Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een totaalaanpak voor goed gedrag
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Module B: De ‘Whole School Approach’
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Logical Framework Approach
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken in burgerschap
de ouderbetrokkenheid vergroten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Professionele ontwikkeling
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
RSV op school Jan Van Parijs.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
Informatieavond schooltijden
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Opvoeden.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie startbijeenkomst
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderraad laat van zich horen!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Ouders en school samen Maart 2016
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld op school.

Naar een gedeelde kijk PunchStock/Frank Renlie

Actieplan voor scholen Vier hoofddomeinen van een schoolactieplan: Kernproblemen in kaart brengen Problemen oplossen Problemen voorkomen Continuïteit nastreven

Een schoolactieplan Het effect van dit plan is sterk afhankelijk van de invulling van de individuele teamleden over het concept ‘pesten’ en over het actieplan. Werk maken van het begrijpen en de houding t.a.v. het thema ‘pesten’ Een ‘levend’ instrument in al wat de school rond pesten doet Een activiteit of gebeuren waaraan het hele schoolteam meewerkt

Hoe ervoor zorgen dat mensen zich het probleem toe-eigenen? Prioriteit geven Relevantie Betrokkenheid Zich goed organiseren Invloed Schema van Midthassel, U.V., Centre of Behavioural Research, University of Stavanger

Wat het team op preventief vlak kan doen? Negen actieterreinen, waarvan vier i.v.m. het klasgebeuren Relaties: leerkracht – leerling Relaties: leerkracht – klas(groep) Relaties: leerling – leerling Relaties: leerkracht – ouders/opvoeders

Wat het team op preventief vlak kan doen? De vijf andere actieterreinen: 5. Samenwerking school – thuis 6. De instroom van nieuwe jaargroepen 7. Nieuwe groepen of klassen 8. De overgang van de voorschoolse opvang naar de school en tussen scholen 9. Beveiligen van zones zoals het speelplein, de turn-en sportzones, de lokalen waar leerlingen naschools mogen blijven en de weg naar/van de school

Het bevorderen van een gedeelde visie PunchStock/Frank Renlie

Het bevorderen van een gedeelde visie onder het personeel Regelmatige bijeenkomsten Gedeelde verantwoordelijkheid t.a.v. alle leerlingen Respect voor verschillende zienswijzen Tot een gedeelde visie komen kost tijd

Activiteit 3: Werkwijze Elk actieterrein: een verklaring/standpunt Maak die bewering concreet Stel maatregelen voor die de school kan invoeren

Activiteit 4: Werkwijze Aanpak: 1. Individueel 2. Uitwisseling met de andere leden van het werkgroepje 3. In discussie met de hele groep (plenair) en tot een vergelijk komen

Relaties: leerkracht - leerlingen PunchStock/Frank Renlie

Preventie Doel: Alle leerlingen mogen genieten van een positieve leeromgeving 3.1 Relatie: leerkracht – leerling De leerkracht is een vooraanstaand volwassene in wie de leerlingen vertrouwen kunnen stellen. Voor mij betekent dit dat :… Initiatieven waarmee de school haar leerkrachten wil helpen zodat ze aanhoudend werken aan betere relatie met individuele leerlingen en die er voor zorgen dat deze relaties van hoge kwaliteit zijn:

3.2. Relaties: leerkracht – klas/groep Preventie Doel: Alle leerlingen mogen genieten van een positieve leeromgeving 3.2. Relaties: leerkracht – klas/groep De leerkracht geeft blijk van duidelijk leiderschap en wel zo dat de klas/groep door alle leerlingen wordt ervaren als een veilige omgeving. Voor mij betekent dit dat: … Initiatieven waarmee de school de leerkrachten wil helpen om tot betere relaties te komen met de klas/groep(en) en die ervoor zorgen dat deze relatie(s) van hoge kwaliteit is/zijn: