Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld op school.
Naar een gedeelde kijk PunchStock/Frank Renlie
Actieplan voor scholen Vier hoofddomeinen van een schoolactieplan: Kernproblemen in kaart brengen Problemen oplossen Problemen voorkomen Continuïteit nastreven
Een schoolactieplan Het effect van dit plan is sterk afhankelijk van de invulling van de individuele teamleden over het concept ‘pesten’ en over het actieplan. Werk maken van het begrijpen en de houding t.a.v. het thema ‘pesten’ Een ‘levend’ instrument in al wat de school rond pesten doet Een activiteit of gebeuren waaraan het hele schoolteam meewerkt
Hoe ervoor zorgen dat mensen zich het probleem toe-eigenen? Prioriteit geven Relevantie Betrokkenheid Zich goed organiseren Invloed Schema van Midthassel, U.V., Centre of Behavioural Research, University of Stavanger
Wat het team op preventief vlak kan doen? Negen actieterreinen, waarvan vier i.v.m. het klasgebeuren Relaties: leerkracht – leerling Relaties: leerkracht – klas(groep) Relaties: leerling – leerling Relaties: leerkracht – ouders/opvoeders
Wat het team op preventief vlak kan doen? De vijf andere actieterreinen: 5. Samenwerking school – thuis 6. De instroom van nieuwe jaargroepen 7. Nieuwe groepen of klassen 8. De overgang van de voorschoolse opvang naar de school en tussen scholen 9. Beveiligen van zones zoals het speelplein, de turn-en sportzones, de lokalen waar leerlingen naschools mogen blijven en de weg naar/van de school
Het bevorderen van een gedeelde visie PunchStock/Frank Renlie
Het bevorderen van een gedeelde visie onder het personeel Regelmatige bijeenkomsten Gedeelde verantwoordelijkheid t.a.v. alle leerlingen Respect voor verschillende zienswijzen Tot een gedeelde visie komen kost tijd
Activiteit 3: Werkwijze Elk actieterrein: een verklaring/standpunt Maak die bewering concreet Stel maatregelen voor die de school kan invoeren
Activiteit 4: Werkwijze Aanpak: 1. Individueel 2. Uitwisseling met de andere leden van het werkgroepje 3. In discussie met de hele groep (plenair) en tot een vergelijk komen
Relaties: leerkracht - leerlingen PunchStock/Frank Renlie
Preventie Doel: Alle leerlingen mogen genieten van een positieve leeromgeving 3.1 Relatie: leerkracht – leerling De leerkracht is een vooraanstaand volwassene in wie de leerlingen vertrouwen kunnen stellen. Voor mij betekent dit dat :… Initiatieven waarmee de school haar leerkrachten wil helpen zodat ze aanhoudend werken aan betere relatie met individuele leerlingen en die er voor zorgen dat deze relaties van hoge kwaliteit zijn:
3.2. Relaties: leerkracht – klas/groep Preventie Doel: Alle leerlingen mogen genieten van een positieve leeromgeving 3.2. Relaties: leerkracht – klas/groep De leerkracht geeft blijk van duidelijk leiderschap en wel zo dat de klas/groep door alle leerlingen wordt ervaren als een veilige omgeving. Voor mij betekent dit dat: … Initiatieven waarmee de school de leerkrachten wil helpen om tot betere relaties te komen met de klas/groep(en) en die ervoor zorgen dat deze relatie(s) van hoge kwaliteit is/zijn: