GELIJKE ONDERWIJSKANSEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Zorgwerking in onze school
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Gedragsproblemen
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Samenwerken in burgerschap
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
M-decreet Een korte toelichting.
Taalscreening fase 2: opvolging
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Het zorgcontinuüm.
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
GOK in BuO Korte geschiedenis
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

GELIJKE ONDERWIJSKANSEN

Gelijke onderwijskansen - visie Uit: Trigonaal 54 : “Open brief aan alle onderwijsbetrokkenen” Het is onze taak (GO) elk kind ongeacht zijn ras, huidskleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, etnische of maatschappelijke afkomst, welstand, handicap, geboorte of andere omstandigheid van het kind of van zijn of haar ouder de best mogelijke opleiding te geven.

Gelijke onderwijskansen - visie Valkuilen komen voort uit een suprematiebeeld in onze maatschappij en dus ook in het onderwijs: - suprematie van intellectuele vermogens boven andere vaardigheden, suprematie van zogenaamde elitescholen boven andere scholen de suprematie van ons westers denken in een multiculturele samenleving.

Gelijke onderwijskansen - visie Gelijkwaardigheid en respect voor elkaars kunnen lijken ons een betere ingesteldheid. Gelijke kansen geven aan elk kind betekent een opleiding bieden die aan het talent, de voorkeur en de mogelijkheden van het kind aangepast is .

Gelijke onderwijskansen - visie Opvoeden is een interactief proces dat de ruimte laat om kinderen en jongeren hun eigen leertempo te laten ontwikkelen in een humane sfeer. Geen kind is identiek. Dat betekent dat voor sommige kinderen meer (*)inspanningen moeten worden geleverd dan voor andere. (*meer = gerichte aanpak )

Stappenplan STAP 1 : elementen uit het SWPlan

STAP 3 : bepalen van de doelstellingen (SMART) Stappenplan STAP 3 : bepalen van de doelstellingen (SMART) 1 ste jaar 1ste TRIMESTER STAP 4 : actieplan

Stappenplan STAP 5 : Uitvoering (actie per actie evalueren) STAP 6 : Globale interne evaluatie en bijsturing HALFWEG STAP 7 : verdere uitvoering

Stappenplan STAP 8 : Interne verwerking in SWPlan 3 de JAAR, 3de TRIMESTER: STAP 8 : Interne verwerking in SWPlan Externe evaluatie (Inspectie)

GLOBAAL STAPPENPLAN Model 1.Screening van de school betr. gelijke onderwijskansen THEMA GLOBALE TEVREDENHEID ARGUMENTEN Preventie en remediëring 1 2 3 4 5 Taalvaardigheidsonderwijs Intercultureel onderwijs Doorstroming & oriëntering Socio-emotionele ontwikkeling Leerlingen- en ouderparticipatie Bespreken: gebruikte werkwijze screening – gemaakte keuze 1ste / 2de-3de graad (argumentatie, doelstellingen

2. Planning per gekozen thema Thema bv. Socio-emotionele ontwikkeling huidige stand van zaken (wat doen we al?) waaraan gaan we werken? (doelstellingen) globale indeling in de tijd gebruik lestijden in functie van deze planning

Model actieplan voor één bepaalde doelstelling

Ontwikkelings- en leerachterstand remediëren Leerwinst realiseren Voorbeeld Ontwikkelings- en leerachterstand remediëren Leerwinst realiseren Klasniveau: (leerlingen en leerkrachten) => omzetten in stappenplan Bv. hanteren van flexibele klasorganisatie (doelen, inhouden, materialen, tempo, werkvormen, aanpak, evaluatie) Bv. coöperatief leren (d.m.v.heterogene werkgroepen) Bv. actief betrekken van ouders bij de probleemanalyse en ondersteuning van de leerling Bv. opstellen en opvolgen van een individueel plan m.b.t. remediëring van leerachterstand Schoolniveau: Samenwerking met het CLB Interne communicatie en overleg: betrekken van het hele schoolteam Ontwikkelen van een leerlingenvolgsysteem Navorming / ondersteunen van leerkrachten Actieve ondersteuning door schoolleiding

Taalvaardigheid bevorderen Voorbeeld Taalvaardigheid bevorderen Klasniveau: (leerlingen en leerkrachten) Bv. hanteren van flexibele klasorganisatie Bv. coöperatief leren (d.m.v. taalheterogene werkgroepen) Bv. Thema’s en teksten kiezen die aansluiten bij het niveau, de belangstelling en leefwereld van de leerlingen Bv. actief betrekken van ouders bij de probleemanalyse en ondersteuning van de leerling Bv. opstellen en opvolgen van een individueel plan m.b.t. remediëring van taalachterstanden Bv. aanpakken van leesachterstand via taakgericht werken en remediërend lezen Schoolniveau: Opmaken van een concrete planning m.b.t. preventie, vaststelling en remediëring van taalachterstanden – betrekken van het hele schoolteam Samenwerking met het CLB m.b.t. individueel plan Navorming (ook: zaakvakken!) / ondersteunen van leerkrachten Actieve ondersteuning door schoolleiding

Een positief zelfbeeld en sociale competentie stimuleren Voorbeeld Een positief zelfbeeld en sociale competentie stimuleren Klasniveau: (leerlingen en leerkrachten) Bv. hanteren van flexibele klasorganisatie Bv. coöperatief leren in multiculturele leerlingengroepen Bv. uitbouwen van samenwerking met de buurt Bv. actief betrekken van ouders bij de probleemanalyse en ondersteuning van de leerling Bv. via aangepaste inhouden, materialen en activiteiten gericht werken aan de socio-emotionele competentie van de leerlingen Schoolniveau: Opmaken van een concrete planning m.b.t. socio-emotionele en socio-culturele problemen Individuele begeleiding van leerlingen met problemen samenwerking met het CLB Navorming / ondersteunen van leerkrachten

Adviezen Streef naar een geïntegreerde aanpak met het hele schoolteam, liever dan leerlingen af te zonderen Zoek geen kant-en-klaar stappenplan: uw school is uniek. Bouw netwerken uit, zodat u van elkaars ervaringen leert. Streef naar blijvende veranderingen en professionalisering. Variëren van werkvormen, tempo … is goed voor elke leerling, maar de kansarme verdient extra aandacht.

Wees kritisch: - is er sprake van planmatig werken? - op welke wijze wordt klasintern en – extern gewerkt? - is het beleid gericht op individuele leerkrachten of een / het team? - is er voldoende overleg voorzien en met wie? - worden de acties structureel opgenomen in de gewone werking van de school? - hoe evalueert de school haar eigen werking?

Niet vergeten: doelen 1. Het realiseren van optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen 2. Het vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie 3. Het bevorderen van de sociale cohesie

Navormingsaanbod Sector Kansengelijkheid en participatie: GEMEENSCHAPSONDERWIJS: Centrum voor Navorming (ARGO): Jette http://www.rago.be/ond/nas/centrum/pag1.htm Trigonaal Pedagogische Begeleiding http://www.gemeenschapsonderwijs.be/pbd Vormingscentra CLB’s http://http://www.rago.be/ond/clb/clb.htm STEUNPUNTEN: Steunpunt Nederlands als 2de taal: http://www.nt2.be Steunpunt Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs: http://www.cego.be Steunpunt Intercultureel Onderwijs: http:// www.ico.be Sector Kansengelijkheid en participatie: http://www.rago.be/ond/ov/ov.htm

Vragen Jan Lecocq: Oost-Vlaanderen, Brabant, Antwerpen jan.lecocq@belgacom.net Martine Taffein: West-Vlaanderen, Brabant (Brussel), Limburg m.taffein@belgacom.net Regioverantwoordelijken: Zie website pbd Regelgeving: http://www.ond.vlaanderen.be/edulex http://www.schooldirect.be