Resultaten BPV-evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Gesprekscyclus Quadraam
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Werken naar onderwijsbehoeften
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beoordelen van docenten loont de moeite!
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
INFO - AVOND VMBO 3.
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Workshop evalueren Dcp
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Studieadviesregeling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Lezen: doe het goed voor
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Met Minder Meer en Beter
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Voorlichting BPV voor Studenten
Observeren en rapporteren
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Schooljaar met 4 periodes
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Welkom bij DAIly NURSE.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Resultaten BPV-evaluatie BPV evaluaties zorgopleidingen ROC ASA Niveau 4 Periode: september 2007 t/m januari 2008

Doel van de BPV-evaluatie Het verbeteren van de kwaliteit van de stages: Goede aansluiting stages: de juiste stagiaires op de juiste stageplek Optimaliseren van de samenwerking tussen de praktijk en school (zowel procesmatig als inhoudelijk) Deze evaluatie geeft een concreet beeld over de ervaring en beleving van de stagiaires

Proces rond de BPV-evaluatie De evaluaties zijn gericht op de verpleegkundige opleidingen (september 2007 tot half januari 2008) Vragenlijst: het evaluatieformulier is ontwikkeld door de BPV-docenten Uitvoering: de leerlingen hebben deze schriftelijke evaluatie ingevuld bij aanwezigheid van hun mentor Respons: in totaal zijn 54 evaluatieformulieren ingevuld en geretourneerd Vervolgtraject: in samenwerking met de praktijkinstellingen zal naar aanleiding van deze evaluatie een verbetertraject en/of vervolgonderzoek worden afgesproken

Inhoud BPV-evaluatieformulier Het BPV-evaluatie formulier bestaat uit 6 onderdelen: Organisatie rond de introductie Begeleidingstraject Aansluiting stage en leerproces Praktijktoetsing Eindoordeel stageplek Het geven van verbetertips aan de praktijkinstellingen en de rol van ROC ASA hierbij

Conclusies (I) De introductie wordt niet als prettig ervaren en dient in veel instellingen verbetert te worden; Meer leerlingen zijn tevreden over de leerafdeling in het OLVG dan over de leerafdeling van het Boven IJ; met name op punten als introductie, begeleidingstraject en de praktijktoetsing; Alle instellingen die geëvalueerd zijn, voeren voortgangs, evaluatie en beoordelingsgesprekken; Zowel bij Cordaan, VUmc als bij het Sarphatihuis vinden leerlingen dat de stage niet aansluit bij hun leerproces;

Conclusie (II) Zowel bij Cordaan als bij het RCA worden afspraken die zijn vastgelegd niet altijd nagekomen; Het RCA, Cordaan en het Sarphatihuis scoren laag in het eindoordeel van de leerlingen, terwijl er op een aantal punten toch niet slecht wordt gescoord; Leerlingen geven bij de verbetertips voor de instellingen aan dat de begeleiding niet altijd voldoende is met name bij de koppeling aan een werkbegeleider, de aansluiting op het niveau van de stagiaire en het nakomen van afspraken.

Conclusie (III) Voor ROC ASA is het belangrijk de match tussen stagiaire en afdeling (instelling) te optimaliseren; Leerlingen willen een vorm van pre klinische periode Leerlingen willen meer ondersteuning vanuit school Theorie loopt niet samen met de stage Doorgeven aan de praktijkinstelling wat een stagiaire mag doen en in hoeverre Meer stage in ziekenhuizen MWB lessen zijn zeer effectief

Vragen ?

Workshop Hoe gaan we de pre-klinische fase (= periode vóór de start van de stage) van de BOL-leerlingen vorm geven? Denkend aan: - Goede invulling introducties Goede match stagiaire ~ stageplek Wat is de rol van ROC ASA? Wat is rol van de BPV-instelling

Opdracht In groepjes van 4 personen wordt adviezen gegeven over de vraag: Hoe gaan we de pre-klinische fase van de BOL-leerlingen vorm geven? Noteer jullie adviezen op een flap Duur: 30 minuten Gezien de tijd zullen de resultaten van deze opdracht door de BPV-docenten uitgewerkt worden en de eerstvolgende bijeenkomst gepresenteerd en worden afspraken gemaakt voor het cursusjaar 2008/2009