Leerlijnen in een Wiki http://www.onderwijsmap.nl/leerlijnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Werkwijze groep
Werkwijze groep
Informatie groep 5 September 2013.
Groep 6.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep 7.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Ouderavond 10 september 2013.
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
Groep 6 en 7.
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Informatie-avond Groep 3/4
Welkom in groep 6.
bij de infoavond van de groep 6a
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Op de informatieavond van groep 6
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Werkwijze groep 5a
Welkom in groep 5!.
Studiedag LeerlijnenWiki 17 november 2010 Leerlijnen cluster 4 door CED als uitgangspunt Aangepast door en voor De Strandwacht Van papieren documenten.
Visie: rapport en portfolio
Groep 6.
Welkom in groep 5!!.
Informatie avond groep
Informatieavond groep 6
Informatieavond Groep Het Baken
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Onderwerpen van deze avond
Groep 7.
Werkwijze groep
Welkom in het vierde leerjaar!
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
Kwaliteitsbeleid.
Informatieavond groep 4-5
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie groep
Informatieavond Groep 6C
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
HARTELIJK WELKOM OP DE INFORMATIE EN KENNISMAKING AVOND VAN GROEP 4
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Groep 5/6 René Hellingman
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
ALGEMEEN Werkdagen Kim en Shanta (7a), Hester en Judith (7b) Stagiair maandag en dinsdag Kim en Shanta Tijden Klassendienst Weektaak Zelfstandig werken.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Dyscalculie uit:
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Welkom in groep 8 Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Juliette de la Mar.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
HARTELIJK WELKOM OP DE INFORMATIE EN KENNISMAKING AVOND VAN GROEP 4
Informatieavond groep 5
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Welkom in L5! infoavond.
Groep
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen in een Wiki http://www.onderwijsmap.nl/leerlijnen

Overzicht leerlijnen CED Taal Mondelinge taal (SO: 2009, C4: 2007) Schriftelijke taal (SO: 2009, C4: 2007) Engels (SO=C4: 2009) Rekenen Rekenen (SO=C4: 2007) Mens en wereld Mens en Samenleving (SO=C4: 2007) Natuur en Techniek (SO=C4: 2007) Orientatie op Ruimte Orientatie op tijd Kunstzinnige orientatie Tekenen en handvaardigheid Muziek Spel en beweging Vakoverstijgend Zintuiglijke en motorische ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling (20KP) Leren leren (C4: 2009) Omgaan met media Spelontwikkeling(SO&C4: 2007) Bewegen Bewegingsonderwijs (2009?)

Rekenen en wiskunde 3 deelgebieden: Wiskundig inzicht en handelen Getallen en bewerkingen Meten en meetkunde 11 kerndoelen voor de basisschool Leerlijn PO 15 subdoelen (incl. verantwoording naar kerndoelen) Per subdoel tussendoelstellingen per groep Basisleerlijn SO Aangepaste tussendoelstellingen per cluster Clusterleerlijn Bij Rekenen en wiskunde is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO, wel zijn er aanwijzingen voor cluster 4

Aanwijzingen voor cluster Onderdeel Kerndoel Aanwijzingen voor cluster Uitleg per subdoel Van subdoel naar tussendoelen per groep

Informatie per tussendoel: ELO Educatieve software Andere online opdrachten Offline opdrachten (werkbladen e.d.) Verwijzingen naar methodes Materialen (Xtheek) Info voor leerkrachten Toetsen Standaard handelingsplannen

Leerinhoud per groep: Groep 1 Subdoel Tussendoelen voor deze groep Informatie per tussendoel: ELO Educatieve software Andere online opdrachten Offline opdrachten (werkbladen e.d.) Verwijzingen naar methodes Materialen (Xtheek) Info voor leerkrachten Toetsen Standaard handelingsplannen

Leerlijnen en “Hoofdwerk”: Analoge en digitale klok Oefenen met klokkijken kan je dus helemaal overslaan in de methode

Wat hebben we al: Rekenen Hoofdwerk Rekenautomatisering (incl. tafels) Analoge en digitale klok Geld Ambrasoft Automatiseren Klokkijken Breuken, Procenten, Geldrekenen, Kommagetallen Maten en gewichten, meten met maten, Geldrekenen Tafels Maatwerk Moet je methodegebonden software als “Alles telt” wel (verplicht) willen gebruiken? Inventariseren welke software er is bij “Speciaal rekenen”?

Taal Mondelinge taal Schriftelijke taal Engels Luisteren Lezen 4 kerndoelen > 4 subdoelen 1 kerndoel > 1 subdoel 4 kerndoelen > 5 subdoelen Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Spreken Schrijven 2 kerndoelen > 3 subdoelen 2 kerndoelen > 3 subdoelen Tussendoelen per groep Tussendoelen per groep Taalbeschouwing 2 kerndoelen > 4 subdoelen Tussendoelen per groep Basisleerlijn SO 2009 Bij Engels is de leerlijn cluster 4 gelijk aan de basisleerlijn SO Basisleerlijn SO 2009 Clusterleerlijn Cluster 4 2007 Clusterleerlijn Cluster 4 2007

Wat hebben we al: Taal Taal Technisch lezen Leerkracht assistent Veilig Leren Lezen ELO: Veilig leren lezen Pilot: ELO: Veilig leren lezen (voorleessoftware) Flits Begrijpend lezen Levende boeken Nieuwsbegrip Spelling Spellingswerk Ambrasoft Werkwoorden (basisstof, tegenwoordige tijd, verleden tijd)

Uitgangspunten werken vanuit leerlijnen Alle leerinhoud moet aangeboden worden. Niet wachten op beheersingsniveau Wat digitaal wordt aangeboden (software, ELO) sla je helemaal over in de methode Acties Koppeling Leerlijnen aan Educatieve Software en ELO Let op: daarin zit ook “offline materiaal”, zoals werkbladen Uitbouwen inhoud ELO Ontwikkelen van methode-onafhankelijke toetsen Ontwikkelen van registratiesysteem Welke spellingsregels hanteer je? “Spelling in de lift”, “Zuidvallei”, “Spellingswerk”, “Spelwerk”