Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Interventie en implementatie
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Pastoraal op school.
Omgaan met geschiedenis
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Intercultureel vakmanschap
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Human Dynamics.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Kenmerken van de concept contextbenadering
Dans van Vos Weg van Wolf
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
“Help mij het zelf te doen”
Volksuniversiteit Zwolle
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Altermoderne Kunsteducatie
Monument voor de brandweer Herdenken Monument. functies van herdenken Op verschillende niveaus Troost & erkenning, respect en trots d.w.z. - verwerken.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Opgroeien in de stad les 3
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Workshop Identiteit?.
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Docent Dans De Codarts dans docent is een dans docent die dans in de maatschappij een waardevolle plek geeft. Een docent die mensen essentieel beweegt.
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Globalisering een uitdaging voor het beroepsonderwijs
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Basics over communicatie
Globalisering als kans en als dreiging
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012

Kunst (gewoon) Ontkenning van de verhouding tussen kunst en het sociale, culturele en politieke discours v. Culturele Diversiteit (anders dan….) Te grote nadruk op sociale, culturele en politieke kaders als grondslagen van kunst

Kunst als een culturele houder (Joost Smiers)

Kunst en kennis Bewuste kennis, wetenschappelijke vormen van kennis, herkenbare kaders en referenties Fantasie, intuitie, Het onbekende, het individuele en collectieve onbewustzijn. ARTISTIEK ONDERZOEK Kunst als een houder van een soort “non- kennis” – “vormen van kennis die onder de radar van ons rationele denken gaan en die tegenspraak en intuïtie kunnen bevatten” (Sarat Maharaj).

Er zit een culturele specificiteit in kunstwerken, maar het is niet zozeer in expliciete (visuele) referentiekaders als in gewoonten van waarneming en de retorisch positionering van onze manier van zeggen. (Richard Dyer, White) Sarah Lucas, Pearly Bunny 2003

CULTURELE BRIL KENNIS HET ONBEKENDE DOXA* *Pierre Bourdieu ( ) “unthought reality”: een waarnemingsfilter Het zit niet in expliciete referenties maar in wat wij niet weten dat wij weten, wat wij niet hoefen te denken, in wat vanzelfsprekend is.

Habitus* (culturele smartbril) De habitus is een set van tendensen en neigingen die het gevolg zijn van de internalisatie van een persoon van de logica van specifieke gebieden dan wel sociale praktijken waarin hij of zij is gesocialiseerd. Mensen met een gedeelde culturele achtergrond hebben vele gemeenschappelijke bepalingen. Toch habitus is ook gedifferentieerd naar iemands positie in de sociale ruimte, evenals de kennisgeving door de textuur van een hele reeks individuele ervaring. *Pierre Bourdieu ( ) CULTURELE SMARTBRIL

Antonio Gramsci: Zelfs intuïtie moet "worden geacht als een verschijnsel met een complexe geschiedenis, een proces dat is verbonden met het hele proces van de ontwikkeling van de cultuur.” Pierre Bourdieu: “Het onbewuste is geschiedenis. Dat is waar voor de categorieën van het denken en de waarneming die wij spontaan toepassen op de sociale wereld.” Alexander Tarakhovsky, Epigenetic Reset, 2012 Transgenerationele geheugen?

Globalisering + Habitus Culturen hoeven niet te worden verankerd in een bepaalde plaats; fragmenten van cultuur kunnen overleven in meerdere plaatsen – habitus laat ruimte voor meerdere culturele referentiekaders tegelijk. Het laat ruimte voor het feit dat sommige culturele invloeden komen door fysieke nabijheid, anderen door emotionele solidariteit. Nabijheid en afstand wordt vervaagd door middel van digitale media. Habitus laat ruimte voor fysieke migraties, voor overal en nergens thuis zijn, voor innerlijke verandering.

KUNSTWERELDEN Elk veld beschikt over een relatieve autonomie en een bepalde veldlogica. Koppeling tussen habitus en veld. Habitus-Veld-Machtsveld Here as the Centre of the World. Pedro Reyes, Sanitorium, Documenta 13, 2012

HABITUS KUNSTWERELD KUNSTWERK KUNSTENAAR VELD

HABITUS KUNSTWERELD KUNSTWERK KUNSTENAAR VELD

‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Van ‘neutrale’ kunst en ‘cuturele diversiteit’ naar zelf-reflexieve verhoudingen. Van het idee dat alle culturele kaders ontbreken in geglobaliseerde kunst tot de erkenning van de steeds complexere verhouding tussen mens, kunst en cultuur. Van Wereldbeschouwing tot de verhouding tussen een persoon, een plaats, een gedachte, een fragment naast elkaar. Kaja Wie Van den Pas, Untitled, 2011