Veldwerk bovenbouw havo en vwo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hogere denkvaardigheden
De Stuwadoor Special Maasvlakte 2
Profielwerkstuk.
BattleBots The school battle.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Presentatie introductie BGL
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Veldwerk in de bovenbouw Havo en VWO
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Intersectoraal Klas 3.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Het (nieuwe) betavak NLT
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
NLT modules en excellentiebevordering
1 Gymnasium op CCS méér dan les alleen ……. 2 Het gymnasium op CCS heet GYMPLUS Extra uitdaging voor als je meer kunt en wilt. Je werkt: zelfstandig in.
Sessie ‘Cursussen’ IVN Ledendag NH 4 oktober 2014.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Instructie inloggen docent
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
10e editie voor de Tweede Fase
Werken in een arbeidsorganisatie H1 Organiseren van het werk Entreeopleiding Logistiek.
Biologie Thema 1 Les 1.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
De Rotterdamse Business Case
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Clusterdidactiek Gamma
Gesprekstechnieken Les 6.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

Veldwerk bovenbouw havo en vwo Thom Smits Pax Christi College Druten. Peter Hurkxkens Fontys Lerarenopleiding Tilburg.

Inhoudsopgave Partners Samenwerking met biologie Inpassing in PTA Tips & valkuilen

Afferdensche en Deestsche Waarden Thom, Hier kun je het BING-verhaal kwijt

A. Partners - Sectie biologie - Dekker, grondstoffen en zandwinning - Staatsbosbeheer - Fontys Lerarenopleiding Tilburg

B. Samenwerking met biologie Vakinhoudelijke overeenkomsten (milieukundige onderwerpen) De uiterwaarden als geschikt onderzoeksgebied Oefenen van dezelfde typen vaardigheden Werkverdeling: organisatorische ondersteuning Meer tijd voor leerlingen: 2 dagdelen aan de slag ; in één week 4 middagen De beschikking over meerdere collega’s in het veld

C. Inpassing in PTA Eindtermen HAVO Subdomein A2: Geografisch onderzoek 2. Een geografisch onderzoek opzetten, uitvoeren, presenteren en evalueren. Subdomein E2: Regionale en lokale vraagstukken 10. De kandidaat kan lokale en regionale ruimtelijke vraagstukken beschrijven en analyseren en zich daarover een beargumenteerde mening vormen. Hij betrekt daarbij het subdomein ‘Geografisch Onderzoek’ (A2)  Subdomein C2: Samenhangen en verschillen op aarde 7. De kenmerken van de landschapszones op aarde en de veranderingen hierin beschrijven, analyseren en aan elkaar relateren.  

D. Tips & valkuilen De elo als hulpmiddel Vooraf, tijdens en na het veldwerk

Wat te doen vooraf? Natuurlijk de planning op/in school. De afstemming met je collega´s. De repro-afdeling inschakelen. Hulp van derden en/of afspraken met derden regelen.

Wat te doen tijdens? Het veldwerk actief aanwezig zijn in het gebied. Denk wel aan uitgiftelijsten en EHBO als ook mobiele nummers; organiseer afmeldings-procedure. Na het veldwerk. Controleer werkzaamheden in de school. Nodig een expert uit om de leerlingen te helpen.

Wat te doen achteraf? Met je collega(‘s) goed evalueren. Verbeterpunten direct doorvoeren. Bedanken externe partners.

Bijlage: studieplanner Week 33 19 apr 2010 (wk 16)  t/m 23 apr 2010 (wk 16) Opstart PO milieukunde in de les: biol: overzichtskaart start ak: GPS en hoogtemeting oefenen voorbereiden PO, theoretische inleiding groepsindeling (via TELETOP-ELO) de opdrachtenbundel digitaal  Week 34 26 apr 2010 (wk 17)  t/m 9 apr 2010 (wk 17)

Valkuilen? Zorg dat je een en ander goed ingepland krijgt (ook voor de leerlingen). Zorg voor een evenredige taakverdeling tussen docenten. Bij correctiewerk accepteer andere beslissingen.

Samenvattende tips Werk samen met een andere sectie; het levert tijdwinst, meer kwaliteit en een vakoverstijgende kijk op gebiedsontwikkelingen. Zet specialisten uit het bedrijfsleven of overheid in. Dat bespaart jou tijd, het levert originele ervaringen op en stimuleert een actieve houding van leerlingen Gebruik de toa’s. Ze zijn er niet alleen voor de exacte vakken.

En nu jullie …. Ga de uitdaging aan en neem gerust contact met ons op voor ondersteuning en materiaal  Wil je een CD met alle materialen vul dan je naam in op een enveloppe en sluit hierbij in een bedrag van € 2,50. Je krijgt het dan z.s.m. Voor verdere informatie stuur een mail naar Thom Smits, t.smits@paxchristicollege.nl Wil je overleggen wat studenten van FLOT volgend jaar voor jou kunnen doen, mail dan naar Peter Hurkxkens, peter.hurkxkens@fontys.nl