Kabinetsplannen Publieke Omroep nader bekeken 30 augustus 2005 Werkgroep Andere Publieke Omroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

1 Jeugdwerk in de Lichtbron Commissie Jeugd 14 april 2009.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
GfK Supermarktkengetallen
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
VOORSTEL PUBLIEKE OMROEP IN 2008 Financiële Onderbouwing Atos Consulting, Utrecht 21 juni 2006 Berekeningen op basis van de uitgangspunten van de werkgroep.
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Supportersavond FC Twente Winterswijk 29 juni 2012.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Omvang van de ambachtseconomie
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Perspectief op Rijpelberg
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Kulturhus De Bijenkorf Borne
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
1 Presentatie radioscenario Raad van Bestuur NOS Integrale radiostrategie 2006.
Regelmaat in getallen … … …
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
Elektriciteit 1 Basisteksten
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Standaard-bewerkingen
Presentatie Begroting 2014 Raadsinformatieavond 2 oktober 2013.
Denken Durven Doen Eenheid StadThuis Presentatie Werk & Inkomen 24 april 2007.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Verzorgingsstaat Wie moeten we verzorgen?. De ideale verzorgingsstaat Hoe beïnvloedt de media onze mening over de verzorgingsstaat? 2 voorwaarden zodat.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
CLUBHUIS BWV DE EEM onderzoek renovatie Model A financieel bouwcommissie, april 2011.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Van Dordt, voor Dordt.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
Transcript van de presentatie:

Kabinetsplannen Publieke Omroep nader bekeken 30 augustus 2005 Werkgroep Andere Publieke Omroep

2  Financieel resultaat kabinetsplan: + €0 De huidige kabinetsplannen leiden volgens de RvB van de Publieke Omroep tot een negatief financieel resultaat; door Een Andere Publieke Omroep (APO) wordt dit negatieve resultaat omgebogen tot een batig saldo van € 111 mln Kabinetsplan lijkt budgetneutraal Kabinetsplannen, RvB Publieke Omroep en APO naast elkaar  Financieel resultaat kabinetsplan volgens RvB - € 101 RvB Publieke Omroep bestrijdt dit  Financieel resultaat plan Andere Publieke Omroep + €111 Andere Publieke Omroep levert positief resultaat

3 De begroting 2008 zoals gepresenteerd in de visienota gaat uit van een budget- neutrale operatie Visienota kabinet Begroting 2008 Budget versus inkomsten Toelichting bij de begroting 2008 Kabinetsvisie  Uitgangspunt voor de verdeling van de directe kosten is de Visienota van het kabinet en de reactie daarop van de RvB van de Publieke Omroep  Daarbij is ten aanzien van de NPS uitgegaan van 75% (€33 mln) ten behoeve van functie C en 25% (€11 mln) ten behoeve van functie A en B. We zijn daarbij uitgegaan van een verdeling over A en B  Het totaal van de directe kosten inclusief NOS Bestuur en internet is €671,5 mln, gelijk aan het totaal zoals gepresenteerd in bijlage 3 van de kabinetsvisie  De indirecte kosten zijn niet direct aan de programmering toewijsbaar. Deze komen bovenop de in de kabinetsnota gepresenteerde kosten  De inkomstenzijde completeert het beeld. Het kabinet gaat ervan uit dat de Ster inkomsten niet afnemen 1 Kabinetsplannen in perspectief geplaatst – inclusief inkomsten en indirecte kosten 2

4 De begroting 2008 zoals gepresenteerd door de RvB van de Publieke Omroep gaat uit van een tekort van 101 mln Visie RvB Publieke Omroep Begroting 2008 Budget versus inkomsten Toelichting bij de begroting 2008 RvB PO  De RvB van de Publieke Omroep gaat uit van dezelfde kosten als gepresenteerd in de visienota van het kabinet  Ten aanzien van de inkomsten echter, gaan zij uit van een daling van de Ster inkomsten van 85 mln  Daarnaast houdt de RvB rekening met een reeds opgelegde bezuiniging van 16 mln  Dit resulteert in een tekort van 101 mln  De RvB geeft in haar presentatie aan dat dit tekort volledig ten laste van functie C zal komen 4 3

5 Een herstructurering volgens APO levert een overschot op van € 111 mln voor 2008 in plaats van een tekort van € 101 mln Status quo versus APO Budget versus inkomsten Toelichting bij de begroting 2008 APO  Gebaseerd op een aandeel in de totale directe RTV kosten van 15% voor radio en 85% voor TV 5 resulteert APO in 408 mln aan directe RTV kosten, oftewel een batig saldo van 141 mln  Binnen functie A betreft de besparing alleen de sportuitzendingen en niet de nieuwsuitzendingen  Ten aanzien van de indirecte kosten gaat APO uit van een besparing van bijna 30% (van 110 naar 80) 6  In de publieke omroep begroting wordt € 72 mln begroot voor de gezamenlijkheid. Door reorganisatie gaat APO 6 uit van € 52,5 mln kosten voor de gezamenlijkheid. In de publieke omroep begroting wordt € 21 mln vrijgemaakt voor internet. APO 6 gaat uit van € 10 mln kosten voor internet  De totale kostenbesparing wordt daarmee 202 mln  Ten aanzien van de inkomsten echter, gaat APO uit van een daling met 6 mln vanwege het ontbreken van commerciële sponsoring  Daarnaast onderschrijft APO de projectie van de RvB Publieke Omroep, dat de Ster inkomsten circa 85 mio zullen dalen in 2008 (zie ook pag. 8)  Dit leidt uiteindelijk tot een positief resultaat van 111 mln met een gelijkblijvend budget voor functie C

6 Mogelijkheden voor de besteding van het overschot: 1.Verbetering van de inhoudelijke programmering van functies A, B en C 2.Verbetering arbeidsvoorwaarden programmamakers 3.Reservering voor een verdere terugval van de Ster inkomsten dan €85 mln Het APO scenario staat voor een sterke programmering. Cultuur, educatie en overige informatie – de C functie – wordt niet het kind van de rekening  Dezelfde kostenstructuur is gehanteerd als de kabinetsvisie  Dezelfde verhouding vers/herhalingsprogrammering  Eenzelfde verdeling over functies A, B en C  Puur amusement maakt geen onderdeel uit van de programmering (identiek uitgangspunt Kabinet en APO)  Programmakosten zijn conform de publieke omroep begroting  Ten aanzien van de sportkosten wijkt APO af van de kabinetsplannen. Sport wordt verslagen als nieuws, niet als amusement. Kosten nemen af met ca. €40 mln Uitgangspunten voor de berekening Batig saldo van € 111 mln in APO samengevat en de mogelijke besteding ervan  Directe TV kosten-/- €125  Directe Radio kosten-/- €16  Indirecte kosten-/- €30  Internet-/- €12  Gezamenlijkheid-/- €19  Totaal besparingen€202  Tekort Ster inkomsten 7 -/- €85  Wegvallen commerciële sponsoring -/- €6  APO Resultaat€111 APO bespaart € 111 mln   Kabinetsvisie uitgewerkt volgens APO scenario

7  Voor de APO TV kosten is het in de kabinetsvisie gepresenteerde TV budget (85% van totaal RTV) gedeeld door het aantal uitzenduren in de kabinetsvisie  Dit bedrag is vermenigvuldigd met het aantal uitzenduren in het APO scenario Twee TV zenders leveren per jaar evenveel ‘verse’ zenduren op als drie. Hoe kan dat? Er zijn gewoon teveel herhalingsuren Status quo versus APO in zendtijduren Zendtijduren TV status Quo versus APO Toelichting Indeling naar functie A, B en C 8 9

8 Inkomsten van de STER zullen teruglopen Status quo versus APO in reclame inkomsten Figuur 1: Reële bezettingsgraad reclameblokken Uit: “SPOT: Financieel Jaarverslag Televisie Reclame 2004” 26 januari 2005 Reclame inkomsten zullen dalen  Concurrentie van Talpa: historisch laten de STER inkomsten over een periode van twee jaar een daling zien 25% bij de introductie van nieuwe algemene commerciële zenders 10  Adverteerders zijn geïnteresseerd in de doelgroep jaar en programmering tussen 18 en 24 uur  De publieke omroep kent echter een oververtegenwoordiging van 50+ kijkers. Daarnaast is het verruimen van de reclamezendtijd binnen prime time nauwelijks mogelijk omdat de ruimte ontbreekt (zie staatje)  APO heeft dan ook eerder een afname tot €84 mln becijferd, in lijn met recente calculaties van de RvB PO Grenzen aan reclamezendtijd

9 Gehanteerde broninformatie Bronverwijzingen 1.Bron: “Kabinetsvisie op de toekomst van de publieke omroep: Met het oog op morgen ….. De Publieke Omroep na 2008, bijlage 3” 24 juni Bron voor de Rijksbijdrage en overige inkomsten is de Publieke Omroep Begroting Bijlagen 007. De bijdrage aan Regulier OC&W (incl. Muziekcentrum, Archief, Wereldomroep) is gebaseerd op de Begrotingsbrief 2005, Bijlage 1 3.Bron: “Publieke omroep: presentatie d.d. 30 juni n.a.v. Kabinetsvisie met het oog op morgen” 30 juni Indirecte kosten worden niet genoemd in de presentatie. Daarom hier gelijk verondersteld. Idem voor de specifieke inkomsten 5.Bron: Meerjarenbegroting Zie ook ‘Naar een Andere Publieke Omroep, A.C.A. Dake, alsmede de website 7.Bron: “Werkgroep APO: Toekomstscenario’s voor de Publieke Omroep” 7 april Zie ook bijlage 2 van deze presentatie 8.Bron ‘Naar een Andere Publieke Omroep, A.C.A. Dake 9.Bron Meerjarenbegroting , Bijlage Zie bijlage twee

Bijlagen 30 augustus 2005 Werkgroep Andere Publieke Omroep

11  Binnen het totaal aan directe RTV kosten, zijn de TV-kosten in % van het totaal (Bron MJB )  De besparingen op directe TV kosten in APO zijn als volgt opgebouwd: bij een gelijkblijvende verhouding tussen verse en herhalingsprogrammering, is het in de kabinetsvisie gepresenteerde budget gedeeld door het aantal uitzenduren in de kabinetsvisie maal het aantal uitzenduren bij APO  Binnen het totaal aan directe RTV kosten, zijn de radiokosten 15% van het totaal  Conform APO wordt van 5 naar 3 radiostations gegaan; opheffen Radio 3 en 747am, herverdeling van 50% van budget 747am naar radio 1 en 2  Tezamen leidt dit tot 408 mio aan directe RTV kosten, oftewel een besparing van 141 mio De financiële projecties ten aanzien van de directe RTV kosten nader toegelicht Toelichting directe RTV kosten Financiële projecties directe RTV kosten Toelichting bij de financiële projecties directe RTV kosten

12 Door de druk op reclame-inkomsten, beperkte mogelijkheden voor verruiming reclame binnen prime time en door het verschuiven van kijkers, zal uitbreiding tot het wettelijk toegestane maximum waarschijnlijk niet leiden tot gelijkblijvende reclame-inkomsten Kabinetsvisie nader bekeken De reclame inkomsten zullen niet gelijkblijven STER Inkomsten (mln euro) RTL4 Veronica SBS6 -25% Talpa Prognose STER Inkomsten (mln euro) Prognose Media Begroting 2005 Verloop STER inkomsten bij introductie nieuwe algemene zenders STER inkomsten  Concurrentie van Talpa: historisch laten de STER inkomsten over een periode van twee jaar een daling zien 25% bij de introductie van nieuwe commerciële zenders Becijferingen reclame inkomsten Geprognosticeerde daling STER inkomsten  OC&W € 0  RvB Publieke Omroep- € 85 mln.  Sociaal Cultureel Planbureau- € 35 mln.  APO- € 84 mln.