project DPB-Mechelen-Brussel

Doelstellingen van de scholengemeenschap Decretaal: ◦Verhogen van draagvlak ◦Efficiënter gebruik van middelen ◦Beter management Verbonden (VVKBaO en VVKBuO): ◦Verhogen van beleidsvoerend vermogen in functie van de realisatie van het opvoedingsproject DPB-Mechelen-Brussel

Doelstellingen van de scholengemeenschap (verbond) ◦Inhoudelijke aanknopingspunten: Vanuit gemeenschappelijk opvoedingsconcept:  Schooleigen christelijke identiteit  Degelijk onderwijsaanbod  Stimulerend opvoedingsklimaat  Doeltreffende didactische aanpak  Ontplooiing van elk kind vanuit een brede zorg  School als gemeenschap en organisatie DPB-Mechelen-Brussel

Doelstellingen van de scholengemeenschap (Verbond) ◦Solidariteit tussen de participanten  Regionale (lokale) verankering  Geen ‘uitval’  Solidariteit is geen uniformiteit  De diversiteit van projecten is waardevol DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap in praktijk Algemeen principe: subsidiariteit ◦Beslissingen nemen op het laagst mogelijke niveau waar ze kwalitatief kunnen genomen worden ◦Garantie voor schooleigen project ◦Uitdaging om over eigen grenzen te kijken en samen te werken… DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap in praktijk Belangrijke vragen: ◦Wat wordt kwalitatief beter en financieel efficiënter gedaan op niveau SG? ◦Waarover maken we afspraken? ◦Wat kan best apart blijven bestaan? DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap in praktijk Decretale bevoegdheden: Afspraken maken over: (moet) ◦Aanwending diverse puntenenveloppen ◦Functiebeschrijvingen en evaluatie van personeel ◦Inzetten van expertise BuO (in SG) ◦Samenwerking met andere scholen (buiten SG) ◦Opnemen van scholen in SG ◦Korte vervangingen DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap in praktijk Decretale bevoegdheden: Initiatief nemen: (kan afspraken maken) ◦Overdracht van lestijden en uren ◦Zorgbeleid in de scholen ◦Overdracht van punten naar andere SG ◦Interne afstemming personeelsbeleid ◦Gebruik van infrastructuur DPB-Mechelen-Brussel

Scholengemeenschap in praktijk Vertrekpunt voor samenwerking: ◦Decretaal: verplichte punten (moet) ◦Decretaal: kansen tot initiatief (kan) ◦Opvoedingsconcept: gemeenschappelijke uitganspunten In functie van de doelstellingen. DPB-Mechelen-Brussel

Investeren in samenwerken Tijdinvestering Investeren vanuit eigen deskundigheid Delen van expertise leidt tot draaglastvermindering Bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs in elke school DPB-Mechelen-Brussel

Bestuur van de scholengemeenschap Samenwerking tussen besturen ◦Feitelijke vereniging ◦Vzw Dagelijkse leiding ◦College van directeurs ◦Beleidsplan voorleggen aan CASS Codi ◦Kwaliteit van samenwerken stimuleren ◦Investeren vanuit stimuluspunten is noodzaak DPB-Mechelen-Brussel

Bouwstenen voor een scholengemeenschap DPB-Mechelen-Brussel